Hoesten bij aandraven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoesten bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:33

Omdat hier veel mensen met kennis zitten stel ik hier even mij vraag in de hoop wat tips te krijgen.

Enkele maanden terug begon mijn paard ineens te hoesten tijdens het aandraven. Het was steeds 1 hoest bij het aandraven en daarna was er niks meer aan de hand. Verder heeft niemand haar ooit horen hoesten. Ik ben uiteindelijk vanwege diverse omstandigheden in januari van stal verhuisd en het hoesten was daarna eigenlijk helemaal weg.

1,5 week terug hoestte ze na enkele rondjes draven weer 1 keer. Daarna was er niks meer aan de hand. Verder geen aandacht aan geschonken want ging er van uit dat er even iets dwars zat. Zaterdag hadden we wedstrijd en tijdens het losrijden heeft ze weer 1 keer gehoest tijdens het aandraven. Daarna ook niks meer.
Paasmaandag kreeg ik 's ochtends bericht dat ze op stal flink hoestte met daarbij een foto dat ze een flinke klodder wit slijm had opgehoest. Daarna was het over en hebben we haar niet meer horen hoesten. Zowel op stal niet als in de paddock niet. We gingen er van uit dat er iets dwars had gezeten dat er nu uit was. Enkele dagen even rust gegeven en vrijdag besloten om haar weer even licht aan het werk te zetten. Helaas nog steeds 1 keer hoesten tijdens het aandraven. Ik heb de dierenarts gebeld en deze is de dag erna gekomen. Hij heeft naar de longen geluisterd en geconstateerd dat ze inderdaad een beetje last had van de longen. Het zou niet heel erg zijn. Hij heeft haar wel iets ingespoten dat de longen meer opent en komt aanstaande zaterdag terug voor controle. Ik mag wel met haar werken maar wel op een iets rusteriger tempo. Nu heb ik zelf idee dat het nog niet zo heel veel doet. Gisteren heb ik haar even een paar rondjes aan de longeerlijn laten draven maar na 4 rondjes draven heeft ze weer gehoest.

Wellicht moet ik even wat meer geduld hebben en wachten tot zaterdag maar wellicht hebben jullie tips voor mij wat het zou kunnen zijn en wat ik zaterdag eventueel nog bij die dierenarts kan aangeven. Ik lees zoveel verhalen over een hoest die uiteindelijk chronisch wordt dat ik er bang voor ben dat dit uiteindelijk ook gaat gebeuren als ik het niet snel opgelost krijg.

hagelslag

Re: Hoesten bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:48

Als ik het goed begrijp is het geen virus.

Dua voor nu is het belangrijk om eventueel lang te wandelen zodat alles los gaat komen en eruit wil.
Dat is productief hoesten.
Droge hoest is absoluut niet fijn.

Er is ook een centraal hoestende paarden topic. Misschien daar eens doorlezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:19

Dierenarts heeft het niet over een virus gehad.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:26

Een paard wil met aandraven ook weleens hoesten door stoffig hooi / stoffig stro / een stoffige stalomgeving. Al wil ik niet zeggen dat dat bij jou de oorzaak is, maar het komt wel vaker voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:34

De vorige stal was inderdaad wel heel stoffig. De stal waar ze nu staat is op het oog niet heel stoffig. Schone grote schuur met in totaal 6 grote stallen. Deur van de schuur staat altijd open en de stallen hebben flinke luiken die eigenlijk altijd open staan. Wel staat ze op stro dat vrij stoffig is. Boxen worden nooit uitgemest op momenten dat de paarden binnen staan. Als het goed is gaat ze per 1 mei op het zelfde terrein verhuizen naar een buitenstal met uitloop dus wellicht dat dat ook iets helpt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:43

Dat zou zeker kunnen, ik duim mee :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:43

Ik heb dit ook gehad. Elke dag toch wel 1 keer hoesten als hij iets ging doen. En na verhuizing verdween het ook als sneeuw voor de zon. Hij kwam van 24/7 buiten naar nu 's nachts op stal op stro en daar was ik huiverig voor, maar dat bleek niet de trigger voor hem. Stoffig hooi was echt funest. Nu op voordroog gewoon helemaal niets meer.

