Veroudering tanden komt niet overeen met leeftijd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Veroudering tanden komt niet overeen met leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 13:22

Ik laat elk jaar de tandarts bij mijn paarden komen. Vorig jaar mocht mijn jonkie voor het eerst, hij was toen 2,5 jaar.
Toen de tandarts met hem bezig was gaf ie aan dat hij niet 2,5 (bijna 3) maar 4,5 jaar oud was.
Aangezien ik contact heb met zijn fokker en hij een stamboekpapier heeft (chip komt overeen met papier) én ik een verkoopadvertentie van hem heb gezien als jaarling (mét echte jaarling foto's en datum advertentieplaatsing) kwamen we tot de conclusie dat hij een uitzondering was en hij gewoon iets sneller was met zijn tandjes dan gemiddeld. Of zoals de tandarts zei "uitzonderingen heb je altijd". Wel heb ik hem als 2 jarige gekocht maar toen leek hij wel al een 3 jarige.

Maar nu was afgelopen week weer de tandarts bij ons, met een andere dierenarts, en beiden kwamen tot de conclusie dat het paard inmiddels volgens zijn tanden ruim 7 jaar oud is (en niet bijna 4).
Zijn gebit is dus in een jaar tijd met 3 jaar verouderd.

Komt dit vaker voor? Of is mijn paard echt ouder dan dat zijn papieren zich voordoen?
Hebben meer mensen dit meegemaakt?
Heb ik straks een 10 jarig paard met het gebit van een 25 jarige?

Indicatie van de tanden en de leeftijden.
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:26

Je zou het met chip/dna uit kunnen zoeken of dat klopt. Dat het ook daadwerkelijk het paard is die gekocht is. Maar dat is niet goedkoop. Ook lijkt het gebit nu dus bij die periode bij jou ook sneller te vervallen dan normaal gebruikelijk is.

Zijn er geen bepaalde ziektes of afwijkingen waarbij het gebit sneller dan normaal verouderd?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:27

Ik heb niet heel veel verstand van gebitten, maar er zit wel een wezenlijk verschil tussen 7-8 jaar en 4 jaar volgens je plaatjes.

Datum van plaatsing van foto's zegt natuurlijk niets. Als hij nu 7j zou zijn, kan het best zijn dat de jaarlingfoto's in 2016 gemaakt zijn, maar pas in 2019 geplaatst zijn...

Ik zou toch eens contact opnemen met de fokker en verkoper.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 13:30

Marjo schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van gebitten, maar er zit wel een wezenlijk verschil tussen 7-8 jaar en 4 jaar volgens je plaatjes.

Datum van plaatsing van foto's zegt natuurlijk niets. Als hij nu 7j zou zijn, kan het best zijn dat de jaarlingfoto's in 2016 gemaakt zijn, maar pas in 2019 geplaatst zijn...

Ik zou toch eens contact opnemen met de fokker en verkoper.

Ik denk dat je een stuk van mijn tekst gemist hebt, contact is er gewoon. Daarnaast is hij in het afgelopen jaar tandsgewijs met 3 jaar verouderd.
Als hij nu 7 jaar zou moeten zijn dan was hij vorig jaar 6, en zijn tanden gaven toen 4,5 aan.

Marjo

Re: Veroudering tanden komt niet overeen met leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:31

Nee hoor, dat heb ik wel gelezen. Maar er staat niets in je tekst over wat de fokker hierover zegt, vandaar dat ik het aanhaal ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:22

Gaat het alleen om de tanden die ouder lijken of ziet de tandarts het ook bij de kiezen qua doorkomen en wisselen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:26

Ja herkenbaar. Ik heb een tinker als veulen gekocht, geen twijfel over zijn leeftijd dus, net als bij jou.

Hij is nu 20 en heeft het gebit van een 28 jarige, mist onder andere 6 kiezen. Aangezien het een tinker is en hij van eten houd is mijn conclusie dat ie gewoon al 8 extra jaren gegeten heeft :Y)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:28

Maar meer slijtage is toch anders dan een gebit wat nog wisselt en dat blijkbaar in een sneller tempo doet als ik goed begrijp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:53

Ow dit is wel heel bijzonder, paard is niet per ongeluk verwisseld met een ander? Heb je hem ook gekocht bij zijn fokker?

Je kan het inderdaad goed zien op die leeftijden nav hoe de tanden en kiezen gevuld zijn en pas na 8 jaar is een paard "aftands" en wordt het lastiger totdat het weer een stuk ouder is.

