Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 09:16

Janneke ik heb inderdaad ook gelezen over het ondersteunen van de darmflora.

Ellepel spirulina had ik ooit wel eens gezien online maar ik had geen idee waarvoor het gebruikt wordt. Ik ga weer verder lezen.

Nikki beweegt normaal op het moment. Maar goed ik verwacht niet dat ik iedere dag verbetering zie in haar conditie. Voldoende afvallen neemt meer tijd in dan een paar dagen. Volgende week zijn we niet thuis want we hebben een road trip naar de kust gepland. De buren komen de paarden voeren en voor de jonge hengst, zijn moeder en de andere pony is het prima om gewoon in de wei te staan maar ik ga toch maar iemand zoeken die Nikki een paar keer beweging kan geven.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 08:43

Nikki lijkt heel langzaam de vetbult op haar hals te verminderen.

Eerder gaf ik haar wortels maar ze is nu over gestapt naar celery (ik kan even niet op het Nederlandse woord komen sorry) en ze vind het lekker .
Afbeelding
Afbeelding

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:46

Wat fijn dat je nu al veranderingen ziet!

Ik lees mee. :)
Gisteren hebben we bij mijn paard ook bloed afgenomen om te testen voor EMS.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 09:05

Cchanny ze staat nu 2 weken apart in de yard dus ik ben erg blij dat we heel langzaam kleine veranderingen zien. Dat betekend dat we op de goede weg zijn.

Welke symptomen heeft jou paard?

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:11

wortel115 schreef:
Cchanny ze staat nu 2 weken apart in de yard dus ik ben erg blij dat we heel langzaam kleine veranderingen zien. Dat betekend dat we op de goede weg zijn.

Welke symptomen heeft jou paard?

Hij is in een paar weken ontzettend stevig geworden. Met flinke vetophoudingen.
Hij heeft altijd honger en staat dus altijd te eten.

Ik vind zijn spieren ondanks de trainingen niet beter worden.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 09:13

Goed idee om te testen. Krijg je de uitslag vandaag?

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:28

wortel115 schreef:
Goed idee om te testen. Krijg je de uitslag vandaag?

De dierenarts hoopt van wel en anders na het weekend.

Aan de ene kant hoop ik dat er wat uit komt, aan de andere kant hoop ik ook niet dat het EMS is.
Ik heb ook een algeheel bloedonderzoek opgevraagd, zodat ik eventuele andere te korten ook kan zien.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 09:32

Nee dat ik snap ik helemaal. Antwoorden zijn natuurlijk wel al fijn. Ons voor traject met Nikki waar steeds niks uit kwam en de dierenarts gewoon zei ze is vervelend, dat was voor mij nog lastiger als de diagnose. Want nu weten we eindelijk wat ze heeft en hoe we haar kunnen helpen.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:37

wortel115 schreef:
Nee dat ik snap ik helemaal. Antwoorden zijn natuurlijk wel al fijn. Ons voor traject met Nikki waar steeds niks uit kwam en de dierenarts gewoon zei ze is vervelend, dat was voor mij nog lastiger als de diagnose. Want nu weten we eindelijk wat ze heeft en hoe we haar kunnen helpen.

Echt super dat je niet akkoord ging met die stempel vervelend.

Ze heeft het maar getroffen bij jullie!

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 09:43

Het is gewoon voor Nikki vooral heel vervelend. Ik ben deels schuldig omdat toen Liselotte minder ging rijden ik haar ook niet voldoende beweging gaf maar hadden we dit eerder geweten dan was het nooit zover gekomen. Als in dan hadden we eerder haar rantsoen helemaal aamgepast

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:59

Mando heb ik ook dinsdag laten testen op EMS en algeheel bloedonderzoek.
Hij stond bevangen, ik heb hem dinsdag op de foto laten zetten en gelukkig niets gekanteld.

Hij moet wel afvallen en bewegen en nog steeds op pijnstilling,

Ik hoop vandaag op de uitslag dus ik lees hier mee.

Ik ben altijd heel voorzichtig, voorgrazen, gluco balance, maar binnen 2 weken ontploft net alsof ze je pony ineens oppompen _O-

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:10

Staan er veel bevangen op het moment, droogte/hitte en daar over een dikke bui regen is gegarandeerd veel stress in het gras.

