Paniek aan benen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesaukje

Paniek aan benen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 21:02

Hallo,

Onze pony van 4 jaar heeft een barstje in haar kootbeen linksachteraan. Ze wordt conservatief behandeld dmv boxrust. Nu heb ik een minipulse gehuurd om het herstelproces te ondersteunen. Eergisteren voor het eerst omgedaan en paniek alom waardoor ze het zo hard slaat dat de minipulse uitvliegt. Vandaag een nieuwe poging waar ik begonnen ben met de minipulse om haar voorbeen te doen en even te laten zitten. Na wat draaien vond ze dat uiteindelijk wel ok. Dan hebben we deze om haar ander voorbeen gedaan en ook daar ging ze uiteindelijk akkoord. Dan rechtsachter, eerst ging dit goed (zolang ik het vasthoud). Vanaf het moment dat ik het vastmaak - en van het been wegstap begint de paniek. Het vastmaken maakt haar niet angstig, wel het feit dat ze doorheeft dat ik het niet meer vasthoud, en er dus iets vreemd aan haar been zit. Daarna LA nog geprobeerd, maar ook hier paniek alom! Ik mag de minipulse op haar rug leggen. De velcro langs haar oor open en toe doen, dit vind ze allemaal ok. Zodra ik naar haar achterbenen ga - paniek!
Ik kan het niet riskeren om haar te bruuske bewegingen te laten maken omdat dit haar barst niet ten goede komt. De DA zei dat het toch zou lonen om de behandeling verder te zetten. Maar hoe? Iemand tips?

Pallatin

Re: Paniek aan benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:32

Had je m ook al aangezet of enkel om gedaan? Kent ze wel al gewone beschermers?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:43

Eerst nog es proberen met de voorbenen het andere achterbeen en belonen met voer, en daarna pas weer op het delicate been?

Was laser niet handiger geweest? Of wordt dat niet gebruikt bij barstjes?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:45

Ze kent het niet, en laat het toe zolang jullie haar steunen. Laat je haar alleen dan vindt ze het ding gewoon doodeng.
Het is een kwestie van gewennig, en dat kan een paar dagen of een paar weken duren. Goed belonen als ze hem om heeft, na verloop van tijd went het.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:04

De tijd van omhebben heel kort houden en niet aanzetten zou ik zeggen. Heel langzaam uitbouwen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:22

balance schreef:
De tijd van omhebben heel kort houden en niet aanzetten zou ik zeggen. Heel langzaam uitbouwen.

Bij een gezond paard zou ik juist zeggen: goed vastmaken en om laten. Desnoods eerst oefenen met een solide beenbeschermer. Ze leren dan al snel dat dat ding om het been geen pijn doet en gewoon op zijn plaats blijft zitten.

In dit geval iets lastiger want dit paard kent iets om de benen niet of vind de werking van dit apparaat gek/onprettig. Als het eraf vliegt na wat trappen zal ze dat gedrag herhalen. Want dan is ze van dat rare ding af.
Dat trappen is misschien niet zo goed voor de blessure?

Ik zou even overleggen met de dierenarts hoe 'nodig' het is en wat voor schade dit gedrag kan geven. En dan afwegen wat je gaat doen. Leren dragen van iets/dit apparaat aan de benen. Of met rust laten zodat de blessure niet erger wordt.

Liesaukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 23:00

Pallatin schreef:
Had je m ook al aangezet of enkel om gedaan? Kent ze wel al gewone beschermers?

Ook enkel omgedaan, peesbeschermers kent ze, transportbeschermers niet..

Liesaukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 23:03

hwn schreef:
Eerst nog es proberen met de voorbenen het andere achterbeen en belonen met voer, en daarna pas weer op het delicate been?

Was laser niet handiger geweest? Of wordt dat niet gebruikt bij barstjes?

Ik denk dat een laser minder effectief was met barstjes

Liesaukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 23:04

Kelly_ann schreef:
balance schreef:

Bij een gezond paard zou ik juist zeggen: goed vastmaken en om laten. Desnoods eerst oefenen met een solide beenbeschermer. Ze leren dan al snel dat dat ding om het been geen pijn doet en gewoon op zijn plaats blijft zitten.

In dit geval iets lastiger want dit paard kent iets om de benen niet of vind de werking van dit apparaat gek/onprettig. Als het eraf vliegt na wat trappen zal ze dat gedrag herhalen. Want dan is ze van dat rare ding af.
Dat trappen is misschien niet zo goed voor de blessure?

Ik zou even overleggen met de dierenarts hoe 'nodig' het is en wat voor schade dit gedrag kan geven. En dan afwegen wat je gaat doen. Leren dragen van iets/dit apparaat aan de benen. Of met rust laten zodat de blessure niet erger wordt.

De dierenarts stelde verdoving voor, en dan elke keer wat minder, maar ik weet niet of dit de meest ideale optie is..