Onregelmatig... het effect van gevoelige voeten op het hele systeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Onregelmatig... het effect van gevoelige voeten op het hele systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 11:39

Ik loop een beetje te dubben met mijn ruin. Hij heeft, met name, een geschiedenis van lastige voeten; ondergeschoven verzenen, lange tenen, schimmel, brokkelen, gevoeligheid.
Alles is opgelost: correcte stand, schimmelvrij, en knetterhard. Maar.... mogelijk toch nog wat gevoelig.
We halen hem momenteel door de molen en krijgen het lek vast wel boven....
(paard staat niet op gras en doet het erg goed qua stofwisseling).

Maar ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard maar vage bewegingsklachten bleef vertonen welke uiteindelijk toch terug te voeren waren op de hoeven?
Dus een wisselend beeld waardoor het lastig was de vinger erop te leggen, een beeld dat mogelijk ontstaan is door compensatie, maar waar voeten de oorsprong van de klacht waren?

Dan zeg je: verdoof dan die voeten (gedaan, maar spanning op locatie, gangenpaard, en nog geen helder beeld) of trek hem schoenen aan en kijk dan (doe ik ook, maar daarmee is de zool niet vrij van dracht, en als daar de gevoeligheid zit moet dus de zool ontzien worden).

Wie heeft met zijn/ haar paard ervaren dat het paard zo is gaan compenseren vanuit die voeten dat daar de onregelmatigheid door is ontstaan (bijvoorbeeld door zichzelf van voren teveel te willen ontlasten), en welk beeld ontstond na het toepassen van bijvoorbeeld therapeutisch beslag?

Avalanche

Re: Onregelmatig... het effect van gevoelige voeten op het hele systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:55

Mijn Engels Volbloed. Ik heb die dan laten beslaan door een goede smid en de onregelmatigheid verdween heel snel. Maar zij heeft ook echt rare voeten. Ze zien er altijd te lang uit, dunne zolen, ondergeschoven verzenen en altijd flares. Natuurlijk bekappen gaf in eerste instantie verlichting omdat de hoef meer in balans was, maar omdat hij snel sleet was ze dan tegen de tijd dat ze bekapt moest worden weer onregelmatig en stijf. Beslaan is bij haar echt een gouden greep geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 12:07

Dank voor je reactie!
Ik heb zelf het idee dat ik tegen hetzelfde euvel aan zit te kijken.
Dat stukje verlichting herken ik. Veel traditionele smeden zijn toch, helaas, iets minder bezig met correcte hoefstanden.
De ideale smid kan EN netjes beslaan als dat nodig is EN bekapt echt correct zodat je geen pipohoeven en onevenredige druk krijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:11

Klopt hoor. Een goede smid maakt eerst de hoeven netjes in balans, voordat er ijzers onder komen. Maar eht grote voordeel van die ijzers is dan dat die hoeven ook zo blijven, en ze niet de achterkant afslijt waardoor je over een paar weken weer opnieuw kunt beginnen. De smid is toen heel constructief bezig geweest er een lijn in te zetten, en ze verbeterde enorm.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 12:17

Fijn dat dit zo goed heeft uitgepakt bij jou!

Kun je het beeld blootsvoets een beetje omschrijven?
Wat viel je op in de beweging?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:27

Blootsvoets: alsof ze op eieren liep, kort, maalte de pas niet af. Je ziet onregelmatigheid maar niet kreupel. Stapt beter als ze gedraafd heeft, draaft beter als ze gegaloppeerd heeft. Draven op het harde wilde ze niet. Met name op het harde gevoelig, niet kreupel. Bij belasting zag je wel kreupelheid maar niet altijd.

Het leek in eerste instantie uit de rug te komen, hals was schoon. Rug bleek ook schoon na onderzoek. Toen naar het SI-gewricht gegaan, daar zat een en ander vast, maar probleem kwam terug. Dan laten beslaan door de smid van de kliniek en door een zeer ervaren smid bijgehouden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:32

Ninx schreef:
Dank voor je reactie!
Dat stukje verlichting herken ik. Veel traditionele smeden zijn toch, helaas, iets minder bezig met correcte hoefstanden.
De ideale smid kan EN netjes beslaan als dat nodig is EN bekapt echt correct zodat je geen pipohoeven en onevenredige druk krijgt.

Dan heb je slechte smeden. :o sorry.
Hier een gelijkaardig probleem maar ook die stond zoals die van Avalanche en is uiteindelijk voor op ijzers gegaan. Die wilde op een gegeven moment op weide gewoon niet meer bewegen. Met veel moeite hem op stal gekregen en de smid gebeld en hem ijzers laten zetten en hij draafde zo de paddock in. Ik hoop nooit meer eentje op ijzers te moeten zetten maar ik heb alleen maar spijt dat ik dit paard niet eerder op ijzers gezet heb vanvoor. Vanachter heeft hij een normale stand en met correct bekappen dus gewoon goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 12:58

Ayasha schreef:
Ninx schreef:
Dank voor je reactie!

