Paard met borsthaar-leverproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Paard met borsthaar-leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 23:42

Elk voorjaar houdt mijn kwpn paard nog wékenlang een randje 'borsthaar' lang haar over, net onder de rand van haar (goed passende) Bucas dekens. Aan beide kanten precies een reepje haar op de borst. Het zit ook niet los, zoals je dat met wat langer haar wel eens hebt en je het zo los kan trekken als ze verharen. Ze heeft verder een mooie gladde vacht, zoals je kunt zien.

Nou heeft iemand tegen mij gezegd dat dat een typisch 'leverdingetje' is. Ze is gevoelig voor een wat mindere werking van de lever, maar dat dit een van de uitingen is, wist ik niet.
Herkent iemand dit?

Afbeelding

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:55

bij mijn weten juist gewoon wat dikkere huid waardoor de haarzakjes sterker zijn dan de anderen, meer door borstuigen, martingalen, dekenranden.

Hutcherson

Re: Paard met borsthaar-leverproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:02

Ik kan dit niet perse linken aan lever problemen. Een traanoog aan de rechterkant vaak wel.
Humaan zie je bij leverproblemen vaak ook droge of natte ogen, nekpijn, hoofdpijn, bloed in ontlasting of slangenkopjes rond de navel (caput medusa) waarbij kleine adertjes als slangetjes rond de navel zichtbaar worden. Maar dit komt omdat de opstapeling van voedingsstoffen(die niet verwerkt kan worden door de lever) worden verdrongen naar vena in het rectum etc.

Dit haartype kan ik nog niet linken aan lever maar ik volg even!