Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Veraaaaah schreef:Dierenarts laten komen voor een scan? Komt ze buiten? Heeft ze misschien gek gedaan?
Lijkt me niet dat een pees beduidend dikker wordt met warm weer…
lianne304 schreef:Afgelopen winter een ontsteking in de peesgehad.
In onze stap periode ook elke x weer dik dan weer dun.
Uiteraard ook met de dierenarts maar ook naar mijn paard gekeken wat zij prettig vond en niet.
En naar een periode hebben we lymfedrainage gedaan wat voor haar echt de meeste zwelling heeft laten zakken.
Enkele weken hier na was het nog wat schommelend kwa dikte.
Sinds 2 maand is ze echt helemaal stabiel geen vocht meer en nooit geen stap meer kreupel gelopen.
Maar dit zal ben ik bang wel verschillen per paard
Nyota schreef:Heeft je paard last van de warmte? Het is nog niet zó warm, maar het is wel een beetje opeens. Sommige paarden hebben wat moeite met temperatuur schommelingen. Beweegt ze daarom zelf minder? Als in vrije beweging? Wellicht dat de pees daarom weer een beetje opzwelt? Verder ga ik mee met Tilmar, een peesblessure duurt helaas gewoon echt lang om goed te herstellen. Veel sterkte voor jullie!
Nyota schreef:Het kan best zijn dat ze wat moeite heeft met het warme weer. Hoe minder ze beweegt, hoe eerder die pees weer kan opzwellen. Ik zou haar voor de zekerheid wel even temperaturen. Hoe is ze verder? Ademhaling/mest ok?
callippo schreef:Bij mijn paard, met peesblessure, was het ook de eerste dag van het warme weer dikker dan voorheen. Ik zie wel vaker lichte schommeling in hoe dik de pees is, afhankelijk van het weer (soms ook als de lucht juist heel vochtig is).
Wordt het na stappen en koelen iets dunner?
nutmeg schreef:Mijn merrie heeft na verschillende peesblessures blijvend vocht in haar (voor)benen. De dierenarts scant regelmatig, ter controle dat alles ook echt goed blijft, en op de echo zijn de pezen gelukkig gewoon oké. Het vocht krijgt ze gewoon slecht weg.
Maar je merkt bij haar heel erg dat warmer weer dus ook zorgt voor “meer” zwelling (en het is echt een lokale zwelling op de aangetaste pezen; geen “gewone” dikke benen). Dus ja, bij haar maakt temperatuur zeker uit voor de hoeveelheid vocht die ze vasthoudt, maar de benen zijn slank na enige beweging en zeker niet warm. Temperatuurschommelingen zorgen (naast warm weer in het algemeen) ook wel eens voor een dergelijke reactie.
Bij twijfel zou ik altijd gewoon even de dierenarts laten komen.
Skyeenmeike schreef:Nyota schreef:Heeft je paard last van de warmte? Het is nog niet zó warm, maar het is wel een beetje opeens. Sommige paarden hebben wat moeite met temperatuur schommelingen. Beweegt ze daarom zelf minder? Als in vrije beweging? Wellicht dat de pees daarom weer een beetje opzwelt? Verder ga ik mee met Tilmar, een peesblessure duurt helaas gewoon echt lang om goed te herstellen. Veel sterkte voor jullie!
Ze is wel echt wat sloom en moe lijkt t, ze rent normaal echt de wei op maar dat gaat nu in een sloom drafje
Skyeenmeike schreef:Als ze de wei op gaat snap ik wel waarom dat been weer dik is.
janderegelaa schreef:Skyeenmeike schreef:Als ze de wei op gaat snap ik wel waarom dat been weer dik is.
Ze staat op de wei als advies van de dierenarts. Tegenwoordig gooien we paarden met een blessure niet meer op boxrust werkt alleen maar a v rechts. Daarbij staat ze 24/7 buiten omdat ze in een stal mentaal gek wordt en trauma response krijgt
Destiny22 schreef:Mijn paard heeft nu 3 keer een checkligament blessure gehad en alle keren was het met warm weer ook wat dikker. Dierenarts gaf aan dat dat komt doordat de blessures bij een bloedvat zitten. Ik heb bij alle 3 de blessures de minipuls magneetveld therapie gebruikt en zijn de blessures veel sneller geheeld dan verwacht. Ook heeft hij de periode gewoon op de wei gelopen.