Ataxie en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Ataxie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 19:22

Ik wist niet zo goed in welke categorie ik dit moest plaatsen :o

Ik ben heel benieuwd wie er ervaringen hebben met paarden met ataxie. Hoe heb je het ontdekt, wat kan wel en wat niet meer, zijn er medicijnen suplementen, training enz om het beter te krijgen.

Kortom alles wat met ataxie te maken heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:33

Ik heb een 19-jarige ruin met ataxie. Hij heeft een erfelijke vorm, dus niet gekomen na een ongeluk oid. Klinisch en röntgenologisch goedgekeurd op 11 jarige leeftijd. Ik ben er na 5 := jaar achter gekomen doordat ik met rijden tegen dingen aanliep en ook wel zag dat hij anders bewoog dan de andere paarden. Heesch heeft het, net als de kliniek tijdens de aankoopkeuring, over het hoofd gezien dus ik ben hun trainingsschema gaan volgen totdat ik weer een stakende pony had. Uiteindelijk na 5 jaar bij de Lingehoeve beland en daar zag de arts direct wat er aan de hand was. Hij noemde hem zelfs ‘zo atactisch als wat’ dus daar hebben eerdere klinieken wel een steek laten vallen.

Qua training kan ik aquatraining aanbevelen! Dit heeft mijn ruin zoveel sterker gemaakt. Ik kreeg als advies vanuit de Lingehoeve om zijn spieren zo sterk mogelijk te houden zodat hij met z’n spieren de ataxie kan opvangen. De ataxie heeft er wel voor gezorgd dat hij artrose in het SI-gewricht heeft. We hebben na de diagnose nog ruim 1,5 jaar alleen maar bosritjes gemaakt.

Inmiddels rij ik hem niet meer maar wandelen we wekelijks in het bos en speelt hij dagelijks met een andere ruin. Het was niet gevaarlijk om hem te rijden maar ik merkte dat het voor hem een te zware belasting werd. Nadat ik ben gestopt met rijden is hij zo energiek en sterk geworden dat het een juiste keuze is geweest.

Kurasyn is echt een super fijn supplement. Ik merk na een paar dagen al verschil qua beweging.

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:55

Ik heb een fjordenruin gehad die ataxie had.
Waarschijnlijk door over de kop gaan in de wei.
Hij kon eerst niet zelfstandig blijven staan en viel continu om.
Vervolgens kon hij redelijk lopen maar bij bokken ging hij vaak onderuit.
Met goede behandeling door dierenarts en osteopaat is dat uiteindelijk redelijk goed gekomen en was het enige wat hij nog deed zijn ene achterhoef niet helemaal goed eronder zetten.
Uiteindelijk kon hij ook gewoon weer gereden en aangespannen worden.
Ontzettend veel geluk gehad maar eerlijk weet ik niet of ik nu in zo'n zelfde geval er zover mee zou gaan.
Het was soms vreselijk om te zien.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:48

Mijn zojuist ingeslapen haflingermerrie had vlgs de dierenarts ataxie vanuit de kleine hersenen, als je de handen voor haar ogen hield - dus het licht weghouden, viel ze zo wat om, voor ons een reden om haar snel te laten gaan.

Ik zie dat je in Oudenbosch zit. Mijn paard heeft op Visdonk gestaan een paar weken geleden. Maarten zou je moeten vragen.

Granoek

Re: Ataxie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:34

Ik kom even meekijken hier en hoop dat er meer ervaringen komen.
Mijn 15-jarige clydesdale ruin viel vorige week ineens om. Nadat er niks uit de bloedtesten kwam vermoed de dierenarts nu ook ataxie (maar ze gebruikt het in dezelfde zin als wobbler, is dat hetzelfde?)
Hij is 2 jaar geleden reeds eerder omgevallen maar toen kwamen er vergifitigingswaarden uit het bloed en hebben we het daarop gestoken. Wellicht was er toen al een link.

Je kunt er blijkbaar testen voor laten uitvoeren maar de kliniek hier in de buurt had de apparatuur niet en zei ook dat het weinig zinvol was als ik niet van plan was daarna te laten opereren.

Ik ben vooral benieuwd om te horen hoe je kunt 'testen' of het een goede dag wordt of een slechte dag waar meer aandacht nodig is. Er werd me ook gezegd dat hij niet meer bereden of ingespannen mocht worden owv het gevaar om te vallen.