Dan heb je slechte smeden. :o sorry.
Hier een gelijkaardig probleem maar ook die stond zoals die van Avalanche en is uiteindelijk voor op ijzers gegaan. Die wilde op een gegeven moment op weide gewoon niet meer bewegen. Met veel moeite hem op stal gekregen en de smid gebeld en hem ijzers laten zetten en hij draafde zo de paddock in. Ik hoop nooit meer eentje op ijzers te moeten zetten maar ik heb alleen maar spijt dat ik dit paard niet eerder op ijzers gezet heb vanvoor. Vanachter heeft hij een normale stand en met correct bekappen dus gewoon goed.

Ja…. Nou ja, ik denk vooral dat men binnen zo’n opleiding niet voldoende gestimuleerd wordt ook echt naar anatomie, bewegingsafwikkeling en nieuwe ontwikkelingen te kijken.
Goed smeden is lastig, en daar wordt dus ook veel tijd aan besteed.

Smeden die EN goed hebben leren smeden maar tegelijk gretig blijven en willen blijven leren en ontwikkelen zijn met een lampje te zoeken.
Vaak denken ze het allemaal wel te weten.
Dat is jammer.

Ik denk (en hoop) nu weer een uitzondering gevonden te hebben. Want die zijn er wel degelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:40

Iemand die goed bekapt is helaas vaak toch moeilijk te vinden.

Als je kiest voor natuurlijk bekappen, is het niet alleen een natuurlijke bekapper die langs gaat komen, maar ook de regelmaat van het bijhouden, de ondergrond waarop ze lopen, hoeveel ze vrij rondlopen en de voeding.
Je kan voor of tegen zijn, maar eens per 6-10wkn blijft vaak te lang en dan heb je vaak te grote verschillen. Het doel is de hoeven constant te houden.

Mijn ruin was echt een probleem. Hij had al lang vage klachten die je vanaf de grond amper zag, maar ik in het zadel wel voelde.
Veearts zag een pijnreactie in de heup, dus die behandeld. Het leek daarna even beter en ik moest hem maar weer opbouwen en sterker maken.

Het voelde niet goed, dus toch verder gaan zoeken. Hij zou een mri krijgen, maar de veearts daar op een grote, bekende kliniek zag niks en wilde de mri niet doen gelijk.
Ze adviseerden wel voor ijzer met zooltjes, dus die zijn daar geplaatst. Dat leek wel te helpen, dus een tijd hem op voorijzers met zooltjes gehad.
Wel was het erg lastig iemand te vinden die dat echt goed kon en fijn werkte.

Omdat ik zelf bekapte en een bekapper sprak na een tijd toch geprobeerd weer zonder ijzers te gaan. Eerst een tijd door een bekapper laten doen en het ging weer slechter. Hoef moest naar het ideaal beeld....
De veearts/fysio kwam en die zag gelijk waar het mis zat. Ondanks al die tijd zoeken, naar veearts en kliniek bleek hij aan beide achterbenen ene peesblessure en artrose te hebben.

Maar door alles wel in de vicieuze cirkel gekomen van minder bewegen, dus aankomen en bijna hb.

Omdat mijn andere ruin ook 2x slecht liep na bekappen en mn shet ( die echt de makkelijkste en braafste was ) vreemd reageerde weer zelf gaan bekappen en bijhouden.

Ik ben de hoeven niet meer naar het ideaalbeeld gaan bekappen. Mijn pony heeft toen nog 2jr pijnvrij rondgelopen zonder een stap kreupel. Hij overleed 2jr terug om hele andere oorzaak.

De ruin die steeds kreupel liep, is nu 24 en ook de vrolijke speel oom van 2 jaarlingen.

Er wordt imo te weinig gekeken naar de gehele bouw, eigen gangen en evt ook manier van trainen. Niet elke hoef is perfect, maar niet elk paard heeft daar last van. Soms is dat eeuwige dwingen in een ideaal model misschien wel schadelijker.
Maar ik denk ook echt dat paarden veel te weinig hoef onderhoud krijgen en de verschillen elke keer na bekappen te groot worden.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:43

Mijn paint heeft voorheen vage klachten gehad die uiteindelijk terug te voeren waren op dunne hoefzolen. Zijn tenen groeien harder dan zijn hielen en hij heeft in verhouding met zijn lijf hele kleine hoeven.