Wat is voorgrazen Mando? Hoeveel heb je hem op het gras?
Fijn dat er geen kanteling is!

Wortel fijn dat het al verandering qua hals oplevert. Maak het jezelf niet te moeilijk he, je doet je best, je kan niet alles weten.

Meten jullie ook de paarden qua gewicht? Ik houdt dat heel secuur bij (maandelijks meetmoment) in een boekje, al sinds ze 3 jaar gelden bevangen is geweest. Zou er eigenlijk is een mooi grafiekje van moeten maken haha.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:13

Even een gekke gedachten spinsel.
Krijgen ze EMS omdat ze te dik zijn of worden ze te dik omdat ze EMS hebben?

Ik meet hem qua gewicht niet. Kan goed zien wanneer hij te dik word. Maar gelukkig is hij nog niet bevangen geweest.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 10:22

Mando ik ben ook benieuwd wat voor grazen is? Hopelijk heb jij ook snel de uitslag.

Marlies dank je. En nee ik heb haar tot nu toe niet regelmatig gewogen. Ik heb wel een meet lintje dus waarschijnlijk wel een goed idee om dat iedere maand te doen.

Cchanny dat weet ik eigenlijk ook niet. Maar we zijn hier om te leren en er zijn al goede tips voor bij gekomen. Misschien weet iemand anders wat er eerst komt. Al maakt dat voor Nikki niet meer uit zolang ze nu maar afvalt en het goede diet blijft krijgen.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:37

Ik begin altijd ergens in Maart met Gluco Balance en dan vanaf april ga ik iedere dag grazen met hem van een kwartiertje opbouwen naar een uurtje.
Zodra ze dan het land op gaan dan is hij al gewend aan het gras.

Bij ons staan ze van ongeveer 10.30 tot 16.30 op het land.

Maar ik hoor en lees inderdaad door de droogte veel paarden bevangen.

Hij staat nu in een uitloop met grote paddock en in het begin hem op nat zand gezet.
Ik wist natuurlijk niet of hij gekanteld was al waren zijn hoeven niet warm en geen pulsering maar goed dat zegt niets.

Ik dacht op een gegeven moment van .. hmmm je nek wordt wel heel dik even in de gaten houden en binnen 2 weken liep hij niet fijn.
Toen was ik te laat,

Afbeelding
Afbeelding

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:37

wortel115 schreef:
Mando ik ben ook benieuwd wat voor grazen is? Hopelijk heb jij ook snel de uitslag.

Marlies dank je. En nee ik heb haar tot nu toe niet regelmatig gewogen. Ik heb wel een meet lintje dus waarschijnlijk wel een goed idee om dat iedere maand te doen.

Cchanny dat weet ik eigenlijk ook niet. Maar we zijn hier om te leren en er zijn al goede tips voor bij gekomen. Misschien weet iemand anders wat er eerst komt. Al maakt dat voor Nikki niet meer uit zolang ze nu maar afvalt en het goede diet blijft krijgen.

Ah nee, ik bedoelde er ook niks mee. Ik vind het interessant om te weten.
Het was niet met een vingerwijzend bedoeld.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:41

Cchanny, volgens Utrecht is overgewicht het gevolg van EMS, niet andersom:
Eén van de oorzaken voor overgewicht bij paarden is het zogenaamde Equine Metabool Syndroom (EMS). Bij EMS worden paarden door onder andere een gestoorde vet- en suikerstofwisseling te dik.
https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/e ... droom-ems/

Zien kon ik het ook, maar toch stond ze bevangen en ik ben gewoon een zeur met dat soort dingen, ik wil bewijs ipv gevoel haha. Dus daarom meet ik nog steeds.

Hier was na flink afvallen helaas de waarde/intolerantie die ze konden meten nog slechter dan toen ze dik en bevangen stond. Dus afvallen is goed voor ze, maar lost niet perse het probleem op (gevoeligheid voor suikers).
Mijn grootste angst is dus ook dat ze ondanks het mooie gewicht, toch bevangen komt te staan.

