ziek van inenting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delist

ziek van inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 11:32

Gisteren de dierenarts op bezoek gehad, voor de tanden en de jaarlijkse inenting, en weer is 1 van onze pony's er behoorlijk ziek van. Gisteren nog overleg gehad, maar was een nieuwe inenting, maar krijg toch weer allergische reactie. Vorige keer koorts en pijn, nu niet vooruit te krijgen, stijf en stram op de spieren is nu het geval. Pony lijkt wel dronken en waggelt, ze eet en drinkt wel goed, de overige hebben nergens last van. is deze gewoon extra gevoelig of is hier meer aan de hand?

rien10

Re: ziek van inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:38

Wat zegt je DA er van?

Maria_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:56

Altijd je DA bellen en overleggen, mijn Haf reageert ook altijd op een enting en zeker als er tetanus bij gegeven wordt, hele bulten in haar hals en koortsig en voelt zich echt niet goed. Dit gaat gelukkig na een dag of 2 weer over. Maar donken en waggelen is echt niet oke, zou zeker de DA gebeld hebben, Sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:59

Dierenarts bellen inderdaad, wij hebben er ooit een gehad die ook zo reageerde en die kon niet tegen de vulmiddelen van de enting. Andere vulmiddel en het probleem was opgelost.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:59

Inderdaad overleggen met je dierenarts. Misschien een ander merk, sowieso geen tetanus erbij wanneer het niet nodig is en in sommige gevallen wordt er wat bijgegeven om de reactie te verminderen, zoals Metacam.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:05

Als het dier nu nog niet goed is, een week later, zou dat echt niet best zijn, dus ik ga ervan uit dat dit mosterd na de maaltijd is.

Hier ooit een keer gehad, kwam 24 uur na de enting op en was vrijwel exact 2 dagen later (dus 72 uur na de enting) weer volledig verdwenen. Klassieke 'late allergische reactie'.

Op de eerste dag met klachten probeerde ze te draven, lukte niet, deed ze ook de rest van de dag niet, op de tweede dag met klachten kon ze wel weer draven, zij het stijfjes, en na die 72 uur kon en durfde zo ook weer te galopperen en bewoog ze weer normaal.

Niet behandeld, gewoon laten scharrelen in de kudde.
Met andere entstof ook niet teruggekomen het jaar erop.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:06

Wij laten standaard bij de minipaardjes in de bil vaccineren.Te vaak ellende gehad bij injecteren in de hals.Daarna nooit meer problemen gehad

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:07

Mijn lusitano had dit ook, het hielp bij hem het beste om de dag er voor al te beginnen mer novacam geven en te ondersteunen met livercomp en immuboost van Phytonics.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:13

Mijn merrie reageert ook heel heftig op haar enting.
Ander merk met andere vulstof was helaas niet de oplossing.
Zij krijgt koorts, staat richting hoefbevangen. Lijkt koliekerig maar poept wel. Zeer lusteloos.

Paar jaar de enting overgeslagen, ga toch niet op wedstrijd. Maar dit jaar wilde ik weer enten ivm de tetanus.
Ze heeft dit jaar har enting gekregen en meteen een metacam injectie gekregen.
En ik heb zelf Quadrisol moeten geven voor enkele dagen.
1 dag heeft ze nog koorts gehad andere dagen nog verhoging. Na een week was het pas weer oke.
Maar deze keer zag ze er verder wel goed uit. Niet sloom, bleef goed lopen.

delist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 10:18

ze is weer opgeknapt, maar blijft bijzonder, vorige keer heeft ze idd metacam gehad, nu niet. wel een andere enting. reactie was ook iets minder heftig. de andere heeft ondanks de verdoving voor zijn gebit, ontwormkuur nergens last van gehad. Zijn er trouwens mensen die hun paarden niet meer laten enten?
ivm onze rijvereniging id dit voor ons geen optie, maar wat zouden de risico's kunnen zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:20

Ik had het heel lang niet gedaan, maar 3 jaar geleden weer opgepakt. Tetanus zou je wel moeten blijven doen, maar dan om de paar jaar. Hoeveel jaar, daar zijn de meningen verdeeld over. Ik ben weer gestart omdat ik West Nile wilden enten. Mijn paarden vertonen nergens een reactie op, maar ik heb er één tussen staan die panisch is voor een enting, dus dat maakt het altijd wel lastig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:26

delist schreef:
ze is weer opgeknapt, maar blijft bijzonder, vorige keer heeft ze idd metacam gehad, nu niet. wel een andere enting. reactie was ook iets minder heftig. de andere heeft ondanks de verdoving voor zijn gebit, ontwormkuur nergens last van gehad. Zijn er trouwens mensen die hun paarden niet meer laten enten?
ivm onze rijvereniging id dit voor ons geen optie, maar wat zouden de risico's kunnen zijn?

Risico? Dat je paard een heel akelige dood sterft aan tetanus, of chronische longproblemen overhoudt aan influenza.
Of verlamd raakt door West Nile.
Of sterft aan verslagen droes, of aborteert door rhino.

Je vaccineert over het algemeen niet voor de kat z'n staart, maar om ernstige ziekte en/of overlijden te voorkomen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 00:02

1 van de redenen dat ik mijn paarden niet laat vaccineren.
Mijn welsh was er ook echt ziek van de laatste keer toen was hij 12 jaar. Hij krijgt die troep niet in zijn lichaam. Hij is nu 32.
En de andere 2 krijgen ook geen vaccinaties. Net als mijn kat.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:55

Wel of niet enten?
Ik probeer per paard een soort van risico analyse toe te passen.
Uitgangspunt voor mij is dat er een gezondheidswinst moet zijn na vaccinatie.
Bijvoorbeeld; Ik heb 1 paard dat zo heftig op een influenzavaccin heeft gereageerd dat hij er acute heftige longproblemen van kreeg en wat restverschijnselen aan over heeft gehouden. Na een half jaar en intensieve medische zorg, was ie min of meer opgeknapt. Dit is nu 8 jaar geleden. Dit paard ent ik niet meer. Gevolg is wel dat ik niet meer aan wedstrijden, opleidingen en georganiseerde ritten deel kan nemen. Jammer voor mij want dit paard is hiervoor een heel geschikt paard maar het paard is voor mij het uitgangspunt.
Op tetanus titer ik. Nu, 9 jaar na de laatste tetanusvaccinatie, is dit paard nog steeds voldoende beschermd.
Wat ik wel doe, toont 1 van mijn paarden ziekteverschijnselen dan ga ik met geen enkel paard naar een andere paardenlokatie. Ik wil niet dat ik willens en wetens vanalles verspreid.
Droes- en Rhinorisico is laag want ik heb de paarden aan huis staan en heb geen verloop. Daarbij mijd ik grote paardenlokaties/contacten. West Nilerisico is nog lager want dit komt in Nederland (nog) amper voor en ik woon op droge zandgronden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:32

Ik heb ook elk jaar bingo. Haflinger Meneer Anton is beroerd na de enting. Grote bult op prikplek, koorts, stijf. Nrps Aladdin, ook dikke bult, geïrriteerd, geen koorts maar wel lamlendig.