Open plekken en pus kaak, geen droes, of toch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Open plekken en pus kaak, geen droes, of toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 10:40

Hallo,

Na een tijd getwijfeld te hebben maak ik toch maar een topic aan, omdat wij het niet meer weten.

Onze merrie van 28 begon afgelopen maandag met het schuren van de hals. Ivm een paard met luizen op stal is zij 2x behandeld met sebacil met een week tussen de behandelingen. Al die tijd heeft ze geen symptomen van luizen gehad, en hebben we niks gezien. Ze heeft met het desbetreffende paard geen contact, maar voor de zekerheid zijn alle paarden behandeld. Ook de stal is compleet gedesinfecteerd. Vorige week zaterdag is ze de laatste keer behandeld.

We hebben haar maandag de hals en kaak gewassen met Betadine ivm het schuren, hierbij kwamen we 2 dichte bulten tegen in het kaak gebied:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de zekerheid getemperatuurd: 39.3.
Omdat ze verder alert was en geen zieke indruk maakte, at en dronk besloten we af te wachten tot de volgende ochtend.

Toen zag het er zo uit:
Afbeelding

Vanaf hier voor de zekerheid fotos is spoiler gezet.

We hebben haar opnieuw getemperatuurd wat uit kwam op 39.4. Het natte wat je ziet op de foto is ontsteking/pus. Natuurlijk gingen eigenlijk de avond daarvoor al wel belletjes rinkelen met is dit geen droes, ook ivm een ander paard op stal wat al een tijd erg veel wit groene neusuitvloei heeft. Dit is s'ochtends tijdens contact met de dierenarts ook benoemd, zij waren een uurtje later al op stal.

De dierenarts gaf aan dat een oud paard eigenlijk bijna nooit droes krijgt, maar dat het wel kan. Tijdens lichamelijk onderzoek zei ze toch eigenlijk meteen: dit is droes. Om goed te zien wat er onder de vacht gaande was is haar kaak geschoren, hier kwam 1 plaat aan ontstoken huid onder vandaan:
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Aangezien er pus en onsteking is, maar geen duidelijke ingang naar een mogelijk abces werd droes een stuk minder waarschijnlijk. De merrie heeft antibiotica, pijnstillers en koorts remmers gespoten gekregen, we moesten 2x per dag wassen met Betadine en daarna antibiotica zalf smeren en ze heeft 3 dagen antibiotica oraal gehad. Dit is hoe het er savonds na het schoonmaken uit zag:
Spoiler:
Afbeelding

De huid gaat nu echt super netjes, is nog wel geïrriteerd maar een stuk rustiger:
Spoiler:
Afbeelding

Qua temperatuur wisselt ze tussen de 37.4 en 38.6. Ze heeft gister de laatste orale antibiotica gehad. Ons grote vraagteken is het volgende. Er vormt zich een bobbel onderaan haar kaak. Dit is slanker in de ochtend, in de avond wordt dit groter en komt er meer spanning op. Savonds heeft ze moeite met slikken, het lijkt haar dan echt moeite te kosten om de slikbeweging te maken. Als we het voer dan tot slobber weken gaat dit beter. S'ochtends eet ze zonder problemen. Hier is contact over geweest met de dierenarts.

20-4
Spoiler:
Afbeelding

21-4
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

22-4
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Wij maken ons best zorgen om haar. We wachten vandaag af, ook omdat ze gister de laatste antibiotica gehad heeft. Mocht de situatie veranderen wordt er natuurlijk contact opgenomen met de dierenarts.

-Ze heeft nog nooit zo op iets gereageerd
-Qua voer is er niks veranderd
-Ze heeft behalve onder haar kaak verder geen irritatie ergens, we hebben haar helemaal nagekeken.
-Ze schuurt niet bij haar staart of manen
-We hebben de wei nagelopen op planten, niks gevonden
-Halster heeft ze alleen op bij van en naar de wei brengen, verder niet
-We hebben gedacht aan tanden, echter geen verdikking te voelen bij het kaakbot zelf.
-Andere paarden op stal hebben geen irritatie, echter hoesten ze, en heeft 1 dier wit/groene neusuitvloei

Heeft iemand misschien ervaring hiermee? Online kunnen we erg weinig vinden, en wat we vinden gaat over droes.

