Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 03:01

Veel hetzelfde landschap. Salt lakes, natuurgebieden en stukken over de weg. Maar veel hetzelfde en nu droog en warm. Was wel super leuk omdat het niet alleen de route vinden en vragen beantwoorden was maar ook dingen verzamelen onderweg. Zoals blaadjes/bloemen/zaden van verschillende bomen en planten, zout kristal, kangaroe poep, wit zand, schapen wol enz. Dus ook veel op en afstappen

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:16

Wat een fijn bericht. Topper. Nu rustig opbouwen.

Mando gaat heel goed, is veel afgevallen ook.
Heb een vriendin die hem extra op woensdag rijdt.

Vorige week zelfs weer even behoefte aan zijn gekke kwartiertje.

Afbeelding


Afbeelding

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 10:26

Goed te zien dat Mando zich goed genoeg voelt voor zn gek kwartiertje

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:53

Wat een goed nieuws allemaal :D . Ik heb 2,5 week lang last van mijn rug gehad en amper wat kunnen doen. Gloí staat lekker in de grote kudde en is tot onze verbazing en stuk dominanter dan de verwachte hihi. Hij is nu ook een stuk zelfverzekerder in het contact met mensen dus denk dat het hem goed doet. Maar heb dus al zo'n 3 weken niet kunnen rijden.

Cchanny: kunnen we ons gezellig samen zeeziek schweinen :') . Gloí heeft z'n hele leven zo lateraal als een kameel mogen rond hobbelen dus dat is feest met een 20 jarig paard.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:29

wortel115 schreef:
Veel hetzelfde landschap. Salt lakes, natuurgebieden en stukken over de weg. Maar veel hetzelfde en nu droog en warm. Was wel super leuk omdat het niet alleen de route vinden en vragen beantwoorden was maar ook dingen verzamelen onderweg. Zoals blaadjes/bloemen/zaden van verschillende bomen en planten, zout kristal, kangaroe poep, wit zand, schapen wol enz. Dus ook veel op en afstappen

Dat klinkt wel heel leuk en divers evengoed nog!

Mando schreef:
Wat een fijn bericht. Topper. Nu rustig opbouwen.

Mando gaat heel goed, is veel afgevallen ook.
Heb een vriendin die hem extra op woensdag rijdt.

Vorige week zelfs weer even behoefte aan zijn gekke kwartiertje.

[ [url=m/ZwgEff.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/2cjrHN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah leuk! En wat goed dat hij ook veel is afgevallen!

Kasmir schreef:
Wat een goed nieuws allemaal :D . Ik heb 2,5 week lang last van mijn rug gehad en amper wat kunnen doen. Gloí staat lekker in de grote kudde en is tot onze verbazing en stuk dominanter dan de verwachte hihi. Hij is nu ook een stuk zelfverzekerder in het contact met mensen dus denk dat het hem goed doet. Maar heb dus al zo'n 3 weken niet kunnen rijden.

Cchanny: kunnen we ons gezellig samen zeeziek schweinen :') . Gloí heeft z'n hele leven zo lateraal als een kameel mogen rond hobbelen dus dat is feest met een 20 jarig paard.

Veter is een 5 ganger met voorkeur voor draf. Maar we hadden voor de blessure eindelijk goede takt voor een flink aantal maanden. Zelfs met losse teugel, haha.
Maar dat is allemaal weg helaas. -O-

Hopelijk knapt je rug snel op! :knuffel:

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:31

Komt wel weer terug als je haar weer echt op kunt pakken :). Ik heb vandaag voor het eerst weer een paardje gereden, onze jongere ijslander die hopelijk deze winter mee op tour kan. Ging goed, voel me rug ietsje maar geen pijn in mn rechterbeen dus ik ben tevreden hihi.

Gloí kon in het begin echt alleen maar schweinen, heb op een gegeven moment ook de draf gevonden (hallelujah) en ben hem nu daarop aan het gymnastiseren. Althans dat was voordat mn rug ermee ophield :') .

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:09

Kasmir schreef:
Komt wel weer terug als je haar weer echt op kunt pakken :). Ik heb vandaag voor het eerst weer een paardje gereden, onze jongere ijslander die hopelijk deze winter mee op tour kan. Ging goed, voel me rug ietsje maar geen pijn in mn rechterbeen dus ik ben tevreden hihi.

Gloí kon in het begin echt alleen maar schweinen, heb op een gegeven moment ook de draf gevonden (hallelujah) en ben hem nu daarop aan het gymnastiseren. Althans dat was voordat mn rug ermee ophield :') .

Ja hoor, daar heb je gelijk in. En ik heb de wedstrijdambities aan de kapstop gehangen. Ga daar niet meer voor trainen, want iedere keer wanneer ik dacht dat we weer op ons oude niveau zat, gebeurde er wel steeds weer wat.
Dus zolang hij gewoon weer lekker pijn vrij kan bewegen en goed door zijn lijf kan bewegen is het voor mij prima.

