Ik vroeg mij af hoe jullie hier over denken
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Paarden hebben inderdaad geen galblaas, maar kunnen prima olie verwerken en vloeistoffen op andere basis hebben er al helemaal niets mee te maken. Een galblaas slaat enkel gal op, het produceert het niet.
Uit onderzoek is gebleken dat een paard zonder problemen tot 1ml olie/kg lichaamsgewicht/dag kan verteren, mits rustig opgebouwd en bij voorkeur verdeeld over minimaal 2 porties. Dat betekent dus dat een paard van 500kg een halve liter olie kan verteren per dag.
Ik heb het in het verleden ook met succes bij meerdere paarden toegepast die veel moesten aankomen en dit (dus) niet redde op enkel ruwvoer. Zeker bij paarden waarbij de hoeveelheid suiker beperkt moest blijven (ems, ir, pssm1, pssm2 en/of ppid) was dit dan de veiligste optie. Ik ben er dus erg positief over.
Rustig opbouwen doe ik zelf door middel van ongeveer 0.1ml/kg paard/4 dagen en bij voorkeur de eerste 2 dagen nog een tussenstap. Veel pompjes die meegeleverd worden zijn 30ml. Dus bij een paard van 600kg de eerste 2 dagen 30ml (dag 1 & 2), dan 2 dagen 60ml (dag 3 & 4), dan 4 dagen 90ml (dag 5-8), 120ml (9-12), etc. tot ±500ml of eerder stoppen met opbouwen als het paard goed aan begint te komen, want hoger dan dat hoeft het niet.
Afbouwen doe ik 2x zo snel als opbouwen. Sommige mensen vinden het niet nodig, maar ik vind het wel van groot belang, zeker bij grotere hoeveelheden.