Nikki stond bij haar vorige eigenaar aan huis samen met Zuess de witte arabier. In een woonwijk achter in de tuin. Ieder hadden hun een eigen paddock die kleiner was als mijn roundyard. Inmiddels is Nikki van mij want de eigenaar wilde haar niet terug.
De eigenaar wilde dat Nikki getraind werd zodat haar dochter haar kon rijden. Ik kreeg de informatie; ze bijt, schopt en we kunnen haar niet vangen. Met rijden bokt ze. Na wat overleg hebben we besloten haar te laten onderzoeken bij de dierenarts en ik zou haar mee naar huis nemen zodat ik makkelijker iedere dag met haar aan het werk kon.
Een week later kon ze terecht bij de kliniek. Er zijn röntgenfoto’s gemaakt van hals en rug, volledig kreupelheidsonderzoek en echo van baarmoeder en eierstokken. De dierenarts zei ik kan niks vinden ze is gewoon vervelend. Eigenaar was niet blij want het koste een hoop geld en een hele dag (3 uur enkele reis naar kliniek).
Ok pony thuis. Het bleek al snel dat Nikki een van de braafste was in de wei. Komt als eerste voor vangen en heeft ons nooit proberen te bijten of schoppen.
We zijn toen rustig begonnen met longeren. Rijden een ding want ze liet niemand erop. Zodra je je voet in de beugel zette rende ze weg en dat kon naar voor, naar achter of omhoog zijn.
Ze heeft toen in de weken/ maanden daarna de zadelpasser gezien, bit passer, ostheopaat en physiotherapeut. Uiteindelijk konden we gaan rijden. Na een keer goed doorzetten is ze eigenlijk altijd super braaf geweest met opstappen.
Omdat Nikki maar 1.42 is ging mijn dochter haar al snel ook wat rijden. Aan een touwtje ging dat goed. Liselotte leerde meer en kreeg meer zelfvertrouwen. Nikki deed het best goed met Liselotte op buitenrit waar ze uiteindelijk braaf deed draven en galopperen. In de rijbaan hadden we periodes waar ze beter ging en periodes waar Nikki niet wilde draven of galopperen. Weer heeft ze toen haar zadel aangepast en physiotherapist gezien.
Eigenlijk ging het zo een beetje af en aan voor een tijdje. Andere ruiters maakte weinig uit voor Nikki juist met volwassenen werd het erger. Liselotte begon haar vorig jaar minder te rijden en leende een andere pony want het plezier ging er een beetje af voor haar.
Nikki kreeg minder beweging en ondanks dat ik haar deed longeren of mee nam op de fiets ze kreeg gewoon te weinig beweging.
Nikki was altijd al iets vol maar werd nu echt moddervet. Ze staat nu 2 weken apart met de leen pony op arm hooi (teff hooi, getest) met alleen een balancer brokje. DNA test voor pssm1 was negatief gelukkig. Ik besef dat ze nog meer moet afvallen maar vandaag bewoog ze veel gemakkelijker als de laatste tijd dus dat maakt beweging geven ook veel fijner en geeft meer opties voor beweging.
We hebben nu in overleg met de dierenarts een goed rantsoen. Ze krijgt haar hooi, 1x per dag een balancer brokje, zout en magnesium. Andere tips wat we nog zouden kunnen doen zijn welkom.
Edit. Nikki is trouwens niet duidelijk kreupel geweest. Wel liep ze wat kort in draf.
2 weken geleden:

Vandaag: