Probleem aan achterknie jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayley95

Probleem aan achterknie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 14:17

Hoi iedereen,
Een bezorgde bokker hier. 2 a 3 weken geleden heeft mijn jaarling hengstje een ongeluk gehad in de paddock. Hij was hierna meteen stok kreupel met heftige schaafwonden, dierenarts er bij gehad en heeft per direct pijnstilling gegeven en gaf aan dat ze meteen fotos wou maken. Het leek toen in de eerste instantie vanuit onder te komen. Aan de hand van die fotos is er niks uitgekomen en zag het er ook prima uit. Zijn been was wel zo dik als een kanon maar met koelen verliep dit ook prima. Haar advies was toen om 2 weken boxrust te geven en dan aan te kijken van hoe en wat.

Meneer zou die week ook geopereerd worden aan zijn zaakje, alleen hadden we dit even uitgesteld omdat we hem eerst even de tijd wouden geven om te genezen aan zijn been. Nu gaat hij morgen toch echt voor zijn zaakje weg, ook is zijn antibiotica en pijnstilling er af. Ik zit alleen echt met een knoop in mijn maag, afgelopen weekend mocht hij weer rustig gaan stappen maar meneer loopt nog steeds niet 100% zuiver. Het lijkt nu ook niet meer van onder te komen maar meer van boven, vanuit de achter knie. Hij maakt een beweging net of hij een houtenbeen heeft. Ik heb de kliniek gebeld waar hij geopereerd wordt en die gaan nu fotos maken daar en met een echo apparaat kijken.

Het lijkt of hij Patella heeft opgelopen, zijn knie lijkt er uit te knikken en weer er in te knikken. Ik hoor hier alleen geen geluid bij, ik voel het alleen. Zijn been ziet er ook anders uit bij zijn knie. Het is wat gezwollen en er zit een soort " kuiltje ? "

Heeft iemand dit ooit eerder gezien bij een paard? Ik hou echt even mijn hart vast namelijk voor morgen. Het kan in het beste geval allemaal meevallen, maar je houd natuurlijk ook rekening met het ergste senario.

Hij lijkt er verder niet veel last van te hebben. Hij loopt lekker vlot door, is alert en doet gewoon zijn ding.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Re: Probleem aan achterknie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:45

Wat rot voor je maar ook een compliment dat je zo voortvarend handelt met je dierenarts!

Patella heeft ieder paard er twee van, dat zijn namelijk zijn knieschijven, wat jij bedoelt is patella luxatie het in en uit zijn plaats ploppen van de knieschijf.
En ergere vorm blijft de van zijn plaats geplopte knieschijf tijdelijk hangen en dan spreek je van patella fixatie. Heel kenmerkend is dan het over de grond slepen van de toon bij het stappen.

Het is een aandoening die vaker voorkomt bij jonge paarden die snel groeien of matig in de bespiering zijn. In jouw geval kan de boxrust de oorzaak zijn dat zijn spieren nu wat slapper zijn, het hoeft niet persé het directe gevolg van het ongeluk te zijn.
De meeste paarden knappen op van aangepast bekappen, bewegen en sterker worden in de achterhand. Longeren over balken wordt vaak gezegd maar dat zou ik met een jaarling niet doen. Wel balkenwerk aan de hand op de rechte lijn, wandelen vooral berg op als je die mogelijkheid hebt.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst van je dierenarts is en hoop voor je dat het jeugdige slapte is.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 18:13

Maar kan hij dit dan ook krijgen na trauma? ik dacht dat ze dat gewoon aangeboren krijgen dan? Hij heeft dit nog nooit eerder gehad namelijk. Hij liep voor het ongeluk altijd super rad.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:22

Met een ongeluk kan natuurlijk altijd wat met kniebanden en/of botstructuren gebeuren.
Bij veulens zie je het niet zo snel omdat het vooral tijdens snelle groei ontstaat.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:03

tiwi1969 schreef:
Wat rot voor je maar ook een compliment dat je zo voortvarend handelt met je dierenarts!

Patella heeft ieder paard er twee van, dat zijn namelijk zijn knieschijven, wat jij bedoelt is patella luxatie het in en uit zijn plaats ploppen van de knieschijf.
En ergere vorm blijft de van zijn plaats geplopte knieschijf tijdelijk hangen en dan spreek je van patella fixatie. Heel kenmerkend is dan het over de grond slepen van de toon bij het stappen.

Het is een aandoening die vaker voorkomt bij jonge paarden die snel groeien of matig in de bespiering zijn. In jouw geval kan de boxrust de oorzaak zijn dat zijn spieren nu wat slapper zijn, het hoeft niet persé het directe gevolg van het ongeluk te zijn.
De meeste paarden knappen op van aangepast bekappen, bewegen en sterker worden in de achterhand. Longeren over balken wordt vaak gezegd maar dat zou ik met een jaarling niet doen. Wel balkenwerk aan de hand op de rechte lijn, wandelen vooral berg op als je die mogelijkheid hebt.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst van je dierenarts is en hoop voor je dat het jeugdige slapte is.