Esther

Re: Open plekken en pus kaak, geen droes, of toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:56

Dierenarts een swab laten nemen bij je paard om te checken op droes, dan heb je zekerheid of het wel of geen droes is.

Bij ons op stal hadden we ook zieke paarden, volgens de ene dierenarts was het geen droes, een andere dierenarts heeft wel een swab genomen en het bleek dus wel droes.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:06

Inderdaad gewoon een swab nemen.

Verder ben je wel goed bezig met de naverzorging hoor, veel beterschap!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:07

Inderdaad testen, droes en antibiotica zijn een slechte combi.
Ouder paard geen droes is niet geheel meer waar. 2e keer krijgen kan en niet ieder jong paard krijgt droes om vervolgens immuun te zijn.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 11:25

Ja, dat was ons plan ook, even vandaag afwachten en anders maandag contact om alsnog een swab te laten nemen, ik dacht laat ik bokt eens vragen misschien herkent iemand het.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:36

Esther schreef:
Dierenarts een swab laten nemen bij je paard om te checken op droes, dan heb je zekerheid of het wel of geen droes is.

Bij ons op stal hadden we ook zieke paarden, volgens de ene dierenarts was het geen droes, een andere dierenarts heeft wel een swab genomen en het bleek dus wel droes.

Wees wel voorzichtig als de uitslag negatief is.
Mijn paard is afgelopen december overleden aan verslagen droes. Volgens de dierenarts kon geen het droes zijn, want het laatste geval van droes was al 10 weken geleden. Toch een neusswap gedaan, eveneens negatief. Twee weken later begon de volgende met bulten..
Kennelijk kan je niet in elk stadium even goed een resultaat krijgen bij een swap.

Sterkte TS, hopelijk knapt je paard snel op!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:57

Ik ga met mijn voorgangers mee om een swap te laten maken en nu nog rekening te houden met droes. Mijn volgende gedachte zou zijn om een foto te nemen om te kijken of er geen abces is van een kieswortelontsteking oid.

Bij Droes is antibiotica niet goed omdat het dan juist naar binnen kan slaan. Het is wel goed als de abcessen rijpen en open springen en de pus er uit komt. Trekzalf kan daar soms ook bij helpen.

Sterkte ermee, hopelijk komt het goed!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:13

Ik ga hier ook in mee. Ik zou zeker droes niet uitsluiten.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:16

Ik zou ook direct een swap laten nemen.
Lijkt wel op droes.

Als droes naar binnenslaat is het echt linke soep.

In elk geval beterschap

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 12:16

We hebben antibiotica gekregen omdat ze dus geen hele duidelijke ingang heeft van een abces, daar heeft ze het laatste gister van gehad.

Net alles weer schoongemaakt en getempt, ze heeft nu 38.7

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:26

Ik ben zelf wel heel voorzichtig met ab en eventuele droes.
Mijn pony had alleen wat snot en keelpijn, en overleed aan verslagen droes, geen abces gezien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:30

mijn merrie van 30 heeft vorige zomer ook zoiets gehad. Dikke bult, open en pus eruit. Geen antibiotica gegeven omdat veearts dacht aan droes... andere paarden op stal hebben nooit ergens last van gehad, dus ik twijfelde wel wat aan die diagnose.
Het heeft uiteindelijk heel lang geduurd voor het weer helemaal geheeld was, zeker tot in de herfst, maar nu heeft ze nergens meer last van.
Mijn pony had geen koorts en was vrolijk en at goed, anders had ik uiteraard de dierenarts wel terug laten komen. Nu heb ik voornamelijk gesmeerd met laurierzalf.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:05

Dit is nu al het 3e paard in een maand tijd die ik tegenkom met een onverklaarbare bult onder de kaak. Ik had er 1 op stal, op alles negatief getest, wel afentoe verhoging/koorts, maar niet sky-high. Typische droesbult. Zakte op een gegeven moment af naar de kaak, tanden zijn op de foto geweest, niets mis mee.