Ik heb dit nog nooit gehoord en meegemaakt...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:55

Is het die knappe valk uit je profiel? Zo ja, wanneer is die foto gemaakt? Dat paard lijkt echt eerder 6 en zeker geen 2/3. Ook omdat je aangeeft dat hij bij de aankoop als "2 jarige" al 3 leek, denk ik toch eerder dat je opgelicht bent. De tandarts doet ook maar een schatting natuurlijk. Vorig jaar leek het gebit van je paard op een 5 jarige, nu meer op die van een 7 jarige, een tandarts kan er zo een jaar naast zitten. Maar het meest waarschijnlijk lijkt me dat het paspoort niet bij dit paard hoort.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:01

DuoPenotti schreef:
Maar meer slijtage is toch anders dan een gebit wat nog wisselt en dat blijkbaar in een sneller tempo doet als ik goed begrijp.

Misschien niet duidelijk vermeld. Slijtage kan natuurlijk sneller gaan, maar in dit geval liep mijn paard ook voor op de "theorie" en was hij ook al snel door gewisseld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:12

Ja daar ging ik gezien leeftijd al vanuit.
Dus dan zouden er eigenlijk maar twee verklaringen kunnen zijn.
1) paard is niet de leeftijd die gezegd wordt.
2) er is een bepaalde afwijking of ziekte wat versneld verwisselen/verouderen van het gebit veroorzaakt.

Maar dat laatste kan ik eigenlijk geen voorbeelden van vinden. Wel sneller slijten of verliezen tanden door bepaalde zaken. Maar niet wisselen.
Want als er gewoon ook steeds netjes een nieuwe volgroeide tand onder zit is dat best uitzonderlijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:24

Eef_Bam schreef:
Is het die knappe valk uit je profiel? Zo ja, wanneer is die foto gemaakt? Dat paard lijkt echt eerder 6 en zeker geen 2/3. Ook omdat je aangeeft dat hij bij de aankoop als "2 jarige" al 3 leek, denk ik toch eerder dat je opgelicht bent. De tandarts doet ook maar een schatting natuurlijk. Vorig jaar leek het gebit van je paard op een 5 jarige, nu meer op die van een 7 jarige, een tandarts kan er zo een jaar naast zitten. Maar het meest waarschijnlijk lijkt me dat het paspoort niet bij dit paard hoort.

het paspoort kan best bij dit paard horen, maar misschien zijn er verkeerde gegevens in opgenomen. Er zijn nog steeds legio stamboeken die gewoon alles wat je aandraagt registreren, zonder enig bewijs.

Verder ga ik met je mee, dat het dier van de foto's in het profiel zeker geen 2 of 3 is op dat moment.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:26

Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag maar ik heb 2 5jarigen lopen.
De 1 was met 4 jaar alles gewisseld en zijn voortanden zien er dus al gevuld uit zeg maar en dat is al lang zo. De andere 5 jarige heeft nog 5 buitenste voortanden die zich nog helemaal moeten opvullen.

Daar lijkt dus aan tanden echt wel veel schil tussen te zitten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:41

Het is een gemiddelde leeftijd, ik heb een nu 6 jarige (zelf gefokt) en die liep een half jaar tot een jaar achter qua wisselen.

En hoe ouder ze worden hoe minder nauwkeurig het is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:43

Bij ons is dit ook gebeurt. We kende het paard al van veulen af (dus 100% zeker van de leeftijd) en de tandarts beweerde dat ze "zeker weten ouder dan 3" was. Ik wist toch heel zeker van niet :')

Nu is ze bijna 12 en een prima gebit voor een 12 jarige.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:49

Ik kende een pony die nooit gewisseld heeft en 30+ geworden is met een veulengebit.

Het kan dus altijd dat paarden de "gemiddelden" niet volgen en in een ander patroon wisselen en daardoor afslijten.

Heb je het paard bij aankoop laten keuren en zo ja, is er toen naar het gebit gekeken?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 15:54

c_alsemgeest schreef:
Ja daar ging ik gezien leeftijd al vanuit.
Dus dan zouden er eigenlijk maar twee verklaringen kunnen zijn.
1) paard is niet de leeftijd die gezegd wordt.
2) er is een bepaalde afwijking of ziekte wat versneld verwisselen/verouderen van het gebit veroorzaakt.

Maar dat laatste kan ik eigenlijk geen voorbeelden van vinden. Wel sneller slijten of verliezen tanden door bepaalde zaken. Maar niet wisselen.
Want als er gewoon ook steeds netjes een nieuwe volgroeide tand onder zit is dat best uitzonderlijk.

Hij zou misschien net aan 1 jaar ouder kunnen zijn, maar meer ook niet. Ik heb echt een 2/3 jarige bij de opfok neergezet. Hij heeft zich in de afgelopen jaar/half jaar lichamelijk ook heel erg ontwikkeld. Begint nu pas enigszins volwassen uit te zien en zit nog volop in de groei.

Dan ga ik bijna uit van het 2e, zijn tanden zijn namelijk 3 jaar verouderd binnen 1 jaar. Dat is eigenlijk het meest vreemde.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 15:57

Marije_jiplover schreef:
Ik kende een pony die nooit gewisseld heeft en 30+ geworden is met een veulengebit.

