Einschuss complicaties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Einschuss complicaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 15:10

Hoi,

Ik heb gister een topic geplaatst betreft een einschuss bij mijn paard met een hart afwijking.
We krijgen de einschuss/ ontsteking niet onder controle . Dik oedeem been en de A.B. slaat niet aan waardoor en gevaar op sepsis is. Dierenarts overleg met kliniek Emmeloord hoe verder. De hartproblemen zijn ws de oorzaak dat er complicaties optreden. Normaal gesproken zou dit goed te behandelen zijn. Wie heeft ervaringen , zit met de handen in het haar.

Elisa2

Re: Einschuss complicaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:54

Geen goede ervaringen mee, antibiotica moet aanslaan anders krijgen ze bloedvergiftiging.Zou een ander soort antibiotica kunnen helpen?

Heel veel sterkte in ieder geval.

Prednison wil wellicht ook nog helpen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:22

Wat veel lastige complicaties! Paard op mijn vorige stal kreeg toen ook een extra tetanus prik maar ze was er vroeg bij. Die had echter geen hart aandoening. Vocht afdrijvers nog een idee?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 23:38

Elisa2 schreef:
Geen goede ervaringen mee, antibiotica moet aanslaan anders krijgen ze bloedvergiftiging.Zou een ander soort antibiotica kunnen helpen?

Heel veel sterkte in ieder geval.

Prednison wil wellicht ook nog helpen.

Dankjewel. Inmiddels zijn we gestart met een behandeling op advies van kliniek Emmeloord. Gezien zijn situatie gekozen niet op de trailer te zetten. Hij krijgt nu 2 soorten anti biotica, deze wordt aangevuld met nog een soort, daarbij dubbele dosis inflacam en maagbeschermers, vocht afdrijvers, en corticosteroïden ( dit zal een vorm van prednison zijn). Wordt elke dag gespoten voor de komende weken. 50% kans. Over een week hopelijk wat verbetering, anders weet ik niet of we hiermee doorgaan …

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 23:41

Rytir schreef:
Wat veel lastige complicaties! Paard op mijn vorige stal kreeg toen ook een extra tetanus prik maar ze was er vroeg bij. Die had echter geen hart aandoening. Vocht afdrijvers nog een idee?

Hij krijgt inderdaad ook dagelijks een injectie met vocht afdrijvers. Heel wat spuiten per dag en hoop zo dat het aanslaat. Bepaalde therapieën zijn al niet meer haalbaar ivm zijn hart als de koorts gedaald is ( lymfedrainage etc)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:11

Ik duim voor jullie, cortico's zijn inderdaad een vorm van prednison. Volgens mij kun je niet meer doen zo...het is te hopen dat het kwartje de goede kant op valt.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:51

Hey TS, hoe was de nacht?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:21

Wat heftig, heel veel beterschap er mee.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:14

Naborah schreef:
Hey TS, hoe was de nacht?

Hoi,
Vanmorgen stond hij er aardig kwiek bij en alert. Niet verslechterd en zijn temperatuur was goed (godzijdank) . We merken wel als de inflacam uitgewerkt raakt dit langzaam stijgt net als de pijn. De inflacam is verdubbeld in 2 doses ( ochtend en avond, krijgt nu in totaal voor bijna 1000 kg ) elke ochtend een maagbeschermer erbij. Dit dienen we zelf toe. Daarnaast komt de DA elke dag met penicilline, gentamicine (antibioticas), dexamametasol Corticosteroïden.
We gaan nu een week aankijken hoe hij het doet. Duur grapje maar dan weten we dat we alles gedaan hebben. Deze behandeling zou hij ook in de kliniek hebben gehad, maar op de trailer zetten doen we hem zo niet aan.
Verder regelmatig stappen en koelen. Duim maar met ons mee ❤️

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:15

Elisa2 schreef:
Ik duim voor jullie, cortico's zijn inderdaad een vorm van prednison. Volgens mij kun je niet meer doen zo...het is te hopen dat het kwartje de goede kant op valt.

Dankjewel ❤️ zo is precies hoe ze het zei. We gaan voor de goede kant. Even een week aankijken.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:16

Rizette schreef:
Wat heftig, heel veel beterschap er mee.

Dankjewel ❤️

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:31

Het blijft nog even spannend dus..hoe is het vandaag?

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:07

Oeff, pittig hoor... sterkte. Ik duim mee

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:27

Is de optie inzwachtelen ook genoemd in de kliniek? Overdag liep ons paard buiten maar voor de nacht zwachtelden wij het been in ( watten om het been en dan zwachtels erom) , de volgende morgen was het been nog steeds wat dunner en kon ze buiten de rest van het vocht er weer uitlopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:28

Dat is ook een oude truc voor dikke benen en stalbenen inderdaad, inzwachtelen met een lap gedrenkt in appelazijn. Trekt het vocht er uit.
Maar weet niet of zoiets voor einschuss zo verstandig is, einschuss is bloedvergiftiging.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:58

Inzwachtelen is zeker een optie, maar....