Mando, blijkbaar is dan toch het gras teveel, kan je daar in minderen? Ik doe ook aan 'voorgrazen' zoals jij het noemt. Maar heb een max van 1.5 uur pd in hoog gras en niet in de ochtend. Hierdoor blijft ze heel mooi op gewicht. Maar ik geef toe, het is wel een heel geregel, 4x per dag arm hooi, 1x per dag anderhalf uur op de weide enz enz.
Mando mag idd wel spekjes kwijt, betershap met hem!

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 10:56

Mando zijn hals lijkt inderdaad goed vol. En bedankt voor je uitleg over het voorgrazen. Misschien is de 6 uur per dag dan toch te veel gras voor hem? Wij hebben geen gras en er gaat ook geen gras groeien hier simpelweg omdat het een ‘dry land farm’ is. Het rivier water wat we hebben is bedoeld om de tuin te bewateren en vee (in ons geval paarden en schapen) te laten drinken.

Cchanny nee ik bedoelde het zo ook niet meer van we hebben al een hoop tips gehad misschien weet iemand het antwoord.

Dank je Marlies voor de uitleg. Ik had ook eigenlijk niet verwacht dat ze ‘beter’ zou zijn na het afvallen ik snap ook heel goed dat ze nu voor de rest van haar leven aangepast eten moet hebben. Maar goed om dat bevestigd te hebben.

Ik wil Nikki nog wel naar de dierenarts rijden voor röntgenfoto’s, dat is nog niet gedaan. Voor nu is ze niet kreupel, geen warme hoeven en ze hangt niet achterover zoals ze kunnen staan met hoef bevangenheid maar wel iets wat we moeten doen zodat we weten hoe de binnenkant er voor staat.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:09

Dat was mijn idee ook hoor Wortel, hij stond niet bevangen geen warme hoeven en toch niet rad lopen.

Ja hij mag echt wel afvallen ik weet het, het is geen sportmodel meer zoals enige jaren geleden al is hij nooit slank geweest hoor. Toen hij jaar of 14 was en nog vol in training stond woog hij ook gewoon 468 kilo en nu rond de 510 maar hij is nu 21.5 dus het bewegen wordt minder, training minder en tja... de kilootjes dan wat meer _O- (net als het baasje)

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:24

Echt mensen, als je paard op een plofkip lijkt: Triphala. Bij mijn bolle zie ik nu zelfs ribben (heel licht…) en haar pocket zijn gehalveerd

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:29

zazaza schreef:
Echt mensen, als je paard op een plofkip lijkt: Triphala. Bij mijn bolle zie ik nu zelfs ribben (heel licht…) en haar pocket zijn gehalveerd


Maar TS woont in Nieuw Zeeland of Australie, had het al aangekaart.
Al geef ik t niet voor gewicht.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:33

zazaza schreef:
Echt mensen, als je paard op een plofkip lijkt: Triphala. Bij mijn bolle zie ik nu zelfs ribben (heel licht…) en haar pocket zijn gehalveerd



Maar hoeveel geef je dan, want hij krijgt nu geen muesli iod dus dan kan ik die poeder ook nergens overheen gooien.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:32

Ik geef een handje balancer, met poeder erover, maar kan ook met een spuit de mond in, en die van mij likt het ook gewoon op, ze vindt het lekker

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 14:38

Ik had de tip gelezen eerder inderdaad. En het staat op mijn lijstje alleen heeft Nikki over de afgelopen weken al haar diet aangepast gekregen. Ik wil haar nu eerst de tijd geven om daar aan te wennen voordat ik nog meer ga veranderen tenzij het echt direct nodig is.

Ik woon inderdaad in Australie maar ik kan heel veel producten gewoon hier krijgen als is dat vaak een ander merk en even uitzoeken welke producten vergelijkbaar zijn.

Verder blijf graag de tips delen ook anderen kunnen daar vast wat mee.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 03:06

Mando and Cchanny hebben jullie de uitslag inmiddels?

Wij gaan morgen een weekje weg. Ik ben wel gewoon op bokt maar zal weinig posten over Nikki want ik zie haar natuurlijk niet. De buren komen 2 keer per dag langs om alle dieren te voeren, dekens enzo. Ik heb ze ook gevraagd of ze Nikki wat beweging kunnen geven.