Pony tekenbeet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Pony tekenbeet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 21:07

Heeft iemand wel eens een paard met een tekenbeet gehad ?
Onze pony stond gisteren met een enorme bult. Met een klein wondje , dat schuurde ze open en werd dus een grotere wond.
Dierenarts erbij , die dacht aan oedeemvorming door steek van een insect en heeft Dex gespoten.
De zwelling nam af, maar vanmiddag ontdekten we een teek.
Nu heeft mijn paard ook al eens een teek gehad en had het plekje ook opengeschuurd.
Bij mijn paard is het niet zo’n dikke bult geworden, maar misschien dat de pony nu een zeer sterke reactie had ?
Of misschien een ander insect wat haar gestoken heeft en toevallig een teek ?
Vandaar mijn vraag eigenlijk .
Is deze reactie ‘normaal ‘ voor een tekenbeet ?
Afbeelding

Afbeelding

Freekieee

Re: Pony tekenbeet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:24

Ik dacht laat ik dit topic eens lezen, wie weet info voor Zola. Maar daar vraag jij nu om _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:39

Hmmm, een stalgenootje van mij had van de week ook zo'n 'zakje' hangen nav een tekenbeet.

Dus ja, dat kan.
(En uiteraard ;) is er nog van alles en nog wat óók mogelijk....)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 21:45

Freekieee schreef:
Ik dacht laat ik dit topic eens lezen, wie weet info voor Zola. Maar daar vraag jij nu om _O-

Gezellig hè samen op Bokt _O-

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:17

Bult was wel hard trouwens. Kon amper induwen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:44

Heel normaal!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 23:13

Nou ja heel normaal is het niet.
De dierenarts sprak van een enorme zwelling ( de bult was zeker 20 cm lang en vuistdik ) en dacht wel dat het van een insectenbeet afkomstig was.
We wonen in een streek waar veel teken zijn.
Als dit normaal was voor een tekenbeet had de dierenarts daar wel even extra naar gekeken .
We wachten af....ze zal wel vaker een teek hebben . Als ze weer eens zo’n enorme bult heeft zullen we goed zoeken naar een teek.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:26

Hier gister nog een teek verwijderd maar daar was aan de huid verder niks van te zien. Dit lijkt me idd wel een heftige reactie.
Goed in de gaten houden. Bij mensen zou je gelijk AB moeten starten ivm lyme, wellicht een idee om te kijken of dat voor paarden ook wenselijk is.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:31

Temeraire schreef:
Hier gister nog een teek verwijderd maar daar was aan de huid verder niks van te zien. Dit lijkt me idd wel een heftige reactie.
Goed in de gaten houden. Bij mensen zou je gelijk AB moeten starten ivm lyme, wellicht een idee om te kijken of dat voor paarden ook wenselijk is.

Indd goeie, was vanmiddag te laat om te bellen nog. Morgen ochtend ff bellen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:39

Insecten zijn vies.
Behalve de gevreesde teken ziekten kunnen insecten ook heel veel andere bacterien meedragen.
Je kunt in feite bloedvergiftiging oplopen van een wesp of een daas. Dat heeft dan niets met hun gif of steek perse te maken maar omdat ze gewoon vies zijn.
Dat kan een flinke immuunreactie geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:42

Dazen kunnen ook lyme overbrengen..dat weten heel veel mensen ook niet.

Ik ken dit soort bulten wel als heftige reacties op insectensteken, welk insect is altijd een beetje de vraag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:46

Elisa2 schreef:
Dazen kunnen ook lyme overbrengen..dat weten heel veel mensen ook niet.

Ik ken dit soort bulten wel als heftige reacties op insectensteken, welk insect is altijd een beetje de vraag.

Ja, muggen ook :j

Maar zo’n overreactie is eerder een typische infectie reactie, met een poepbactierie bijv.
Die kleine steekmugjes zijn ook zulke vieze beestjes, zo klein als ze zijn kunnen ze toch voor hele zware infecties zorgen. Immers maken ze een een klein gaatje wat snel weer dicht is en een eventuele bacterie zit dan mooi binnen.