Na ongeveer 2 weken kwam er toch opeens een gaatje en liep hij leeg, en toen was het heel snel schoon (waar een droesbult bij het openen vaak nog wel een paar weken nodig heeft, was deze met 3 dagen opgedroogd en schoon). Misschien toch een nieuw soort insect? Wij zijn er niet achter gekomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:28

Mijn pony schuurde ook en ik dacht niet meteen aan droes, toen het bijna dicht was schuurde hij weer en bleek het toch om droes te gaan.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 15:49

Toch een hoop mensen die alsnog denken aan droes dus, hier zitten we natuurlijk zelf ook een beetje mee. Sinds het 1e dierenarts bezoek staat ze apart, we doen alles bij haar met handschoenen aan en gaan dan niet meer langs de rest, puur omdat we zelf dus ook twijfelen. Voor nu houden we haar goed in de gaten en tempen we sowieso 2x daags. Morgen nemen we weer contact op met de dierenarts en gaan we overleggen om alsnog een swab af te nemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 18:10

Ik zou aan de eigenaar van het paard met de neusuitvloeïng ook vragen of die ook een swap wil laten afnemen. De kans dat er bij die droes uit komt is wel groter denk dan bij het paard waar jij het over hebt en dan weet je, als die van jou nu negatief test op de swap, dat die dus ook droes heeft/heeft gehad. Een andere test voor die van jou kan ook via bloedafname om te zien of in het bloed antistoffen tegen droes in zitten. Als ze al heel wat jaren geen droes heeft gehad is het duidelijk dat ze nu een infectie van droes doormaakt, of die kortgeleden heeft gehad.
Als er nergens droes uitkomt, zou ik inderdaad röntgenfoto's van de kiezen laten maken. Ik vind de temperatuur toch ook vaak te hoog zijn. Niet constant koorts, maar toch zeker wel vaak verhoging.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 18:18

Ooit ook zoiets gehad bij een 25 jarige merrie. Dat was een abces onder een kies, wat naar buiten toe open gegaan is. Dat zag je verder ook niet aan de kaak of zo. Op de kliniek zijn foto's gemaakt met een ijzeren stokje in het abces gestoken om zo de kies te lokaliseren en deze is verwijderd. Nu heb ik nooit met droes te maken gehad, maar houd het even in je achterhoofd. 'Mijn' abces zat ook midden tussen de kaken en niet onder 1 kaak.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:44

Lijkt me inderdaad gewoon de beste keuze, een test doen, dan ben je tenminste zeker :-) is ook echt snel gebeurd, al moet je wel een dag of 2 op resultaat wachten.

Als het daadwerkelijk droes is volgt er een lange quarantaine-periode, wat je met een 'gewone' abces niet zal hebben. Ook ivm het wel of niet geven van antibiotica, is het belangrijk om te weten of je met droes hebt te maken.

Ik hoop uiteraard voor jou en je stalgenoten dat het niet droes is, duimen maar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:39

Ik denk eerder aan abcessen door kiezen. Heeft mijn paard ook gehad. Zeker bij oude paarden met Cushing.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:01

Gisteren weer contact met de dierenarts gehad. Zij gaf aan dat de onsteking door de open huid waarschijnlijk naar binnen is getrokken. De bobbel/abces moet eerst open gaan en dan gaan ze kijken hoe en wat precies goed is qua behandeling. Voor nu dus afwachten hoe zich dat ontwikkeld.

Ze eet en drink gelukkig wel, ookal gaat dat s'avonds niet van harte. Ook blijft ze alert, vanochtend werd mijn zusje zowaar weer luidkeels begroet met gehinnik.

We houden haar goed in de gaten, zodra ze niet meer eet, of de koorts veel hoger wordt dan de 38.8 waar ze gisteren op zat moeten we weer contact op nemen om opnieuw te laten beoordelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:25

Excuus als ik er overheen gelezen heb, mochten jullie het al niet doen, eten op borst hoogte aanbieden. Dat is veel gemakkelijker voor je paard in dit geval.

Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad, maar ik weet dat sommige paardenhouders in geval van droes, zwachtels maken met aardappelnat/gekookte aardappel(schillen). Het schijnt dat dat ook het doorbreken van een abces bevordert.
Maar dat doet trekzalf ook, ook door het incasseren van de zalf, breekt een abces gemakkelijker door.