Ervaringen met neurologische variant Rhino gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NanGee

Ervaringen met neurologische variant Rhino gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 11:21

Hoi!
Mijn paard heeft waarschijnlijk de neurologische variant van rhino. Omdat ze geen neusuitscheiding heeft kan een neusswab vals negatief geven waardoor we het niet met zekerheid kunnen vast stellen.
Ze heeft in iedergeval wel de symptomen ervan namelijk:
- koorts en dikke benen gehad
- instabiele achterhand, zwalken met de achterhand - lopen als een krab
- niet goed kunnen opstaan

Ze mest, eet, drinkt en plast gelukkig goed. Ze heeft nu vanaf vrijdag de instabiele achterhand en we zien helaas nog geen verbetering.

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen wiens paard ook de neurologische variant heeft gehad. Hoe was het verloop bij jullie paard? Hebben jullie nog ondersteunende supplementen gegeven of andere therapieën toegepast?
Laatst bijgewerkt door NanGee op 25-04-23 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:27

Jeetje wat schrikken en vervelend die onzekerheid.
Kunnen ze deze variant niet testen via het bloed? Ik dacht dat ze bij rhinoverdenking vaak beiden doen? Swab en bloedafname?

Veel sterkte in ieder geval, het moet vreselijk zijn je paard zo te zien.

Over een andere boeg: misschien een vergiftiging van een boom/plant of botulisme door iets in het hooi?

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 11:30

MariekeS_ schreef:
Jeetje wat schrikken en vervelend die onzekerheid.
Kunnen ze deze variant niet testen via het bloed? Ik dacht dat ze bij rhinoverdenking vaak beiden doen? Swab en bloedafname?

Veel sterkte in ieder geval, het moet vreselijk zijn je paard zo te zien.

Over een andere boeg: misschien een vergiftiging van een boom/plant of botulisme door iets in het hooi?

Ze kunnen testen via het bloed maar als ze antistoffen vinden kan dat ook van een eerdere besmetting zijn. Ze kunnen niet zien of het recent is.
Vergiftiging heb ik ook aan gedacht maar vanwege de koorts past het beeld meer bij rhino.

Het is inderdaad vreselijk om haar zo te zien, ik hou me vast aan het feit dat ze de afgelopen dagen niet is verslechterd en de DA dat ook niet meer verwacht. Ze zou volgens de DA een milde besmetting hebben en er bovenop moeten komen. Maar alsnog is het erg naar en spannend...
Dankjewel!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:37

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe oud is ze en zijn er meer paarden die verhoging/koorts hebben en zich niet goed voelen? Dat kan zijn dat ze verkouden zijn of dezelfde verschijnselen hebben die jij bij jouw paard ziet, drachtige merries kunnen hun veulen verwerpen...

Als de jouwe de enige bij jullie is die verschijnselen heeft, zou ik als ik jou was dit topic een doorspitten, misschien zie je daar gelijkenis in: [MD] Sidewinder Syndrome of "Crabwalking" .

Heel veel sterkte in elk geval, zoiets vreet aan je en is echt heel naar!

Wildgirl

Re: Ervaringen met neurologische variant Rhino gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:48

Ik zou toch aandringen op een bloedje en neusswab.
Heeft de DA ook aan Wobbler gedacht? Wanneer je paard geen verkoudheid laat zien, geen neurologische symptomen aan de voorhand/hoofd en de overige paarden op stal niet verkouden etc zijn dan zou ik niet direct rhino roepen als DA zijnde.
In welk tijdsbestek zijn de symptomen ontstaan?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:52

Een Ruim een jaar geleden gestaan op een stal waar de neurologische variant was uit gebroken.
Binnen de 24u was paard 1 gestorven. na de incubatie tijd van 14 dagen was paard 2 neurologisch hier hebben ze super veel baxter aan toegevoegd. En vervolgens was paard 3 ook besmet en binnen de 12 u overleden.
Swappen gaat wel. Ik vermoed dat jou paard toch iets anders heeft. Mogelijk raaigraskramp zoek het maar eens op. Paarden kunnen ook toxisch reageren op de stoffen in raaigras.
Bij Rhino de neurologische variant gaat het super snel. En het raast gans de stal over. Ik wil het nooit meer meemaken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:21

Was het de dierenarts die vermoedens van rhino uitsprak? Of is dat er zelf aangehangen n.a.v het symptomen lijstje?

Als het de DA was vind ik het nogal gedurft om rhino in de mond te nemen en vervolgens niet er op staan om dit te testen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:31

Mijn 3-jarige is vorig jaar (4 maanden nadat hij uit de opfok kwam) plots ziek geworden. Hoge koorts, dikke benen, zwabberen met de achterhand, alle 4 z’n benen op een aparte manier neerzetten, etc. Hij was de enige zieke op stal en had geen neusuitscheiding, hij at wel, maar vooral hooi. En hij mestte en plaste gelukkig goed. Het heeft zeker een dag of 6 geduurd voor de koorts begon te zakken. Toen kwamen de dikke benen, die hielden een aantal dagen (of iets langer, weet dat niet zeker meer) aan. Ook kreeg hij een dag of 4 nadat hij koorts had gekregen dikke bulten op z’n ruggengraat:

Onze veearts dacht dat z’n rare loopje en wiebelige achterhand door de koorts kwamen. We hebben meermaals bloed laten testen maar er kwam weinig uit. Veearts hield het op een virus, maar welke… Rhino niet getest ivm risico vals negatief. En bij rhino zouden er zo goed als zeker meer zieke paarden volgen.
Hij heeft gelukkig geen rest schade overgehouden; alle verschijnselen verdwenen uiteindelijk.

Ik heb nog wel wat filmpjes van z’n loopje van toen hij zo ziek was, dus als het ziektebeeld een beetje lijkt op die van jouw paard mag je me pb-en.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:48

Geregeld verbeteren de klachten na 6 weken vanzelf. Echter blijven er meestal wel wat restklachten maar daar kan een paard vaak prima mee leven.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:06

Hoe gaat het nu TS?