Het is lastig, maar ik zou proberen te achterhalen wat voor jouw paard de trigger tot dit hoesten is. Het hooi? Stro? Stoffige paddock? Is er iets veranderd met de periode dat het hoesten even weg was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:23

De paddock is door alle regenval van afgelopen weken op dit moment eerder wat te nat dan te droog

Het enige wat ik mij wel kan bedenken is dat ze bij de vorige 2 stallen het hooi buiten in een bak kreeg. Als het regende (wat het in NL vaak doet) dan regende het hooi helemaal nat waardoor dus ook het stof er uit was. Op dit moment krijgt ze overdag hooi uit een grote hooiruif met afdak waardoor het hooi altijd droog is. Op stal krijg ze hooi in een hooinet gevoerd. Altijd droog dus. Wellicht dat ik inderdaad eens kan proberen om het hooi dat ze op stal krijgt even onder te dompelen in water voordat ik het voer. Op de paddock is het hooi natmaken geen optie maar over 2 weekjes gaan ze overdag weer de graswei op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:32

Is je paard nadat ze gestopt was met hoesten na de verhuizing, nogmaals verhuisd? Of begrijp ik dat verkeerd? Want dan heb je gewoon weer te maken met nieuwe omstandigheden en nieuw hooi. Ik ben alleen bang dat het helaas weinig nut heeft om alleen het hooi binnen te weken, als ze daarna de hele dag buiten met haar neus in ongeweekt hooi staat.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:39

Natmaken helpt voor mijn paard heel goed.

Ik hoef het hooi niet eens echt te weken, even afspoelen is al voldoende. Ik zou het gewoon proberen voor op stal, baat het niet, schaad het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:01

@ Celebi: ze heeft van oktober tot en met half januari op een plek gestaan waar ze voordroog kreeg op stal en waar ze buiten regelmatig natgeregend hooi had. Deze stal was echter wel heel stoffig en er is in het verleden een waterlekkage geweest waardoor ik uiteindelijk zag dat er schimmelvorming was op de plafonds. Hier is het incidenteel hoesten tijdens het rijden begonnen. Half januari verhuisd naar de huidige stal waar ze 's avonds en 's nachts in een mooie open paddockstal stond en overdag met vriendjes op de zandpaddock stond. Haar vriendjes stonden binnen in een normale box en zij had zich zo erg gehecht aan een van die paarden dat ze na 1 week paddockstal uiteindelijk op een ochtend uitgebroken is en in de sneeuw op haar 4 ijzertjes naar de stal van haar vriendinnetje is gegaloppeerd. We hebben toen besloten om haar daar maar in de box te zetten tot de sneeuw voorbij was om verdere ongelukken te voorkomen. Uiteindelijk bleek ze daar op stal veel rustiger te zijn en heb ik besloten om haar daar te laten staan. Daar staat ze nu nog steeds. Haar vriendinnetje waar ze zo aan gehecht is verhuisd per 1 mei naar de paddockstal waar die van mij eerst in stond. In de paddockstal daarnaast komt per 1 mei een plekje vrij waardoor ze dus weer een paddockstal krijgt maar toch naast haar vriendinnetje staat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:16

Wat fijn dat ze dan weer naar die paddockstal kan verhuizen! Als daar de klachten toentertijd stopten, dan lijkt me dat een goede oplossing. Kan best dat stro de trigger is of het stof binnen in de stal (vegen/opstrooien/toch mindere ventilatie/etc). Ik ga voor je duimen! Zo'n 'opstarthoestje' van een enkele kuch is namelijk niet meteen heel schadelijk, maar goed is het natuurlijk ook niet gezond. Hopelijk trekt het op de buitenstal weer helemaal weg.