Als het vaker gebeurd dan kan het ook een obergevoeligheid zijn op een bepaald insect.

Dierenarts vragen kan sowieso nooit kwaad.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-06-23 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:47

Dat wist ik dan weer niet brrr...ben je nergens meer veilig.

Goed om te beseffen dat het iets kan zijn als een poepbacterie..klinkt ook wel logisch want die dingen zitten ook altijd bij de mesthoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:50

Elisa2 schreef:
Dat wist ik dan weer niet brrr...ben je nergens meer veilig.
.

Geen zorgen, er is nog niet echt bewijs dat ze het ook daadwerkelijk kunnen overdragen.
Ik had erbij moeten zeggen dat ze het bij zich kunnen dragen, niet OVERdragen.

Immers hebben ze heel ander prik gedrag (korter) en overdracht heeft tijd nodig.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:57

Das idd een flinke bult.
Sinds we in Frankrijk wonen hebben we veel meer last van teken. Maar die bulten zijn veel kleiner.
We gebruiken nu trouwens anti parasiet van de paardendrogist. Dat werkt heel goed.
Dat dazen en muggen ook lyme over kunnen brengen wist ik idd niet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:57

mirim schreef:
Freekieee schreef:

Gezellig hè samen op Bokt _O-

Ik kom er gezellig bij :D :D

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het om een teek gaat.
Gezien de reactie zou ik inderdaad met de DA overleggen of er AB nodig is.
Beste is natuurlijk voorkomen dat de teken houvast krijgen is benen en buik (liezen) in te spuiten met een siliconenspray voor paarden. Tea tree olie houden ze ook niet van.

Een pony van een vriendinnetje van mij had ook Lyme. Dat is echt niet tof.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:08

ChantalAM schreef:
Dat dazen en muggen ook lyme over kunnen brengen wist ik idd niet

Die kans is echter verschrikkelijk klein hoor.
Meedragen en overdragen zijn 2 verschillende dingen.
Er is nog weinig data over dat er overdracht is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 09:57

[quote Babootje

Beste is natuurlijk voorkomen dat de teken houvast krijgen is benen en buik (liezen) in te spuiten met een siliconenspray voor paarden. Tea tree olie houden ze ook niet van.

Een pony van een vriendinnetje van mij had ook Lyme. Dat is echt niet tof.[/quote]

Gezellig :D
Lyme bij paarden is echt niet fijn nee. Ik heb ooit een klant gehad met een paard met Lyme.
Wij vonden de bult ook enorm.
De pony liep er zelfs lastig van.
Na het toedienen van Dex zakte het wel redelijk snel af.
De volgende dag zagen we de teek zitten. Hij was nog klein...je zou zeggen dat hij er nog niet lang zat, maar dat weet je nooit.
Voorkomen is beter dan genezen, zeker weten, maar deze pony op die plaats inspuiten met spray is spelen met je neusbotje.
Maar de dierenarts bellen voor overleg is zeker een goed plan !

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:12

mirim schreef:
Nou ja heel normaal is het niet.
De dierenarts sprak van een enorme zwelling ( de bult was zeker 20 cm lang en vuistdik ) en dacht wel dat het van een insectenbeet afkomstig was.
We wonen in een streek waar veel teken zijn.
Als dit normaal was voor een tekenbeet had de dierenarts daar wel even extra naar gekeken .
We wachten af....ze zal wel vaker een teek hebben . Als ze weer eens zo’n enorme bult heeft zullen we goed zoeken naar een teek.

Heel paard afhankelijk Mijn haflinger heeft bij een tekenbeet in de oksels gewoon een soort tennisbal. Mijn kruising regeert weer niet zo heftig maar krijgt van een vaccinatie een giga zwelling.