De klachten die hij kreeg waren een paar voozichtige passen van overgang zand naar verharding en ik vond hem onder het zadel niet goed los laten in zijn lijf. Optisch liep hij zuiver, maar het was wel te voelen. Pony naar de kliniek gebracht en daar door de molen gehaald. Conclusie na uitverdoven en röntgenfoto's was te dunne zolen. De hoefsmid haalde al nooit iets van de zolen af, dus daar viel geen winst te behalen. Simpel ijzertje eronder en hij liep direct weer als een trein. Jaren later nog eens geprobeerd van de ijzers af te halen, maar toen werd hij in een droge zomer toch weer wat voorzichtig bij overgangen van zachte naar harde ondergrond. Sindsdien besloten dat hij definitief op voorijzers blijft staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 14:22

colleen3 schreef:
Mijn paint heeft voorheen vage klachten gehad die uiteindelijk terug te voeren waren op dunne hoefzolen. Zijn tenen groeien harder dan zijn hielen en hij heeft in verhouding met zijn lijf hele kleine hoeven.

De klachten die hij kreeg waren een paar voozichtige passen van overgang zand naar verharding en ik vond hem onder het zadel niet goed los laten in zijn lijf. Optisch liep hij zuiver, maar het was wel te voelen. Pony naar de kliniek gebracht en daar door de molen gehaald. Conclusie na uitverdoven en röntgenfoto's was te dunne zolen. De hoefsmid haalde al nooit iets van de zolen af, dus daar viel geen winst te behalen. Simpel ijzertje eronder en hij liep direct weer als een trein. Jaren later nog eens geprobeerd van de ijzers af te halen, maar toen werd hij in een droge zomer toch weer wat voorzichtig bij overgangen van zachte naar harde ondergrond. Sindsdien besloten dat hij definitief op voorijzers blijft staan.

Mijn ruin lijkt zelfs gevoelig op de track.
Wanneer hij vanaf gras komt draven en de overgang maakt naar een hard zandpad verplaatst hij zijn gewicht naar achter en gaat krabbelig lopen.
Het is gewoon erg vaag en wisselend.

Ik heb natuurlijk de wereld aan schoenen en links en rechts om input en advies gevraagd.
Maar soms is het zo subtiel, dat je dingen misschien alleen echt ziet wanneer je je paard goed kent.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:39

Maar het is ook een beetje kip en ei verhaal. Wat was er het eerst? Soms weet je dat gewoon niet. Ik voelde iets en we zijn een lange weg van zoeken, onderzoeken en behandelen in gegaan. Dat we dan uiteindelijk iets vinden is mooi, maar we weten niet wat er het eerst was. Soms zijn de problemen ene gevolg van.........
En paarden kunnen soms goed dingen verbergen en dan weet je niet hoe lang er al (andere) problemen waren.

Ik heb ook het liefst perfecte en ideale voeten, maar er wordt echt te weinig gekeken naar de hoeven en het paard zelf. Als men meer respect zou hebben voor de hoeven zoals ze zijn, denk ik ook dat je minder gedwongen standen krijgt die ook weer voor problemen zorgen.
Net als vaker onderhoud.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 14:47

superpony schreef:
Maar het is ook een beetje kip en ei verhaal. Wat was er het eerst? Soms weet je dat gewoon niet. Ik voelde iets en we zijn een lange weg van zoeken, onderzoeken en behandelen in gegaan. Dat we dan uiteindelijk iets vinden is mooi, maar we weten niet wat er het eerst was. Soms zijn de problemen ene gevolg van.........
En paarden kunnen soms goed dingen verbergen en dan weet je niet hoe lang er al (andere) problemen waren.

Ik heb ook het liefst perfecte en ideale voeten, maar er wordt echt te weinig gekeken naar de hoeven en het paard zelf. Als men meer respect zou hebben voor de hoeven zoals ze zijn, denk ik ook dat je minder gedwongen standen krijgt die ook weer voor problemen zorgen.
Net als vaker onderhoud.

Ik heb het liefste 'functionele' voeten.... en hoe dat eruit ziet is voor ieder paard anders. Een ideaal kan je ook gevangen houden in iets dat niet werkt.
Dus ik wil altijd kijken wat wel werkt, ook al wijkt dat af van de norm.

Ik werk wekelijks bij waar nodig... en soms heb ik hier iemand om de 4 weken, en soms om de 6 weken over de vloer.... ligt er echt aan. Maar goed monitoren en op tijd bijsturen is erg belangrijk.
Anders begin je steeds weer van voren af aan....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:57

Ja, dat zeg ik.

Maar veel bekappers of hoefsmeden werken dus naar het ideale hoefplaatje zoals ze het hebben geleerd. Er wordt zoveel gedwongen en dat kan een negatief effect hebben.

