Ervaring gevraagd; trap op kaak nu al een week dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Ervaring gevraagd; trap op kaak nu al een week dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:34

Mijn mannen hebben last van lentekriebels. zij stonden al op een redelijk groot stuk, maar helaas niet groot genoeg voor hun ego...

Mijn paard heeft waarschijnlijk een trap gekregen op zijn kaak. Dacht eerst dat er misschien een acute vorm van droes was maar de dierenarts denkt echt aan letsel van buitenaf. Aangezien de achterbenen van mijn shet regelmatig omhoog staan is dat zeer goed mogelijk. Al een week op de metacam. Helaas vind ik de zwelling echt nog steeds heel erg flink. Heb eigenlijk niet het gevoel dat het afneemt. Morgen weer bellen voor een controle maar ben even benieuwd wanneer nam bij jullie de zwelling af? Het is ook bij zijn keel opgezwollen... Komt dat dan ook door de bloeduitstorting?

Bedankt voor het lezen en hoop dat er wat ervaringen komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:45

oh nou ik heb er helaas slechte ervaring mee doordat dus bleek dat de onderkaak gebroken was.
dan zou je al foto’s moeten laten maken om zeker te weten wat er is.
mijn ruin had ook een flinke zwelling aan zijkant hoofd en onder de kaak.
denk dat je dan toch verder moet laten kijkrn.
kan het paard nog goed eten?

Missvk

Re: Ervaring gevraagd; trap op kaak nu al een week dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:48

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. Vandaar mijn topic... Stiekem hoop je natuurlijk dat mensen zeggen dat zo'n bloeduitstorting heel normaal is. Ik wil ook zeker foto's laten maken maar hoopte eigenlijk dat de zwelling afnam waardoor je wat meer kunt zien. Heb jij foto's bij de kliniek laten maken? En wat was de behandeling?

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:50

ellepel schreef:
oh nou ik heb er helaas slechte ervaring mee doordat dus bleek dat de onderkaak gebroken was.
dan zou je al foto’s moeten laten maken om zeker te weten wat er is.
mijn ruin had ook een flinke zwelling aan zijkant hoofd en onder de kaak.
denk dat je dan toch verder moet laten kijkrn.
kan het paard nog goed eten?

At jouw paard nog? Hij eet namelijk wel dapper door

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:51

Heeft hij ook koorts?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:54

die van mij zat ook aan de metacam ,maar de zwelling nam ook niet af.
eten ging eigenlijk vrij goed nog
ik heb toen eerst een tandarts met mobiele röntgen op stal laten komen en die zag al dat er een breuk zat.
toen verder voor ct scan naar utrecht,om echt zeker te weten wat er zat.
maar het was een heel gecompliceerde breuk waar niks aan te doen was.
ik heb mijn ruin laten inslapen toen
speelde ook mee dat hij al 29 was en kans op goed herstel is dan veel minder dan bij jonge paarden.

hoop bij jou dat het meevalt,ik ken ook wel de verhalen waarbij het wel goed kwam.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:10

ellepel schreef:
die van mij zat ook aan de metacam ,maar de zwelling nam ook niet af.
eten ging eigenlijk vrij goed nog
ik heb toen eerst een tandarts met mobiele röntgen op stal laten komen en die zag al dat er een breuk zat.
toen verder voor ct scan naar utrecht,om echt zeker te weten wat er zat.
maar het was een heel gecompliceerde breuk waar niks aan te doen was.
ik heb mijn ruin laten inslapen toen
speelde ook mee dat hij al 29 was en kans op goed herstel is dan veel minder dan bij jonge paarden.

hoop bij jou dat het meevalt,ik ken ook wel de verhalen waarbij het wel goed kwam.

Ik heb jouw verhaal zojuist gelezen toen ik op zoek was naar ervaringen. Bij jou zat de breuk laag toch? Zat de zwelling ook op die plek?

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:11

Sintara schreef:
Heeft hij ook koorts?

Ik ga morgen even temperatuur meten. Hij had aan het begin een lichte verhoging..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:37

Ik zou daar morgn toch een foto van willen zien, als het wel gebroken is, wil je daar niet te lang mee wachten.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:44

Earth schreef:
Ik zou daar morgn toch een foto van willen zien, als het wel gebroken is, wil je daar niet te lang mee wachten.

Dat wil ik ook zeker niet. Vraag is even of de da dat kan vaststellen. Zij heeft gevoeld en kon de kaken langs elkaar bewegen wat maakte dat zij niet aan een breuk dacht. De beste man is zwart, waardoor foto's niet zo goed beeld laten zien

Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:56

Ik denk dat Earth een RX-foto bedoelde.
Dan maakt de kleur van het paard niet uit :D

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 23:03

Luckystory schreef:
Ik denk dat Earth een RX-foto bedoelde.
Dan maakt de kleur van het paard niet uit :D

:j o ja... Sorry mijn hoofd wil even niet

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:06

Ook als de kaak niet gebroken is, kan er misschien een kies kapot zijn. Daar krijg je ook die zwelling van. Heb dit ooit gehad met een 3 wk oud veulen. Kies moest er toen helemaal uit, was in stukken gebroken.
Dus denk toch even goed in de mond laten kijken en röntgenfoto laten maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:02

die van mij had de breuk net voor de ruinentanden langs in de onderkaak.
de zwelling zat ongeveer vanaf de mondhoek tot aan de wang, onder de kaak zat ook zwelling met een kleine wond waar later pus uit kwam omdat er losse botfragmenten zaten.
we dachten eerst nog dat het gewoon een geïnfecteerd wondje was, maar die zwelling zat er na een week nog en toen zeiden ze dus van het kon wel gebroken zijn.

bij die van mij konden ze de kaak ook gewoon bewegen.
zou ze niet teveel er aan laten drukken en duwen,want als er echt een breuk zit is dat niet handig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:13

Ik zou ook absoluut een rontgenfoto laten maken.

