Einschuss / hartafwijking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Einschuss / hartafwijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 19:31

Hoii,

Ik heb een (ex) sportpaard die met vervroegd pensioen is ivm een aangeboren hartritmestoornis/afwijking . Op 11 jarige leeftijd achter gekomen en vele kliniek onderzoeken gehad. Je merkt dat hij hierdoor in het algemeen wat vatbaarder is en sneller “kwakkelt “. Zo nu dus ook, door een klein wondje is er einschuss ontstaan. De standaard antibiotica per injectie in de spier slaat niet voldoende aan dus komt de DA hem dagelijks rechtstreeks met extra medicatie in de bloedbaan injecteren. Daarnaast op inflacam om de pijn en koorts onder controle te houden. Z’n voorbeen is ontzettend dik, en heeft veel pijn als de inflacam afzakt. Door zijn verminderde “ weerstand “
heeft hij wat meer moeite over de ontstekingen heen te komen. Hebben jullie hier ervaringen mee en wat zetten jullie nog meer in qua behandeling einschuss . De dierenarts zal hier eventueel wel mee komen maar was me aan het verdiepen.
Door zijn hart wat minder sterk dan een gemiddeld paard lijkt het. Hier houden we zo goed mogelijk rekening mee, hier iemand nog ervaring mee?

0000

Re: Einschuss / hartafwijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:50

Ik zou eens aan de dierenarts arts vragen of een trilplaat/vitafloor een optie is. Ben niet zeker hoe dat zit bij deze klachten maar daarmee stimuleer je de doorbloeding enorm zonder het hart verder te belasten...mogelijk is dat een goede ondersteuning.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:12

... ik heb ooit nog een Einsschüssbeen in de anti flogistine gezet.

En de DA gaf dagelijks injecties (vijf dagen lang) : AB, ontstekingsremmer, pijnstilling en vochtafdrijver.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 20:24

0000 schreef:
Ik zou eens aan de dierenarts arts vragen of een trilplaat/vitafloor een optie is. Ben niet zeker hoe dat zit bij deze klachten maar daarmee stimuleer je de doorbloeding enorm zonder het hart verder te belasten...mogelijk is dat een goede ondersteuning.

Hoii Dankje voor de tip, worden deze vitafloors ingezet bij einschuss? Nog nooit van gehoord maar ga me er eens in verdiepen. Wellicht als dit probleem vaker voorkomt een optie
. Ik zal de dierenarts eens vragen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 20:27

Janneke2 schreef:
... ik heb ooit nog een Einsschüssbeen in de anti flogistine gezet.

En de DA gaf dagelijks injecties (vijf dagen lang) : AB, ontstekingsremmer, pijnstilling en vochtafdrijver.

Dankje voor de tip. Kun je dit sprayen of met wassen oid ? Hier komt de DA nu ook dagelijks. We spoten eerst zelf antibiotica in de spier, maar reageert hier niet voldoende op. Koorts liep ook weer op. Z’n hele voorbeen vanaf knie tm de hele “oksel “ opgezet en vreselijke pijn als de pijnstillers zijn uitgewerkt. Krijgt inflacam maar ivm de maag zal dit ook per injectie gaan.

Door z’n hart veel gekwakkel en allerlei gekke kleine kwaaltjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:33

De anti-flogistine was een poeder,
aanlengen met water,
kliederen en opsmeren en laten drogen.

Ik kreeg het van de dierenarts.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:47

Als de koorts weg blijft dan kun je een MLD therapeut inzetten. Meer informatie over manuele lymfedrainage kan je lezen op mijn site www.jepaardinbalans.nl
Beterschap en sterkte!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 20:55

Barb schreef:
Als de koorts weg blijft dan kun je een MLD therapeut inzetten. Meer informatie over manuele lymfedrainage kan je lezen op mijn site https://www.jepaardinbalans.nl
Beterschap en sterkte!

Hier heb ik naar gekeken, maar is me nog onduidelijk hoe dit zit ivm zijn hart. Ik weet dat het bij mensen niet mag als er hartproblemen zijn, wil me hier nog even goed over informeren, of kun jij mij hier meer over vertellen? Dankjewel

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 20:59

Barb schreef:
Als de koorts weg blijft dan kun je een MLD therapeut inzetten. Meer informatie over manuele lymfedrainage kan je lezen op mijn site https://www.jepaardinbalans.nl
Beterschap en sterkte!

Ik zie inmiddels dat het helaas niet verstandig is dit te doen ivm zijn hartproblemen. Ik ga het wel in gedachte houden voor een ander paard ( regelmatig dikke koker en staat hiervoor ook onder behandeling )

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:01

Oh ja sorry, daar heb ik over heen gelezen! Dat kan dan inderdaad niet.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 21:13

Barb schreef:
Oh ja sorry, daar heb ik over heen gelezen! Dat kan dan inderdaad niet.

Geeft niet. Gelukkig zijn we er achter gekomen. Helaas door zijn afwijking zijn sommige behandelingen bij voorbaat al uitgesloten, daar lopen we dan vooral tegen aan. Ons doel hem zo lang mogelijk een fijn leven te kunnen geven met de mogelijkheden die we hebben. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:25

Lianne007 schreef:
0000 schreef:

Hoii Dankje voor de tip, worden deze vitafloors ingezet bij einschuss? Nog nooit van gehoord maar ga me er eens in verdiepen. Wellicht als dit probleem vaker voorkomt een optie
. Ik zal de dierenarts eens vragen.

In het algemeen worden ze oa ingezet voor betere doorbloeding, en daarmee betere genezing. Ik hen zelf geen ervaring ermee met einschuss dus zou in dat geval altijd eerst met de DA overleggen, maar vanuit de ervaring met andere blessures die ik ermee heb lijkt het me de moeite om te vragen in ieder geval. Overigens dan wel aan een DA die er ervaring mee heeft (oa Heesch) is waarschijnlijk het handigst anders kunnen die er ook geen antwoord op geven denk ik.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 23:43

Update; inmiddels is er een behandeling naar advies van kliniek Emmeloord opgestart. 50% kans dat hij hier overheen komt…

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:27

Sterkte, ik hoop dat de behandeling aanslaat!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:17

Barb schreef:
Sterkte, ik hoop dat de behandeling aanslaat!

Dankjewel ❤️ hij is de nacht goed doorgekomen en vanmorgen stond hij er helder bij en temp gezakt. We gaan zo door en hoop dat deze lijn doorstijgt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:27

Sterkte, hoop dat het goed komt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 16:13

Jessix schreef:
Sterkte, hoop dat het goed komt.

Dankjewel , we gaan de goede kant op! Been slankt af en koorts vrij. Ontzettend blij mee. Medicatie slaat aan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:38

Wat een goed bericht! Ik duim nog even door voor jullie.