Je zou in de tussentijd altijd nog kunnen kijken naar een supplement die de longen ondersteunt. Ik gaf in de hoest periodes foeneknof, maar foenegriek wordt ook veel gegeven om de luchtwegen te ondersteunen. Zeker met klodders slijm zit er wel echt iets niet lekker. Je hebt daar eventueel Sputolysin voor (slijmoplosser, vrij te kopen). Zou het bij de volgende controle even bespreken of er eventueel iets kan bijdragen voor jouw paard. De dierenartsen geven zelf vaak Ventipulmin bij problemen met hoesten, soms in combinatie met injecties. De stap daarna is vaak Prednisolon, maar dat is echt voor heftigere gevallen hoor. Meer voor de astmatische aanvallen die blijven hangen. Maar dan heb je een beetje een indicatie wat er wanneer ongeveer voorgeschreven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:28

Dankjewel voor je informatie :D Ik hoop dat ze straks rustig blijft in de paddockstal als haar vriendinnetje er naast staat. Daar is het voor mij ook makkelijker om het hooi nat te maken gezien ik daar gebruik kan maken van een grote palletbox in plaats van hooinetten.

Fenegriek krijgt ze sinds donderdag bijgevoerd maar ik merk niet echt heel veel verschil. Slijmoplosser zou ik zaterdag inderdaad eens met de DA kunnen overleggen. ze hoest inderdaad niet heftig. Na de eerste rondjes draven even 1 of 2 keer hoesten en dan is het weg. Maar het hoort inderdaad niet. Dierenarts gaf ook aan dat haar longen verder goed klonken maar dat ze wel lichtjes wat last had.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:27

Ik heb alleen de OP gelezen, mijn pony hoest in de lente/zomer al jaren bij het aandraven.
Heeft in het verleden veel last gehad van stof dus staat in een zo stofvrije omgeving als mogelijk.
Daarnaast heeft hij sinds enkele jaren hooikoorst. Zodra er ook maar iets rondvliegt hoest ie.
Ook daar zou je nog eens naar kunnen laten kijken.

Mocht het wel een virus zijn en hij is flink verkouden is het naast een kuur ook even afwachten. Zijn lijf hoest natuurlijk het losse snot er nog uit :)
Beterschap voor hem!

steffieh_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:39

Hoi!!! Een pony van vroeger die ik kende hoestte ook veel. Het kwam door de bodembedekking en niet goed genoege ventilatie in de stal! je kunt goed zien of er overal in de stal goede ventilatie is door naar spinnenwebben te kijken. als er geen Doorstroom van lucht is dan komen er spinnenwebben. Hooi even 30 min laten weken in water werkt ook goed om het hooi minder stoffig te maken! Hooi van de grond voeren ipv ruiven is ook goed want dan eet de paard met het hoofd naar beneden en kan dus alle rotzooi naar beneden lopen naar buiten ipv naar binnen. stro is ook stoffiger dan bijv vlas of zaagsel, dus als ie geen vlas eet dan kun je dat misschien ook proberen?? met wit slijm klinkt iig hetzelfde als die pony dus misschien kan dit je helpen!! laat weten hoe het ging?!!

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:47

Mijn paard is nu van 24/7 buiten naar stal/paddock rust gegaan voor 12 weken. Sinds dat hij op stal staat heeft hij altijd een opstart kuchje als we hem er uit halen en gaan wandelen. Onze dierenarts gaf ook aan dat dit kwam door meer stof in de stal waar we niet per se nu iets aan konden doen. Hopelijk is het straks weer weg als hij na de revalidatie weer 24/7 buiten kan staan.

Vorig jaar heeft hij wel ook een virus gehad en daarbij was het ook heel veel snot en meer hoesten maar dat ging snel over nadat hij een spuitje had gehad. Gewoon goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwd met de dierenarts overleggen. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:49

De stal is wel heel goed geventileerd. Genoeg grote luiken en een grote schuurpoort die atlijd open staat. Spinnenwebben hangen er ook niet tot nauwelijks! Ik voer in de avond hooi in een groot hooinet omdat ze met hooi op de grond het hooi echt heel snel op heeft en ze anders te lang zonder staat 's nachts. Als er meer hooi in de stal gelegd wordt dan loopt ze het door de hele stal en moet de helft weg gegooid worden helaas. Als ze vanaf 1 mei in de paddockstal komt dan krijgt ze weer een palletbox waar ik een kilo of 20 aan hooi in kwijt kan met een net overheen. Dan kan ze met haar hoofd naar beneden eten! Ik ga dan proberen om het hooi eerst in water onder te dompelen!