Hier wel iets soortgelijks had, was een afgebroken botsplinter door een scheur..ook door een trap. Die splinters hebben er een jaar over gedaan om er uit te zweren. Dan ontstond er ook iedere keer weer zo'n bult.

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:46

Mijn 21 jarige ruin heeft vorig jaar vastgehangen aan zo’n inklapbare zadelsteun terwijl hij in de box stond.Halster was vergeten af te doen en hij zoekt dan alle mogelijke manieren om te gaan hangen/ zijn halster achter te haken. Zijn kaak zag er toen ook zo uit, was alleen de andere kant. Heeft ook aan de metacam gezeten en dat heeft wel een paar weken geduurd voordat de zwelling begon af te nemen. Ik heb geen foto’s laten nemen. Hij at de eerste dagen wat moeilijk maar ging langzaamaan beter. Eet weer gewoon. Is ook op zich logisch want het zal goed zeer doen. Ik zou als hij goed eet het nog even aankijken en opletten of hij niet uit zijn mond gaat stinken. Als hij uit zijn mond gaat stinken zou ik wel direct aan de bel trekken. En inderdaad de temperatuur in de gaten houden. Maar regel nummer 1 bij mij als je er zelf niet gerust op bent laat de veearts kijken. Sterkte ermee. Aanstaande maandag de tandarts die hopelijk niets vervelends tegenkomt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:50

djengo schreef:
Mijn 21 jarige ruin heeft vorig jaar vastgehangen aan zo’n inklapbare zadelsteun terwijl hij in de box stond.Halster was vergeten af te doen en hij zoekt dan alle mogelijke manieren om te gaan hangen/ zijn halster achter te haken. Zijn kaak zag er toen ook zo uit, was alleen de andere kant. Heeft ook aan de metacam gezeten en dat heeft wel een paar weken geduurd voordat de zwelling begon af te nemen. Ik heb geen foto’s laten nemen. Hij at de eerste dagen wat moeilijk maar ging langzaamaan beter. Eet weer gewoon. Is ook op zich logisch want het zal goed zeer doen. Ik zou als hij goed eet het nog even aankijken en opletten of hij niet uit zijn mond gaat stinken. Als hij uit zijn mond gaat stinken zou ik wel direct aan de bel trekken. En inderdaad de temperatuur in de gaten houden. Maar regel nummer 1 bij mij als je er zelf niet gerust op bent laat de veearts kijken. Sterkte ermee. Aanstaande maandag de tandarts die hopelijk niets vervelends tegenkomt.

Als die uit zijn mond gaat stinken ben je vet te laat, raar advies.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:09

djengo schreef:

Ik zou persoonlijk liever niet wachten tot ze uit hun mond gaan stinken, dan zit er al een dikke ontsteking en beter voorkomen dan genezen.

@TS, ik zou vandaag de dierenarts bellen. De meeste dierenartsen hebben tegenwoordig röntgenapparatuur die ze meenemen naar huis/stal om foto's te maken.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 09:37

Kaitlyn schreef:
djengo schreef:

Ik zou persoonlijk liever niet wachten tot ze uit hun mond gaan stinken, dan zit er al een dikke ontsteking en beter voorkomen dan genezen.

@TS, ik zou vandaag de dierenarts bellen. De meeste dierenartsen hebben tegenwoordig röntgenapparatuur die ze meenemen naar huis/stal om foto's te maken.

Die is gebeld en komt vandaag langs. Al blijft het beeld ook echt bij droes horen dus ze zijn nog even voorzichtig met ons toelaten op de kliniek

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:30

Begrijpelijk inderdaad.
Heeft je eigen dierenarts geen mobiele röntgen? Kan de moeite waard zijn om die dan mee te laten nemen, scheelt je mogelijk een ritje kliniek.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 11:12

Morgen een afspraak bij de kliniek. Als er dan iets stuk is kunnen ze ook gelijk iets

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:38

Missvk schreef:
Morgen een afspraak bij de kliniek. Als er dan iets stuk is kunnen ze ook gelijk iets

Goed besluit! Hoop dat het meevalt, maar dan weet je het in elk geval zeker. In geval van een breuk kun je er maar beter op tijd bij zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:39

Ik ken een 33 jarige die een stamp kreeg tegen z'n kaak.

Hij bleek uiteindelijk ook een breuk te hebben (ook eerst een abces) . Wel gunstig dus niet geopereerd of ingeslapen. Hij eet heel goed en loopt nog steeds rond.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:53

Ik weet niet of een shetlander hard genoeg kan trappen om een kaak te breken? Goed dat je het gaat laten onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:45

ja hoor een shetlander kan hard genoeg trappen om een kaak te breken :j
en het hoeft niet helemaal doormidden te zijn,er kan ook een scheur in zitten.
het is maar net hoe het allemaal gaat.

missvk ik ga voor je duimen dat het allemaal mee valt!