Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Dank voor je reactie!
Ik heb zelf het idee dat ik tegen hetzelfde euvel aan zit te kijken.
Dat stukje verlichting herken ik. Veel traditionele smeden zijn toch, helaas, iets minder bezig met correcte hoefstanden.
De ideale smid kan EN netjes beslaan als dat nodig is EN bekapt echt correct zodat je geen pipohoeven en onevenredige druk krijgt.
Ayasha schreef:Ninx schreef:Dank voor je reactie!
Ik heb zelf het idee dat ik tegen hetzelfde euvel aan zit te kijken.
Dat stukje verlichting herken ik. Veel traditionele smeden zijn toch, helaas, iets minder bezig met correcte hoefstanden.
De ideale smid kan EN netjes beslaan als dat nodig is EN bekapt echt correct zodat je geen pipohoeven en onevenredige druk krijgt.
Dan heb je slechte smeden.sorry.
Hier een gelijkaardig probleem maar ook die stond zoals die van Avalanche en is uiteindelijk voor op ijzers gegaan. Die wilde op een gegeven moment op weide gewoon niet meer bewegen. Met veel moeite hem op stal gekregen en de smid gebeld en hem ijzers laten zetten en hij draafde zo de paddock in. Ik hoop nooit meer eentje op ijzers te moeten zetten maar ik heb alleen maar spijt dat ik dit paard niet eerder op ijzers gezet heb vanvoor. Vanachter heeft hij een normale stand en met correct bekappen dus gewoon goed.
colleen3 schreef:Mijn paint heeft voorheen vage klachten gehad die uiteindelijk terug te voeren waren op dunne hoefzolen. Zijn tenen groeien harder dan zijn hielen en hij heeft in verhouding met zijn lijf hele kleine hoeven.
De klachten die hij kreeg waren een paar voozichtige passen van overgang zand naar verharding en ik vond hem onder het zadel niet goed los laten in zijn lijf. Optisch liep hij zuiver, maar het was wel te voelen. Pony naar de kliniek gebracht en daar door de molen gehaald. Conclusie na uitverdoven en röntgenfoto's was te dunne zolen. De hoefsmid haalde al nooit iets van de zolen af, dus daar viel geen winst te behalen. Simpel ijzertje eronder en hij liep direct weer als een trein. Jaren later nog eens geprobeerd van de ijzers af te halen, maar toen werd hij in een droge zomer toch weer wat voorzichtig bij overgangen van zachte naar harde ondergrond. Sindsdien besloten dat hij definitief op voorijzers blijft staan.
superpony schreef:Maar het is ook een beetje kip en ei verhaal. Wat was er het eerst? Soms weet je dat gewoon niet. Ik voelde iets en we zijn een lange weg van zoeken, onderzoeken en behandelen in gegaan. Dat we dan uiteindelijk iets vinden is mooi, maar we weten niet wat er het eerst was. Soms zijn de problemen ene gevolg van.........
En paarden kunnen soms goed dingen verbergen en dan weet je niet hoe lang er al (andere) problemen waren.
Ik heb ook het liefst perfecte en ideale voeten, maar er wordt echt te weinig gekeken naar de hoeven en het paard zelf. Als men meer respect zou hebben voor de hoeven zoals ze zijn, denk ik ook dat je minder gedwongen standen krijgt die ook weer voor problemen zorgen.
Net als vaker onderhoud.
Elisa2 schreef:Zijn er ook foto's gemaakt van de voeten/ onderbenen?
Dat zou ik sowieso eerst uitsluiten, zeker bij een gangenpaard..kan toch sneller slijtage zitten.
Gevoelig lopen door dunne zolen ken ik wel, maar niet zo zeer dat ze er dan ook kreupel door zijn. Meer het op eieren lopen er door.
Met een ijzertje is dat inderdaad simpel te verhelpen.
Lotteettol schreef:Je kan natuurlijk ook overwegen om er een ijzer onder te zetten. Als het beter is voor je paard en hij dan van z’n klachten af is, waarom niet?
Soms is accepteren dat je paard niet helemaal kan zijn zoals jezelf wilt (lees zonder ijzers) ook even iets waar je dan doorheen moet. Waarom niet doen waar je paard baat bij heeft?