Ik heb een 19-jarige ruin met ataxie. Hij heeft een erfelijke vorm, dus niet gekomen na een ongeluk oid. Klinisch en röntgenologisch goedgekeurd op 11 jarige leeftijd. Ik ben er na 5
jaar achter gekomen doordat ik met rijden tegen dingen aanliep en ook wel zag dat hij anders bewoog dan de andere paarden. Heesch heeft het, net als de kliniek tijdens de aankoopkeuring, over het hoofd gezien dus ik ben hun trainingsschema gaan volgen totdat ik weer een stakende pony had. Uiteindelijk na 5 jaar bij de Lingehoeve beland en daar zag de arts direct wat er aan de hand was. Hij noemde hem zelfs ‘zo atactisch als wat’ dus daar hebben eerdere klinieken wel een steek laten vallen.
Qua training kan ik aquatraining aanbevelen! Dit heeft mijn ruin zoveel sterker gemaakt. Ik kreeg als advies vanuit de Lingehoeve om zijn spieren zo sterk mogelijk te houden zodat hij met z’n spieren de ataxie kan opvangen. De ataxie heeft er wel voor gezorgd dat hij artrose in het SI-gewricht heeft. We hebben na de diagnose nog ruim 1,5 jaar alleen maar bosritjes gemaakt.
Inmiddels rij ik hem niet meer maar wandelen we wekelijks in het bos en speelt hij dagelijks met een andere ruin. Het was niet gevaarlijk om hem te rijden maar ik merkte dat het voor hem een te zware belasting werd. Nadat ik ben gestopt met rijden is hij zo energiek en sterk geworden dat het een juiste keuze is geweest.
Kurasyn is echt een super fijn supplement. Ik merk na een paar dagen al verschil qua beweging.