In deze fase alleen om tegendruk te geven op de lymfevaten, dus geen azijn, algen etc gebruiken omdat de ontsteking nog actief is.

Zwachtelen heeft het beste succes in sessies van 1 uur op 20 minuten af met stappen en weer 1 uur op 20 minuten af voor zo’n 6 x en daarna in een zwachtel 4 uur op 30 af etc. etc.

Het is veel werk maar heb er al heel wat weer goed meegekregen.
Een goede hartfunktie is wel essentieel. Als de pompfunktie niet goed meer is wordt het dweilen met de kraan open.

TS hopelijk is het vlug onder controle te krijgen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:21

Lymfedrainage met bloedzuigers werkt vaak enorm goed mits door de juiste persoon gedaan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:53

Inzwachtelen wel heel voorzichtig mee zijn. Heb dat verkeerd zien gaan bij een paard waardoor er juist meer schade ontstond.

Lymfedrainage werkte hier goed maar dat heb ik wel pas na de acute fase gedaan. Been deed veel te veel pijn in het begin. Hier ook antibiotica, vochtafdrijvers, metacam en dexamethason. Mijn paard heeft echter geen hartafwijking.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:58

[quote="Dee_Es"]Inzwachtelen wel heel voorzichtig mee zijn.
Ik vroeg ook of de kliniek dat een optie vond :o

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:09

Lymfe drainage bij een hartafwijking is echt een no go, wat TS zelf ook al aangeeft.
Hoe fijn dit ook is bij einschuss, hartproblemen is een van de contra indicaties.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 15:03

Zwachtelen is op dit moment een absolute no go omdat er nog koorts aanwezig is die wordt onderdrukt door medicatie. Met zwachtelen verspreid je juist de infectie op deze manier door het lichaam. Dat moet eerst worden bestreden. Daarnaast contra indicatie hart problemen waardoor drainages / bloedzuigers ook af vallen. Een ingewikkelde kwestie dus. Door het hart ook een verstoorde circulatie. Wellicht tips voor iets anders homeopathisch etc? Heb een PB naar dwayne gedaan, dank voor je bericht . Vandaag koorts onder controle netjes op 37,3 en de zwelling iets afgenomen. Ze behandelen hem met “ zwaar geschut “ en doet het beter dan verwacht . Duimen dat het zo door gaat. Ook als de mediatie zal worden afgebouwd . Ze zijn vooral straks ook benieuwd naar zijn gewricht of deze is aangetast.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 15:06

Wat hij zoal krijgt :

Inflacam 2x ( in totaal voor dik 1000 kg verdeeld op de dag)
Maagbeschermers
Penicilline
Gentamicine
Dexametasol zwelling remmers
Corticosteroïden

Het hele pakket flink aangedikt. Meer kunnen we niet goed. En goed koelen en stappen.
Ik denk dat menig mens al was gestopt, stelt gerust dat we het in elk geval proberen. Het is een onwijze lieverd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:13

Kan me voorstellen dat je dit inderdaad hooguit een week aankijkt. Wat een berg medicatie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:23

Zelfde meegemaakt hier,ook zo ernstig en ik raad je zo snel als je kan/mag een compressie kous erom - opbouwen in gebruik en afbouwen. Paard is hier daarna blijvend gevoelig gebleven voor einschuss die kous in combinatie met zakjes vochtafdrijvers heeft vele volgende voorkomen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 15:36

knollentuin schreef:
Zelfde meegemaakt hier,ook zo ernstig en ik raad je zo snel als je kan/mag een compressie kous erom - opbouwen in gebruik en afbouwen. Paard is hier daarna blijvend gevoelig gebleven voor einschuss die kous in combinatie met zakjes vochtafdrijvers heeft vele volgende voorkomen.

Hoi, is jouw paard ook via de kliniek behandeld en raadden zij deze kous aan? Hier is dat eerst bekijken of dit mogelijk is ivm zijn hart. Gebruikte je met regelmaat deze kous of was dit eenmalig? Ik denk hier dat we voor het doel gaan: pijnloos en plezier en geen poespas meer er om heen, dan wel de keuze hem los te laten. Hij heeft nu zoveel doorstaan. Andersom altijd trouw geweest ondanks zijn hard en netjes gedaan wat er van hem gevraagd werd. Echt karakter. Vandaar we nu in ruil nog een week alles op alles zetten.