Spierscheur net boven knie, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Spierscheur net boven knie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 08:13

Kaatje had al een tijdje last van wisselende kreupelheden. Heb haar eerst bij een lokale dierenarts na laten kijken, goed op buigproeven en ook verder wei oh geks te vinden. Moest maar gaan rijden en kijken hoe het ging. Na twee dagen rijden en een fit en blij paard op de wei. Trof ik haar zo aan (ze lag en wilde niet meer opstaan)

Dus andere dierenarts (paarden kliniek) gebeld en dierenarts dacht of ergens fractuur of hoef zweer. Laatste geloofde ik niet zo in en was inderdaad ook niks te vinden. Dag er na hele been op de foto, conclusie helemaal niks maar dan ook niks te vinden. Dierenarts zei nog, zie weinig 15 jarigen zo mooi op de foto’s.. dus naar huis en op rust zetten eventueel met pijnstillers. Paar dagen later zag ik een bult op haar kont

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen week een echo gemaakt, conclusie, spierscheur en een hematoom. Advies, 2 a 3 maand rust.. dus ze staat nu het grootste deel van de dag apart van mijn tweejarige want samen betekent racen..

Zijn er mensen met ervaring op dezelfde plek? T is namelijk nogal een rot plek waar veel kracht op komt.

Twijfel om dr te laten dekken en maar gewoon langere tijd weg te zetten.

Earth

Re: Spierscheur net boven knie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:46

Oh wat een pech. Geen ervaring of idee met het verloop. Sterkte ermee.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:40

Aw wat een filmpje :( sneu hoor..
Zon beetje op die plek heeft mel wel een hematoom gehad, maar geen spierscheur
Afbeelding. Eigenlijk heel weinig van gemerkt qua bewegen, alleen toen het nog wat uitzakte kon ze het been niet zo goed onder de massa zetten met inbuigen etc. Dus om de hematoom zou ik me minder druk maken persoonlijk dan de spier...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 14:06

Dank jullie! Ja hematoom is relatief klein en ze gaven aan dat het lichaam dat wel op ruimt. Spier is idd een groter probleem. Hoor zeer wisselende verhalen qua herstel helaas -O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:19

Hoe groot is de scheur? Komt wel goed hoor.
Ik zou het laten laseren met een high power laser en zodra de acute fase voorbij is lekker veel masseren met oa magnesium olie enzovoort. De plek geschoren houden is helemaal ideaal daarvoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 07:42

Hannanas schreef:
Hoe groot is de scheur? Komt wel goed hoor.
Ik zou het laten laseren met een high power laser en zodra de acute fase voorbij is lekker veel masseren met oa magnesium olie enzovoort. De plek geschoren houden is helemaal ideaal daarvoor.

Geen idee.. maar goed waarschijnlijk flink want ze is nu al een week of 3 goed kreupel. Smeer nu met zo’n gele tube van de dierenarts en heb eerst met traumeel gesmeerd. Heb magnesium olie dus die zal ik eerdaags pakken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:40

een van miin paarden heeft het op exact dezelfde plek gehad, spierscheur en hematoom, als gevolg van een klap van een ander paard. we hebben de eerste dagen ook wel echt veel gekoeld en daarna trekzalf gesmeerd. het is nu 3 jaar geleden en behalve een deuk, heeft ze er niks aan over gehouden. ze loopt ook gewoon onder het zadel e.d.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 08:42

Goed om te horen, was die van jou ook zo extreem kreupel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:25

Ik heb 2x ervaring op dezelfde plek. Een spierblessure kost gemiddeld 6-8 weken om te genezen.
Als je paard heel wild doet op de wei dan zou ik inderdaad even de ruimte beperken en aangepast bewegen.
Ik zou echter niet denken dat het te maken heeft met de wisselende kreupelheden, maar eerder met een klap. Tenzij ze al een spierblessure had en die nu ineens verergerd is door overbelasting of zo.