Vorig jaar heb ik een veulen verkocht en die bleek ernstige schouder dysplasie te hebben. De pony is ondertussen ingeslapen. Met Google kon ik 1 filmpje vinden van een mini appaloosa die dat had. Wie heeft er ervaring mee en kan me meer vertellen. Ik had er zelf nog nooit van gehoord.
Ik heb afgelopen maart mijn 3 jarige Shetlander in moeten laten slapen vanwege schouderdysplasie.
Op het een of andere moment liep hij kreupel. Daarvoor nooit kreupel geweest. Dag later röntgenfoto van zijn schouders laten maken waarop schouderdysplasie werd gediagnosticeerd. Bij eenzijdige schouderdysplasie kan je eventueel arthrodese doen maar bij beide kanten heeft geen enkele kliniek ervaringen. Ik wilde hem vanwege zijn karakter niet aan doen en heb hem ingeslapen. Echt ontzettend oneerlijk en triest…
Mijn Engels is wel aardig. Bedankt voor de link. Ik heb het gelezen en er is meestal geen (dierwaardige) behandeling.
amaniblauw
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-23 13:08
lauret schreef:
Wat voor pony was het?
Het was ook een shetlandpony. Ze zeggen dat er een erfelijke factor meespeelt. Ik wilde de moeder nog laten dekken maar dat doe ik niet meer.
Jet
Geplaatst: 22-06-23 15:04
Wat ik er zo van lees is het inderdaad niet goed te behandelen en zou het ook niet verstandig zijn om in die lijn te fokken. Nu kan ik nergens eigenlijk zo vinden of beide ouders het in zich moeten hebben om het door te geven of dat 1 van beide ouders het al door kan geven. In dat laatste geval zou je de schouders van de moeder nog op de foto kunnen zetten om te zien hoe die erbij staan. Ik denk tenminste niet dat ze al meer weten over waar het in het DNA te vinden is of de aanleg ervoor aanwezig is, anders zou het makkelijk zijn om de moeder daarop te testen en de eventuele vader ook. Je zou eens kunnen informeren bij Utrecht of zij er meer van weten hoe het genetisch bepaald is.