Wij zitten hier in een tekengebied, ik haal er dagelijks een aantal af. De grote teken (Dermacentor) zijn nooit drager van Lyme maar kunnen wel Piro Plasmose overbrengen, veel paarden in de zuidelijke landen zijn drager van dit virus. De kleine teken zijn nauwelijks te vinden als ze nog niet vastzitten. Kan ik alleen vinden als de huid heeft gereageerd, die kunnen wel lyme veroorzaken. Echter mijn DA geeft aan dat ie het, gezien het groot aantal teken in zijn werkgebied, zelden tegen komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:22

Babootje schreef:

mirim schreef:
Lyme bij paarden is echt niet fijn nee. Ik heb ooit een klant gehad met een paard met Lyme.
De volgende dag zagen we de teek zitten. Hij was nog klein...je zou zeggen dat hij er nog niet lang zat, maar dat weet je nooit.
Voorkomen is beter dan genezen, zeker weten, maar deze pony op die plaats inspuiten met spray is spelen met je neusbotje.

Als je zo'n teek bewaart kunt je m opsturen om te laten testen of het om een besmette teek gaat. Kosten zijn niet zo hoog begreep ik. Ik ga ervan uit dat je m niet meer hebt :D maar omdat ie daar wel heeft gezeten zou ik toch maar een AB kuurtje doen

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:24

Babootje schreef:
Babootje schreef:

mirim schreef:

Als je zo'n teek bewaart kunt je m opsturen om te laten testen of het om een besmette teek gaat. Kosten zijn niet zo hoog begreep ik. Ik ga ervan uit dat je m niet meer hebt :D maar omdat ie daar wel heeft gezeten zou ik toch maar een AB kuurtje doen

persoonlijk zou ik daar geen AB kuur voor doen, dan zouden mijn paarden altijd aan de AB zitten.... kans is heel erg klein. En voorkomen van teken lijkt tot nu toe onmogelijk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 18:53

Ik ben ik niet zo voor AB , maar de pony is van mijn zoon en schoondochter . Dus de beslissing ligt bij hun.
Maar ik heb vandaag twee keer de DA gebeld , maar het heeft vast geen spoed…. Ik heb nog niets van hem gehoord .
De wond is nu wel schoon en de bult bijna weg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:03

Ja, mijn paarden worden regelmatig door teken belaagd en 1 die iniet meer leeft kreeg daar grote bulten van, 1 die ik nog heb krijgt er kleine bulten van er bulten van, de anderen niet. Heeft te maken met de gevoeligheid van het paard. Maar andere insecten kunnen ook zulke bulten geven, wederom, ligt aan de gevoeligheid van het paard, niet zo zeer aan het beestje dat steekt/bijt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:39

Kennen jullie de klachten die lyme kan geven bij paarden? Haar pony had continu steeds wisselende kreupelheidsklachten door Lyme (gewrichtsontstekingen), last van de spieren en was sloom. Ze heeft m voortijdig met pensioen moeten doen. Ontzettend zonde van zo'n toen 6 jarige.
Dus ja het is lastig zeker als je in tekengebied woont en nog meer als je in besmet tekengebied woont.
Ik kan me voorstellen dat je niet meteen AB wil geven maar dan is het goed opletten of de pony zich goed blijft voelen. En als je ook maar t idee hebt dat ie zich niet lekker voelt een bloedonderzoekje doen op Lyme.
En verder zoveel mogelijk zien te voorkomen dat ze worden gebeten, door tekenwerende middelen en een dagelijkse controle. Teken moeten er binnen 24 uit.
Hopen dat er snel een enting komt voor Lyme. Voor honden en katten is ie er al.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:53

Twee jaar geleden had ons paard ook een teek die ik eraf had gehaald en platgestampt.
De volgende dag had ze best een bult en las ik ergens dat je de teek na kan laten kijken op ziekten, maar ja hij was er al niet meer.
Paard goed in de gaten gehouden en ik kon eventueel bloed laten prikken maar plek verdween spontaan, dus niets aan de hand ( dit keer) , maar voor de volgende keer weet ik dat.