Blessure aan de aanhechting van de pees

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_vdc

Blessure aan de aanhechting van de pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 17:51

Hoi allemaal!

Ik heb sinds oktober een 4,5 jarige merrie.
Een kleine maand geleden liep ze van de een op de andere dag duidelijk niet goed in draf.
Dierenarts is er toen geweest, been was nergens dik of warm, ze reageerde nergens op qua aanraking van de dierenarts, maar wel duidelijk niet goed op zachte ondergrond.
Toen dacht ze een overbelasting/zich misstapt. Weekje op rust (= overdag op kleine paddock, nacht op stal) en ontstekingsremmers. Na die week liep ze op het harde juist niet goed in draf, in stap niks te zien.
Naar de kliniek geweest voor onderzoek hier liep ze op het zachte veel beter, op het harde nog onzuiver, been laten uitverdoven en kwamen we uit bij de aanhechting van haar pees (rechter voorbeen).
De week erna terug geweest voor een echo en eerste keer Shockwave therapie.
Echo was opzich wel ‘goed’. De blessure aan de aanhechting van haar pees was te zien, maar geen scheurtjes of bot dat geraakt is…
Over 1,5 krijgt ze speciaal beslag en moet ze weer terug naar de kliniek voor 2e Shockwave.
Ze heeft nu voornamelijk stalrust, veel rechtdoor stappen aan de hand, en ongeveer 2 uurtjes per dag even op een heel klein afgezet stukje wei (omdat deze ondergrond harder en vlakker is dan de paddocks).
Nu merk ik dat ze steeds frisser wordt, vandaag heeft ze op haar kleine stukje buiten ook 2 sprintjes getrokken, hier zag ik ook dat ze nog mankt.
Zijn er van jullie bij die een vergelijkbare blessure hebben meegemaakt?
Hoelang is het manken ongeveer zichtbaar?
Ik heb zelf moeite met volledige stalrust en gun haar haar momentje buiten ook, maar ze moet wel rustig blijven natuurlijk. Hoe deden jullie dit?

Groetjes
Kim

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:02

Mijn pony heeft ook een blessure bij de aanhechting van de tussenpees. Z mag buiten staan mits ze rustig staat. De DA gaf aan stukje van 2x een stal ongeveer. Ze mag niet (uitgestrekt) draven en galopperen. Ik denk dat de mijne op een stukje staat van 6x4 ongeveer, daar doet ze echt niet gek op.
Als ze nog een sprintje kan trekken, is haar landje dan niet nog te groot?

Kim_vdc

Re: Blessure aan de aanhechting van de pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 18:08

Denk dat het inderdaad wel net iets langer is, maar ze gaat gewoon echt van 0 naar 100 en ze heeft op dit moment niet veel nodig om zich op te jagen

Monique1963

Re: Blessure aan de aanhechting van de pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:10

Mijn tinker heeft ook een peesblessure. Afgescheurd met stukje sesambot. Absolute rust zou moeten helpen. Dat is ondoenlijk. Ze mocht dan op een stukje van 3x3 buiten. Niet operabel. Met een wonder zou ze misschien na een half jaar rust weer oké zijn. 2nd opinion gaf een jaar rust aan. We zijn een jaar verder. Ze blijft kreupel lopen. Het zal nooit meer over gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:48

Kim_vdc schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb sinds oktober een 4,5 jarige merrie.
Een kleine maand geleden liep ze van de een op de andere dag duidelijk niet goed in draf.
Dierenarts is er toen geweest, been was nergens dik of warm, ze reageerde nergens op qua aanraking van de dierenarts, maar wel duidelijk niet goed op zachte ondergrond.
Toen dacht ze een overbelasting/zich misstapt. Weekje op rust (= overdag op kleine paddock, nacht op stal) en ontstekingsremmers. Na die week liep ze op het harde juist niet goed in draf, in stap niks te zien.
Naar de kliniek geweest voor onderzoek hier liep ze op het zachte veel beter, op het harde nog onzuiver, been laten uitverdoven en kwamen we uit bij de aanhechting van haar pees (rechter voorbeen).
De week erna terug geweest voor een echo en eerste keer Shockwave therapie.
Echo was opzich wel ‘goed’. De blessure aan de aanhechting van haar pees was te zien, maar geen scheurtjes of bot dat geraakt is…
Over 1,5 krijgt ze speciaal beslag en moet ze weer terug naar de kliniek voor 2e Shockwave.
Ze heeft nu voornamelijk stalrust, veel rechtdoor stappen aan de hand, en ongeveer 2 uurtjes per dag even op een heel klein afgezet stukje wei (omdat deze ondergrond harder en vlakker is dan de paddocks).
Nu merk ik dat ze steeds frisser wordt, vandaag heeft ze op haar kleine stukje buiten ook 2 sprintjes getrokken, hier zag ik ook dat ze nog mankt.
Zijn er van jullie bij die een vergelijkbare blessure hebben meegemaakt?
Hoelang is het manken ongeveer zichtbaar?
Ik heb zelf moeite met volledige stalrust en gun haar haar momentje buiten ook, maar ze moet wel rustig blijven natuurlijk. Hoe deden jullie dit?

Groetjes
Kim

Gewoon een klein postzegelstukje wei/ paddock maken en ze daar op zetten met een hooinet en dan gewoon de hele dag. Juist dat veel op stal staan en maar twee uur er uit zorgt voor veel opgekropte energie. Verder geen krachtvoer meer geven en heel veel rust en geduld dan komt het wel goed met de blessure. Als er geen onderliggende oorzaken zijn die het veroorzaken/ in stand houden.