Die draf is inderdaad erg fijn voor te gymnastiseren. Heb jullie er ook een aantal met de voorkeur voor draf? Hoe reageren die als ze iets moeilijks/spannends vinden? Veter schakelt dan toch weer terug naar tölt/schweinen. Terwijl hij aan de longeerlijn, los of naast de fiets nooit een pasje lateraal laat zien.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:17

Ja Alfie is 10 jaar als een 3ganger door het leven gegaan dus die valt terug in de draf of heeft soms met enthousiasme dat hij een rolletje in zn tölt krijgt. Behalve Gloí schweint geen enkele van onze paarden echt aan de longe, soms misschien een pasje door onbalans maar verder allemaal gewoon stap, draf en galop. We hebben ook wel een aantal heel lateraal gebalanceerde paarden waar je echt aan moet werken om de tölt zuiver te krijgen maar die hebben onder het zadel geen voorkeur voor draf. Natuurlijk worden onze paarden zo vaak door mensen gereden die ze gewoon laten doen waar ze zin in hebben dat het onontkoombaar is dat ze schweinen. Ieder begin van het seizoen hebben wij ze getraind en zijn ze vrij makkelijk naar een zuivere tölt te rijden en als het seizoen dan vorderd wordt het steeds meer whatever het paard zin in heeft :'). Het terrein helpt ook niet altijd mee (door de sneeuw en het bos)

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:34

Kasmir schreef:
Ja Alfie is 10 jaar als een 3ganger door het leven gegaan dus die valt terug in de draf of heeft soms met enthousiasme dat hij een rolletje in zn tölt krijgt. Behalve Gloí schweint geen enkele van onze paarden echt aan de longe, soms misschien een pasje door onbalans maar verder allemaal gewoon stap, draf en galop. We hebben ook wel een aantal heel lateraal gebalanceerde paarden waar je echt aan moet werken om de tölt zuiver te krijgen maar die hebben onder het zadel geen voorkeur voor draf. Natuurlijk worden onze paarden zo vaak door mensen gereden die ze gewoon laten doen waar ze zin in hebben dat het onontkoombaar is dat ze schweinen. Ieder begin van het seizoen hebben wij ze getraind en zijn ze vrij makkelijk naar een zuivere tölt te rijden en als het seizoen dan vorderd wordt het steeds meer whatever het paard zin in heeft :'). Het terrein helpt ook niet altijd mee (door de sneeuw en het bos)

Ja ik geloof graag dat aan het einde van het seizoen ze niet meer zo soepel zijn of goed getraind. :=

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:41

Yes! eindelijk groenlicht. *\o/*

Over 2 weken mogen we een rondje galop doen.
En over 2 maanden moeten we ongeveer weer op ons oude niveau zitten.



Hoe gaat het hier met de paardjes? Allemaal de kou een beetje doorgekomen?

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 07:10

Wat een fijn bericht. Jippieeee....

Hier gaat het goed met Mandootje.
Loopt 5x per week is afgevallen en doet het prima.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 08:53

Goed nieuws voor jullie beide paarden!

Nikki doet het goed maar we hebben een paar weken heet en hoge luchtvochtigheid gehad dus de paarden hebben weinig gedaan.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:00

Mando schreef:
Wat een fijn bericht. Jippieeee....

Hier gaat het goed met Mandootje.
Loopt 5x per week is afgevallen en doet het prima.


Nou eindelijk! Na 5 maanden.
Ik heb hem in september op de weegschaal gehad, toen woog hij 440, de vorige controle woog hij 425 en nu woog hij 448. -O- Terwijl als ik de filmpjes zie van september, is hij echt wel veel dikker. Ik snap er niks van. Nu gaf de dierenarts wel aan dat het een indicatie is en dat hij niet heel secuur is. Als het paard scheef staat weegt hij al niet meer goed.

En ik vermoede ook weer maagzweren. dus heb wat omaprazole mee gekregen.



Fijn dat Mandoo lekker gaat en is afgevallen! Hoe voelt hij zich zelf?


wortel115 schreef:
Goed nieuws voor jullie beide paarden!

Nikki doet het goed maar we hebben een paar weken heet en hoge luchtvochtigheid gehad dus de paarden hebben weinig gedaan.

Oei! Jullie hebben nu zomer?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:39

Wat goed dat je weer lekker aan de slag kunt! Allemaal goed nieuws zo te lezen, Gloí doet het ook nog steeds goed :).

Het is hier paar weken geleden erg fris geweest maar nu gelukkig weer lekker rond de -15.

Afbeelding

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:03

Zooooooooo dat is echt koud.

Mando vind het prima, heb 2e bijrijdster die hem rustig aan rijdt ook ivm haar eigen gezondheid en ze hadden een staplesje afgelopen woensdag en hij begon als grumpy en eindigde als blij ei.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:08

Kasmir schreef:
Wat goed dat je weer lekker aan de slag kunt! Allemaal goed nieuws zo te lezen, Gloí doet het ook nog steeds goed :).

Het is hier paar weken geleden erg fris geweest maar nu gelukkig weer lekker rond de -15.

