Ervaringen tand extractie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Ervaringen tand extractie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 14:15

Hallo,

Ik vroeg me af of ik hier wat ervaringen mag/kan vragen ivm een tandextractie bij mijn paard.

Helaas zijn we er achter komen dat hij een gebroken kies heeft die er uit moet. Dit had al gebeurd kunnen zijn maar paardlief is een enorme vechter waardoor het niet veilig was dit gisteravond nog te doen met risico op complicaties ivm de locatie waar we het moesten doen. Dit zal dus morgenavond gebeuren op een veilige plek waar alles aanwezig is qua materiaal enz.

Dat terzijde,

Het gaat om de voorlaatste bovenste kies aan de rechterzijde.
Paard is 18 jaar oud en heeft tot nu toe nog geen tandproblemen.

Uiteraard krijg ik nog uitleg en advies van de tandarts/dierenarts en volg ik dat op maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen ivm het herstel.

Onze paarden staan met z'n 2en op een paddock paradise met schuilstal en onbeperkt hooi + overdag weidegang.

Hoe lang heeft het herstel geduurd bij jullie paard? En hoe lang hebben jullie niet kunnen rijden/geen bit kunnen gebruiken?

Wat tips en trics om het herstel zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Groetjes Tamara

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:12

Mijn shet had een gaatje in zijn voorste kies onderaan.
Is verwijderd op de kliniek.
Eerst foto's gemaakt en later op de dag ingepland voor extractie.

Was rond de €600-€700, kon aan het eind van de dag weer mee naar huis.

Herstel ging snel, na een week ofzo controle door eigen tandarts. Toen werd er nog een fragment verwijderd.

Kwa rijden ed was natuurlijk niet van toepassing.

Voordeel was ook dat de kies al iets los zat en dat het meteen de eerste kies was. Weinig extra gedoe dus.
Maar hij gaf geen pijn aan, kon gelijk mee eten met de rest van de groep.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:18

Hier bij een 26 jarig paard gedaan. Was ook gebroken. Op kliniek getrokken. Gelijk mee terug naar huis. Prop in het gat. Na 1 week na controle op stal. Paard heeft er ong. 1 week ongemak van gehad. Slobber gevoerd. Viel me al met al 100% mee.

Sterkte morgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:56

Toen ik mijn paard op 20 jarige leeftijd kreeg bleek hij een dubbele voortand te hebben. Een ietwat losse melktand die er nooit uitgegaan is. Deze is er op de kliniek uitgehaald onder plaatselijke verdoving en sedatie. Ze waren vrij snel klaar en hij mocht diezelfde middag nog mee naar huis. Hij stond 24/7 op een groepspaddockje toen. Ik heb hem eerst een paar uurtjes laten bijkomen met een hooinetje in een stalletje en toen hij niet meer nazweette van het roesje hem ik hem weer terug gezet in de groep. Ging helemaal prima. Leek geen last te hebben van de ingreep. Elke dag spoelen en metacam en ik heb er nooit meer wat van gezien. Een paar dagen na de ingreep sneeuwde het een week enorm dus ik heb denk ik 2,5 week niets gedaan. Daarna gewoon weer gereden alsof er niets aan de hand was.