Mijn paard heeft recent, ten gevolge van een ernstige tussenpeesblessure, een schiefel ontwikkeld doordat er van binnenuit te veel spanning is ontstaan. Helaas denken verschillende veeartsen totaal anders over de ligging van de schiefel. Volgens de ene dierenarts ligt de schiefel gunstig en volgens de andere dierenarts ligt de schiefel tegen de tussenpees aan. Ik ben benieuwd of jullie wellicht verstand hebben van het aflezen van röntgenfoto's en of iemand mij kan vertellen of de schiefel gunstig of ongunstig ligt.
Mijn tweede vraag betreft de stand. Volgens de eerste dierenarts was een steile stand noodzakelijk (en daarom staat het paard nu op zolen met wiggen), maar volgens de tweede dierenarts dient het paard te zakken in zijn stand omdat hij nu te steil staat en hierdoor veel druk op te tussenpees ontstaat. Mijn vraag is of deze steile stand ervoor zou kunnen zorgen dat de door te veel druk op te tussenpees de schiefel onrustig is en lijkt uit te breiden?
Het advies van de tweede dierenarts is om enkel te stappen (zowel erop als ernaast), maar mijn paard is een bommetje. Hij loopt overigens voor zijn doen beter dan dat hij ooit gedaan heeft, maar door aanhoudende zwelling heb ik een second opinion laten uitvoeren. De zwelling zat mij niet lekker en doordat de eerste dierenarts vertelde dat ik alles weer mocht doen, heb ik het voor de zekerheid door een andere dierenarts laten controleren. En die was minder positief...
Ik begrijp dat jullie geen dierenarts zijn, maar alle ervaringsverhalen en ideeën zijn welkom

ps. het is bekend dat het sesambeentje ruw is. Deze vorm van sesamoidose is al sinds ik hem heb aanwezig.