[ [url=m/9WCkbV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is mij echt te koud :brr:

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 22:34

Kasmir jeetje dat is koud, maar ik vind -15 ook te koud :brr:

Cchanny zomer inderdaad in Australie. Vandaag word het maar 30 graden en door de regen luchtvochtigheid weer omlaag naar normaal droge warmte. Dus gisteren al weer wat met de paarden gedaan. Vanavond ga ik even rijden.
Afbeelding

Dit zijn Liselotte en Nikki op oudjaarsdag. Papa zit op de quad maar die houd express afstand want Nikki die in maanden niet zo enthousiast was geweest ging de race winnen.
https://youtube.com/shorts/SZG18lS3AbA? ... KX1APSfiUc

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:12

_O- wat heerlijk.
Ik zou eerder jouw kant op verhuizen dan naar -30

Ik kreeg gisteren een appje dat mando met de deksel van de ton in zijn mond stond... iemand was vergeten de ton voor mijn kast te schuiven.
_O-

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:20

wortel115 schreef:
Kasmir jeetje dat is koud, maar ik vind -15 ook te koud :brr:

Cchanny zomer inderdaad in Australie. Vandaag word het maar 30 graden en door de regen luchtvochtigheid weer omlaag naar normaal droge warmte. Dus gisteren al weer wat met de paarden gedaan. Vanavond ga ik even rijden.
[ [url=m/fVPdFA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn Liselotte en Nikki op oudjaarsdag. Papa zit op de quad maar die houd express afstand want Nikki die in maanden niet zo enthousiast was geweest ging de race winnen.
https://youtube.com/shorts/SZG18lS3AbA? ... KX1APSfiUc

Geweldig filmpje! Heel mooi! *\o/*

Mando schreef:
_O- wat heerlijk.
Ik zou eerder jouw kant op verhuizen dan naar -30

Ik kreeg gisteren een appje dat mando met de deksel van de ton in zijn mond stond... iemand was vergeten de ton voor mijn kast te schuiven.
_O-


Ohnee.. wat een draakje!

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:43

Hoe gaat het hier?

Ik merk dat ik het een beetje spannend begin te vinden met het komende weide seizoen. Hoewel ik een foto zag van vorig jaar rond deze tijd, toen was hij wel een heel stuk dikker. Maar vind het toch spannend.


Wel hebben we de eerste stappen voor de wagen er op zitten.
Afbeelding

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:09

Ik heb het ook hoor, alleen mag hij echt niet meer op gras.
Hij staat in paddock maar zag dat zijn manenkam wat dik werd dus we houden hem in voldoende beweging.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:45

Mando schreef:
Ik heb het ook hoor, alleen mag hij echt niet meer op gras.
Hij staat in paddock maar zag dat zijn manenkam wat dik werd dus we houden hem in voldoende beweging.

Het beste is als Veter inderdaad ook niet meer op 't gras moet. Maar dan zou hij alleen achterblijven in de paddock. Wat hem stres geeft en ook kans op maagzweren.
Eten is zijn alles.. -O- dus heb toch besloten om hem op het gras te zetten en hopen dat we blessure vrij de zomer door komen, want dan kan ik hem ook in beweging houden.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn pony heeft EMS, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:47

Nikki had even een terugval en was weer aangekomen. Mijn dochter is nu weer fanatiek aan het rijden. Iedere keer als ik Nikki wil longeren dan komt ze snel aan om te rijden.

Cchanny fijn weer voor de wagen

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:07

Gloí is ook wat aangekomen maar nu we het hooi weer wat meer beperken (van onbeperkt naar 4x per dag voeren) wordt zn hals weer wat zachter. We zitten nu tussen seizoenen in en de hele april zijn de paarden vrij, vandaar dat ze wat minder hooi krijgen. In mei beginnen we weer met trainen. Wat wel enorm helpt is dat Gloí ontzettend veel speelt, hoe ouder hoe gekker. Echt dagelijks en bijna iedere keer als ik uit het raam kijk staat hij wel met een paard te klooien.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:30

wortel115 schreef:
Nikki had even een terugval en was weer aangekomen. Mijn dochter is nu weer fanatiek aan het rijden. Iedere keer als ik Nikki wil longeren dan komt ze snel aan om te rijden.

Cchanny fijn weer voor de wagen

Hopelijk gaat ze nu weer snel de goede kant op. :knuffel:

Kasmir schreef:
Gloí is ook wat aangekomen maar nu we het hooi weer wat meer beperken (van onbeperkt naar 4x per dag voeren) wordt zn hals weer wat zachter. We zitten nu tussen seizoenen in en de hele april zijn de paarden vrij, vandaar dat ze wat minder hooi krijgen. In mei beginnen we weer met trainen. Wat wel enorm helpt is dat Gloí ontzettend veel speelt, hoe ouder hoe gekker. Echt dagelijks en bijna iedere keer als ik uit het raam kijk staat hij wel met een paard te klooien.

Hier krijgen ze ook een aantal keer per dag hooi, maar blijkbaar nog genoeg om kieskeurig te zijn. Want ze eten niet alles op. :') Eerst kregen ze onbeperkt, maar dan stond Veter hele dagen bij de bakken te eten.. Stopte alleen om te poepen en te plassen.


Maar fijn dat Gloi heel veel speelt! Dat scheelt ook enorm.