Meekijken naar oude röntgenfotos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gemlo

Meekijken naar oude röntgenfotos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 19:25

Hoi bokkers,

Op het moment lease ik een paard. Fantastisch beest, lief, knap, braaf binnen/buiten en kan alles. Eigenlijk alles wat je in een paard zoekt, behalve dat er lichamelijk een en ander kwakkelt.

Ik lease haar nu sinds september 2021 en ze heeft in de tussentijd zo'n drie maanden stilgestaan, omdat ze kreupel liep. Dierenarts bij geweest en die heeft ons toen aangeraden een maand stil te laten staan (alleen stappen) en daarna op te bouwen rustig, 5 minuten per keer. Wat er nou precies was hebben wij niet echt doorgekregen.

Nu loopt ze wederom niet goed en had ze rechtsachter een dikke koot, en links achter hield ze omhoog.

Ik heb de oude eigenaresse weten op te sporen en zij heeft haar verkocht als fokmerrie (ze was niet meer geschikt voor de springsport 1.00m+ waar haar oude eigenaresse actief in is), zij had nog een veulen met haar gefokt, waarna ze via een inruil bij een handelaar en een jaar en een veulen later, bij de manege kwam waar ik haar lease.

Ik heb oude röntgenfoto's gekregen van de hals en zou echt niet weten waar naar te kijken. Omdat het niet mijn eigen paard is, is het inschakelen van de dierenarts wat ingewikkelder, maar de fysiotherapeut komt sowieso deze week en stuur ik de foto's ook door.

Kortom, wil iemand meekijken naar de röntgen? Ik informeer intussen natuurlijk ook bij een dierenarts in de buurt of zij ook meekijken naar röntgenfoto's als ik ze opstuur.

Muze

Re: Meekijken naar oude röntgenfotos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:51

Waarom wel een fysio en geen arts?
Een paard dat niet goed loopt en waar dus ook al een verleden “ bij zit”, met bijbehorende röntgenfoto’s zou ik gewoon laten bezoeken door een arts.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:08

Muze schreef:
Een paard dat niet goed loopt en waar dus ook al een verleden “ bij zit”, met bijbehorende röntgenfoto’s zou ik gewoon laten bezoeken door een arts.

Omdat TS geen eigenaar van het paard is?

TS: waarom leg je een link tussen een oude halsfoto en problemen met de achterbenen?

En tweede vraag: waarom zou je een kapot paard leasen? Waarom verleast een manege eigenlijk uberhaupt een kapot paard?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:08

Je least dit paard van de manage? Wat zijn de afspraken over kosten voor dierenarts/fysiotherapeut? Vaak zie je dat de gezondheidskosten geheel voor de eigenaar/manege zijn. Ik zou dan eerst overleggen met de manege/eigenaar voordat je op eigen houtje röntgenfoto's gaat bekijken en eventueel verkeerd interpreteert.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:13

Heeft de oude eigenaresse niet verteld wat ze heeft? Zo niet zou ik haar vragen wat ze heeft en niet de mensen hier op bokt. Los van wat het is, als het paard verkocht is als fokmerrie heeft haar diernarts geconcludeerd dat paard niet meer geschikt was voor de port. Helaas is ze de handel ingegaan en staat nu bij de manege. Vraag is of ze eigenlijk wel geschikt is voor het manegewerk.. Gezien de kreupelheden waarschijnlijk niet.

Mijn vraag aan jou is, wat ga je met die informatie doen? Blijven rijden op een paard dat ergens last van heeft lijkt me niet wenselijk. Je kan wel geld steken in een fysio en mogelijk allerlei poedertjes als het om artrose gaat bijvoorbeeld, maar eerlijk? Het is niet jouw paard, dus ik zou mijn handen ervanaf trekken en stoppen met leasen. Misschien niet wat je wil horen, maar realistisch is het wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:24

Ibbel schreef:
Muze schreef:

Omdat TS geen eigenaar van het paard is?

TS: waarom leg je een link tussen een oude halsfoto en problemen met de achterbenen?

En tweede vraag: waarom zou je een kapot paard leasen? Waarom verleast een manege eigenlijk uberhaupt een kapot paard?

Helemaal met je eens, maar hals en achterbenen kunnen wel degelijk met elkaar te maken hebben. Afhankelijk van wat er precies aan de hand was in de hals en hoe ernstig kan het heel goed problemen geven in de achterbenen en sowieso hele lijf.

Wat gaat de manege doen qua dierenarts ts? Nu het paard weer niet goed is? En wat zei de oude eigenaar over wat ze mankeerde?

Muze

Re: Meekijken naar oude röntgenfotos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:47

Ik lees ook wel dat ze zelf geen eigenaar is, maar ik snap niet goed dat een fysio dan wel welkom is en een arts kennelijk niet.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 10:58

Ik begrijp helemaal dat jullie vragen hebben over hoe het precies zit met de dierenarts en kosten verdeling en dergelijken, maar dat is op dit moment niet iets dat ik wil meenemen in de discussie.

Ik wilde wat achtergrond geven waarom ik nu oude röntgenfoto's heb achterhaald en inmiddels heb ik contact met een dierenkliniek maar ik had de foto's net gehad en was nieuwsgierig of iemand al iets aan mij kon vertellen omdat het avond was en de kliniek niet open is.

In verband met het feit dat het niet mijn eigen paard is, deel ik niet te veel informatie of de omstandigheden verder, maar jullie mogen er vanuit gaan dat beiden partijen niet van de achtergrond op de hoogte waren tot heel recent, nadat ik op zoektocht ben gegaan omdat ik meer duidelijkheid wilde hebben waar de vage klachten vandaan konden komen aangezien de dierenarts ook geen echte diagnose kon stellen.

Fysio was overigens al een tijdje ingepland voor onderhoud en betaal ik zelf, dus had geen relatie met de klachten nu.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:36

Het ligt er dus vooral aan wat de diagnose nav de röntgenfoto's toen was. Want ja, van halsproblemen kunnen heel veel vage klachten door het hele lichaam komen. Tot eindelijk hele duidelijke problemen die ook echt op scans en foto's te zien zijn, maar vanuit de hals ooit ontstaan zijn door bijvoorbeeld compensatie.
Wat anderen daarop zien is eigenlijk niet belangrijk. Ik kan best herkennen wat mijn paard, die afgekeurd was voor de sport vanwege halsproblemen, had aan afwijkingen in de hals maar dat zegt verder niks over andere problemen. Of zelfs maar dezelfde afwijkingen want het klinische beeld kan anders zijn en het verloop ook. Mijn ervaring met halsproblemen bij meerdere paarden is dat het van extreem groot belang is dat het paard correct getraind wordt en dan zijn de meeste maneges geen goede plek. Want zowel stilzetten qua training, als verkeerde manier van trainen zorgde voor verslechtering.

Enige wat belangrijk is is dat er door therapeuten verstandig om wordt gegaan met de bemerking. Dus de foto's naar de fysio doorsturen is heel verstandig. Want behandelen van de hals kan problemen erger maken.