Zeker als ze bij de gemiddelde eigenaar maar om de 6-10 weken komen, zijn de verschillen dan enorm.

Met ijzers kan je wat ontlasten en soms scheelt het, maar de voet eronder groeit door. En je moet ook wel echt weten wat de oorzaak is. Met ijzers eronder en anders lopen kan je meer doen, dan je in eerste instantie ziet.
Een hoefsmid is geen veearts, dus hij moet echt goed kijken naar de bouw en het bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:51

Zijn er ook foto's gemaakt van de voeten/ onderbenen?

Dat zou ik sowieso eerst uitsluiten, zeker bij een gangenpaard..kan toch sneller slijtage zitten.

Gevoelig lopen door dunne zolen ken ik wel, maar niet zo zeer dat ze er dan ook kreupel door zijn. Meer het op eieren lopen er door.

Met een ijzertje is dat inderdaad simpel te verhelpen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:59

Je kan natuurlijk ook overwegen om er een ijzer onder te zetten. Als het beter is voor je paard en hij dan van z’n klachten af is, waarom niet?
Soms is accepteren dat je paard niet helemaal kan zijn zoals jezelf wilt (lees zonder ijzers) ook even iets waar je dan doorheen moet. Waarom niet doen waar je paard baat bij heeft?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:24

Elisa2 schreef:
Zijn er ook foto's gemaakt van de voeten/ onderbenen?

Dat zou ik sowieso eerst uitsluiten, zeker bij een gangenpaard..kan toch sneller slijtage zitten.

Gevoelig lopen door dunne zolen ken ik wel, maar niet zo zeer dat ze er dan ook kreupel door zijn. Meer het op eieren lopen er door.

Met een ijzertje is dat inderdaad simpel te verhelpen.

Op foto is alles perfect gelukkig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:26

Lotteettol schreef:
Je kan natuurlijk ook overwegen om er een ijzer onder te zetten. Als het beter is voor je paard en hij dan van z’n klachten af is, waarom niet?
Soms is accepteren dat je paard niet helemaal kan zijn zoals jezelf wilt (lees zonder ijzers) ook even iets waar je dan doorheen moet. Waarom niet doen waar je paard baat bij heeft?

Hij heeft ook de wereld aan beslag gehad hoor.
Zonder beslag is mooi, maar als het niet werkt ben ik niet dogmatisch.
Ik liep er echter tegenaan dat er niet correct genoeg gewerkt werd waardoor zijn voeten verslechterde.
Met een beetje mazzel heb ik nu weer iemand gevonden waarmee ik het denk ik wel aandurf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:31

Ik denk ook niet dat je dogmatisch in die dingen moet zijn. Voor heel veel paarden zijn blote voeten prima, maar als het niet werkt, kan een ijzertje best verlichting geven en daar is niets mis mee imo :) uiteindelijk is je doel het welzijn van je paard :)

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:50

Hallo,

Mijn draver/volbloed heeft ook megadunne zolen en flares en brokkelhoeven. De hoefsmid is er al een tijd mee bezig. Eerst voorijzers omdat ze echt niet zonder kan, nu sinds kort ook achterijzers. Nu heb ik voor iets geks, ze ging ineens kort lopen en soms wat kreupel op het harde. Mijn fysio zei dat het best eensde harde uitgedroogde straal kon zijn, doordat het niet regent. De nacht erna heeft het eindelijk flink geregend en was het gelijk weg! Nu een week later begint het weer, al had het wel wat geregend. Ben nu druk de natte hoeven aan het insmeren met duo protection, maar ben bang dat het niet genoeg werkt. Het gekke is dat de straal de grond niet raakt, lijkt het tenminste. Is hier een oplossing voor, een speciaal ijzer ofzo? Ik weet het niet meer. In een rijbak met goede bodem loopt ze prima.

FabulosoHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:40

Mijn paard was ook wat gevoelig en staat al weer jaren voor op Duplo’s. Hoeven zijn er ook ronder door geworden, hij had erg smalle voeten. Sinds de Duplo’s geen problemen meer gehad.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:06

Mijn paard heeft ook gevoelige voeten ( dunne zolen ) een hartprobleem draagt ws bij aan minder sterk ontwikkeld. Op blote voeten geeft teveel klachten en zou hierbij zoolkneuzingen oplopen. Hij staat op ijzers wat hem heel goed helpt en verlichting biedt. Sinds kort er speciale zolen bij onder laten zetten en meneer loopt super en pijnvrij. Net als bij mensen hebben dieren ook wel eens “ hulp middelen “ nodig en kan niet alles op de natuurlijke wijze worden verholpen.

Firesolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:39

Wat zijn Duplo’s?