Het kan dus altijd dat paarden de "gemiddelden" niet volgen en in een ander patroon wisselen en daardoor afslijten.

Heb je het paard bij aankoop laten keuren en zo ja, is er toen naar het gebit gekeken?

Bijzonder verhaal ook van die pony! Heeft ie daar geen problemen mee ondervonden?

En ja, gekeurd en bekeken, maar niet specifiek op leeftijd toen. Was meer een "is alles oke daarbinnen" blik zover ik het me kan herinneren.

Dank ook aan iedereen met hun eigen ervaringen. De tandarts zei ook al dat er altijd uitzonderingen zijn. Ik kan alleen die 3 jaar veroudering in een jaar niet verklaren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:03

Jet schreef:
Gaat het alleen om de tanden die ouder lijken of ziet de tandarts het ook bij de kiezen qua doorkomen en wisselen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk.

Ik herhaal mijn vraag nog even, ik ben nog steeds benieuwd ;) :D .

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 16:06

Jet schreef:
Jet schreef:

Ik herhaal mijn vraag nog even, ik ben nog steeds benieuwd ;) :D .

Excuus, ik heb hier te snel overheen gelezen.

Ik heb niks gehoord over de kiezen, ze had het alleen over de voortanden. Ik kan het wel even naar ze appen, krijg er vast wel antwoord op. Dus die houd je nog tegoed.

Vorig jaar meen ik me te herinneren dat hij nog geen ruinentanden had, maar nu twijfel ik over dit jaar, volgens mij wel. Ik ga er zometeen heen dan zal ik even kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:20

Maar zit de tandarts wel goed? Heeft ze duidelijk beeldmateriaal dat je het kan vergelijken ook??

Wij kochten een shet die 3,5 zou zijn. Direct bij de fokker vandaan. Hij had deze niet te koop, maar ook geen belang om te liegen. Hij zou hooguit de allen zwarte shetjes door elkaar halen.......Destijds nog geen chip verplichting.

Eerste tandarts zei dat hij jonger was, dus daar rekening mee gehouden.

Elk jaar kwam een tandarts/veearts maar het er nooit over gehad. Tot mijn zoon het wilde weten rond 2013/2014 hoe oud hij was en bleek het lastig te zeggen.
In 2015 bleek hij EOTRH te hebben en werden de tander eruit gehaald. Ze schatten hem toen al ouder.

Later nog eens met de tandarts erover gehad die de ( slechte ) kiezen kwam doen en die achtte hem ook veel ouder.
Hij verouderde verder ook.

We hebben nu een mini shet merrie van 23 met alles erop en eraan, alles klopt. Maar haar gebit was echt vreselijk en kan je echt niks van maken. De tandarts zag vorig jaar toen hij meteen kwam duidelijk dat ze boven de 20 was, maar verder was het echt lastig.
Enorme haken en snijtanden afgesleten waar je U tegen zegt.

Mijn merrie van 29 had een gebit van een jong paard. Je kond de leeftijd wel aardig schatten, maar het zag er verder super uit. Bij haar zoon van 24 gaat het weer heel anders.

Maar ik denk dat het inschatten nog wel echt vaak verkeerd gebeurd en het is ook echt wel lastig soms.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:22

Versnelde veroudering doet mij meteen denken aan schaap Dolly (dat gekloonde dier dat veel sneller oud bleek te worden)

Is jouw paard dmv embryotransplantatie, ICSI of andere ingrepen geboren? Dan zou daar misschien een reden voor snellere veroudering kunnen liggen.
Niet dat dat bij alle ET of ICSI zou gebeuren, want dan hadden we dat allang gehoord, maar misschien dat die ingrepen toch zo'n soort effect zouden kúnnen hebben, in uitzonderingsgevallen.

En ja, ik weet dat klonen iets heel anders is dan ET en ICSI, maar ik probeer ergens een reden te bedenken en dit is het beste waar ik op kan komen :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:46

De kloon die bij ons op stal staat heeft prima tanden trouwens :') verouderd ook niet sneller :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:52

Eef_Bam schreef:

Ts, is het het de valk uit Je profiel? Ik zie dat je die foto in januari 2022 heb gedeeld in een ander topic, toen zou hij net 2 geweest moeten zijn? Als dat waar is eet ik mijn schoen op :Y) . Ik denk niet dat je een medisch wonder hebt, maar gewoon een paard dat ouder is dan hij aan je verkocht is.

Vraag is waarom, 2 jarige brengt normaal minder op dan een 5/6 jarige. Is hij op de foto geweest? Kan natuurlijk een trucje zijn geweest om zo een afgekeurd rijpaard als onbeleerd en ongekeurd te verkopen...