Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit met dit onderwerp. Anders plaats ik hem graag in de goede.
Ik heb vorig jaar september een merrie gekocht van 4 jaar oud. Deze was volledig onbeleerd. Ze kon alleen meelopen aan het touwtje en dat is het.
Nu zijn we zo ver dat ik al aan het rijden ben maar het begint me steeds meer op te vallen dat wanneer ze bokt ze alleen met het rechter achterbeen uitslaat. Ze doet het NOOIT met links.
In de wei, tijdens het longeren, tijdens het rijden noem het maar op.
Het valt de stal eigenaren nu ook op en sommige stal genoten ook.
Wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb de cranio sacraal al laten komen maar deze kan niks vinden! Ook is ze op de foto’s gezet (benen) en hier is ze op goedgekeurd.
Het filmpje kan ik niet toevoegen maar deze is wel aanwezig.
Ach ik zou daar niet teveel achter zoeken. Sommige paarden zijn wat schever en dan is uitslaan met 1 been makkelijker. Of staakt ze ook echt tijdens het rijden?
Als ze geen klachten heeft en zuiver loopt, zou ik me er niet druk om maken. Paarden hebben soms ook “ gewoontes “ niet alles gaat standaard volgens het boekje
Moosss
Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-23 22:11
Ze is verder braaf! Soms uit joligheid bokken. Het viel me gewoon steeds meer op vandaar de vraag
Relserk
Geplaatst: 28-06-23 22:25
Ik hoor vaak dat paarden een voorkeurs kant hebben. Net zoals bij mensen die bij voorkeur met recht schrijven is het misschien met haar rechts bokken.
Ja geen enkel paard is perfect symmetrisch dat ze dit met beide achterbenen doen, muv de Spaanse rijschool en de sprongen boven de grond..maar daar gaat jarenlange training aan vooraf.
Het kan prima zijn dat ze inderdaad een voorkeurskant heeft. Is dit paard medisch gekeurd? Want als dit paard zo vaak bokt, dat het jou opvalt en ook je stalgenoten valt het op, is er dan niet meer aan de hand?
Mijn IJslander merrie doet het ook. Bij het bokken slaat ze altijd alleen uit met rechts. Ik zoek er niet zo veel achter. Mijn merrie heeft wel rugproblemen, een verzakte tussenwervelschijf. Ze bokt alleen naar kuddegenootjes en dan altijd met 1 been uitslaan.
Tancreda4
Geplaatst: 01-07-23 11:14
Het kan idd prima natuurlijke scheefheid en voorkeur zijn.
Maar. Ze bokte met rijden of longeren vaak in 't begin met rechts uit. Nooit echt wat achter gezocht maar viel me wel op dat het leek of ze het los wilde schoppen zeg maar. Opvallend was dat ze op een gegeven moment met losspringen in de sprong met rechts uitsloeg. Dat was wel gek. Later bleek ze rechts bij lumbaal sacraal artrose te hebben en lijkt t daarmee samen te hangen. Maar mijn paard is wel 20 en geen 6. Dan zou ik zo'n probleem niet verwachten, zeker niet als er verder geen andere klachten zijn.
Met bokken en dan zeggen dat de benen op de foto gezet zijn met de keuring tja dat zegt niets. Dan zul je de rug moeten onderzoeken als je ergens over twijfelt, maar zo te lezen is er niks om over te twijfelen als ze het alleen uit joligheid doet.