Bij luxatie gaat hij ernaast, bij fixatie blijft de knie op slot staan ipv los te schieten. Bij fixatie zit hij niet naast de gleuf. Dus net even anders dan jij omschrijft.

TS, zou wel eerst dit probleem oplossen voor je hem laat castreren, maar volgens mij was dat ook wel je plan?
Hopelijk komen ze erachter wat er precies mis is nu

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:49

Ik zie niet zoveel vreemds aan dit been. En patella is gewoon zn knieschijf. Hij krijgt niet zomaar een probleem hierbij tenzij zijn quadriceps en biceps femoris niet sterk genoeg zijn om de knieschijf van het dijbeen af te halen zodat ie weer kan lopen.
Is het geen optie om gewoon eens even een pas op de plaats te doen en even te wachten wat er gebeurt? Hoe die over een week of 3 loopt?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:57

Ze gaan er nu bij die kliniek naar kijken. Dus wat kunnen we hier dan nog toevoegen? Je zult wel te horen krijgen hoe of wat. Ik zou me na 2 weken nog geen zorgen maken zoiets heeft tijd nodig.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 21:10

Kaatje_S schreef:
tiwi1969 schreef:

Bij luxatie gaat hij ernaast, bij fixatie blijft de knie op slot staan ipv los te schieten. Bij fixatie zit hij niet naast de gleuf. Dus net even anders dan jij omschrijft.

TS, zou wel eerst dit probleem oplossen voor je hem laat castreren, maar volgens mij was dat ook wel je plan?
Hopelijk komen ze erachter wat er precies mis is nu

Dit was ook zeker mijn plan ja. De kliniek moet morgen maar uitwijzen wat het exact is.

Hutcherson schreef:
Ik zie niet zoveel vreemds aan dit been. En patella is gewoon zn knieschijf. Hij krijgt niet zomaar een probleem hierbij tenzij zijn quadriceps en biceps femoris niet sterk genoeg zijn om de knieschijf van het dijbeen af te halen zodat ie weer kan lopen.
Is het geen optie om gewoon eens even een pas op de plaats te doen en even te wachten wat er gebeurt? Hoe die over een week of 3 loopt?

Ik ben al 3 weken verder bijna. Ik wil weten wat het is, ik ga niet weer 3 weken wachten en dan horen dat het straks wel ernstig is.

pillow schreef:
Ze gaan er nu bij die kliniek naar kijken. Dus wat kunnen we hier dan nog toevoegen? Je zult wel te horen krijgen hoe of wat. Ik zou me na 2 weken nog geen zorgen maken zoiets heeft tijd nodig.

Dat is ieder z’n eigen ding natuurlijk. Ik ben zo niet. Hij staat al 3 weken stil en zie minimale verandering, ik wil gewoon nu weten wat het is. Ik vraag ook niet voor een toevoeging, maar iemand die misschien een gelijkenis heeft gehad als dit. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:25

Ik snap de bezorgdheid het is allemaal even stressen, eerst dat ongeluk en nu dat vreemde lopen.

Ik heb het ooit gehad met een 3 jarige. Haalde die uit de stal en hij sleepte een been mee om toch te kunnen stappen zwaaide hij het been langs opzij naar voor. Patella fixatie dus.
Filmpje:
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 3851428704

Hij had ook een ontsteking in z'n knie dus ontstekingsremmers gekregen 6 dagen.
Na die week nog op de kliniek rx laten nemen en echo. Maar daarop zagen ze niets. Advies was binnendoor bekappen en spieren trainen. Stappen door water (niet te diep) of mul zand. Bergop en bergaf, balkjeswerk

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 21:30

Art_Ificious schreef:
Ik snap de bezorgdheid het is allemaal even stressen, eerst dat ongeluk en nu dat vreemde lopen.

Ik heb het ooit gehad met een 3 jarige. Haalde die uit de stal en hij sleepte een been mee om toch te kunnen stappen zwaaide hij het been langs opzij naar voor. Patella fixatie dus.
Filmpje:

Na die week nog op de kliniek rx laten nemen en echo. Maar daarop zagen ze niets. Advies was binnendoor bekappen en spieren trainen. Stappen door water (niet te diep) of mul zand. Bergop en bergaf, balkjeswerk

Hier lijkt het inderdaad op. De mijne zwaait wel minder met zijn been, maar het ziet er wel ongeveer het zelfde uit. Dankje voor het delen trouwens!!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:47

Kayley95 schreef:
Art_Ificious schreef:

Filmpje:

Hier lijkt het inderdaad op. De mijne zwaait wel minder met zijn been, maar het ziet er wel ongeveer het zelfde uit. Dankje voor het delen trouwens!!

Hoii, heb je inmiddels wat uitslagen ? Hoop dat het meevalt. Groetjes