Vlas in de stal in plaats van stro is hier op stal helaas niet mogelijk ivm afvoer.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:52

Herkenbaar verhaal! Vooral dat hoesten bij het aandraven, ik heb dat ook heel lang maar geaccepteerd omdat er verder niet echt symptomen waren. Uiteindelijk toch een scopie laten doen bij de kliniek, equine astma. Overgang van stro naar vlas, stomen van het hooi en zo weinig mogelijk stof heeft al veel verschil gemaakt!

Edit: ik heb heel veel bruikbare tips gehaald uit dit topic! [MD] [INFO] hoestende paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:11

Afgelopen vrijdag was het hoesten helemaal weg. Zaterdag heeft de dierenarts haar longen weer helemaal goedgekeurd. Zondag heeft ze ook niet gehoest maar helaas begon gisteren het hoesten weer. Vanochtend ook bericht gehad van de staleigenaresse dat ze in stal weer hoestte. Het viel mij gisteren ook op dat ze wat afgevallen was ;( dierenarts komt vanmiddag dus weer langs.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:31

Heeft je paard geen wormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:36

Gitana schreef:

Paard is in december netjes ontwormd met Equest pramox en halverwege maart negatief getest op wormen. Omdat paard wel een verleden heeft van wormen heb ik inderdaad ook gedacht aan wormen. Dit vermoeden heb ik ook met de dierenarts gedeeld. Bij de combi hoesten en wormen moest ik direct denken aan longwormen maar die komen volgens mij toch alleen voor bij paarden die in contact zijn geweest met ezels toch?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:40

LV19952 schreef:
Gitana schreef:

Paard is in december netjes ontwormd met Equest pramox en halverwege maart negatief getest op wormen. Omdat paard wel een verleden heeft van wormen heb ik inderdaad ook gedacht aan wormen. Dit vermoeden heb ik ook met de dierenarts gedeeld. Bij de combi hoesten en wormen moest ik direct denken aan longwormen maar die komen volgens mij toch alleen voor bij paarden die in contact zijn geweest met ezels toch?

Voor zover mijn kennis gaat kunnen reeën en egels het ook overdragen.
Wij hadden geen egels in de buurt, maar toch een Haflinger met longwormen.
En de dierenarts die er niks van snapte

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:45

Hier ook eentje die alleen hoest als we een stoffige hooi baal hebben. Hij staat al op vlas ipv stro. We hebben sinds kort nieuwe voorraad van een andere leverancier erbij gehaald, want we redden het niet tot de oogst. Die balen zijn dus vele malen minder stoffig en nu hoest hij helemaal niet meer. Da vond bij hem op de longen niks, gewoon een kerngezonde pony. Alleen dat hoesten bij het aandraven inderdaad. Hooi weken haalde weinig uit, ik zou zeggen zet het paard op andere bodembedekking als dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:49

Hmm dat is dan wel iets om rekening mee te houden ja. Toevallig was een ander paard waar ze mee op de paddock staat al veel eerder beginnen te hoesten. Dierenarts gaf eerst aan dat het door het stof kwam maar deze stal is juist vele malen minder stoffig als de stal waar ze beide vandaan komen. Zal het straks eens met de dierenarts delen.

@jorex: paard wordt zowiezo per 1 mei naar een paddockbox verhuisd waar ze dus eigenlijk constant in de buitenlucht is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:58

Als ze hoest komt het dan uit de longen of uit de keel? Bij de longen zie je de buik echt bewegen en een knijp beweging maken als ware. Hoest klinkt dan ook dieper. Bij de keel is het meer een oppervlakkigere kuch.