Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:oh nou ik heb er helaas slechte ervaring mee doordat dus bleek dat de onderkaak gebroken was.
dan zou je al foto’s moeten laten maken om zeker te weten wat er is.
mijn ruin had ook een flinke zwelling aan zijkant hoofd en onder de kaak.
denk dat je dan toch verder moet laten kijkrn.
kan het paard nog goed eten?
ellepel schreef:die van mij zat ook aan de metacam ,maar de zwelling nam ook niet af.
eten ging eigenlijk vrij goed nog
ik heb toen eerst een tandarts met mobiele röntgen op stal laten komen en die zag al dat er een breuk zat.
toen verder voor ct scan naar utrecht,om echt zeker te weten wat er zat.
maar het was een heel gecompliceerde breuk waar niks aan te doen was.
ik heb mijn ruin laten inslapen toen
speelde ook mee dat hij al 29 was en kans op goed herstel is dan veel minder dan bij jonge paarden.
hoop bij jou dat het meevalt,ik ken ook wel de verhalen waarbij het wel goed kwam.
Earth schreef:Ik zou daar morgn toch een foto van willen zien, als het wel gebroken is, wil je daar niet te lang mee wachten.
djengo schreef:Mijn 21 jarige ruin heeft vorig jaar vastgehangen aan zo’n inklapbare zadelsteun terwijl hij in de box stond.Halster was vergeten af te doen en hij zoekt dan alle mogelijke manieren om te gaan hangen/ zijn halster achter te haken. Zijn kaak zag er toen ook zo uit, was alleen de andere kant. Heeft ook aan de metacam gezeten en dat heeft wel een paar weken geduurd voordat de zwelling begon af te nemen. Ik heb geen foto’s laten nemen. Hij at de eerste dagen wat moeilijk maar ging langzaamaan beter. Eet weer gewoon. Is ook op zich logisch want het zal goed zeer doen. Ik zou als hij goed eet het nog even aankijken en opletten of hij niet uit zijn mond gaat stinken. Als hij uit zijn mond gaat stinken zou ik wel direct aan de bel trekken. En inderdaad de temperatuur in de gaten houden. Maar regel nummer 1 bij mij als je er zelf niet gerust op bent laat de veearts kijken. Sterkte ermee. Aanstaande maandag de tandarts die hopelijk niets vervelends tegenkomt.
djengo schreef:Mijn 21 jarige ruin heeft vorig jaar vastgehangen aan zo’n inklapbare zadelsteun terwijl hij in de box stond.Halster was vergeten af te doen en hij zoekt dan alle mogelijke manieren om te gaan hangen/ zijn halster achter te haken. Zijn kaak zag er toen ook zo uit, was alleen de andere kant. Heeft ook aan de metacam gezeten en dat heeft wel een paar weken geduurd voordat de zwelling begon af te nemen. Ik heb geen foto’s laten nemen. Hij at de eerste dagen wat moeilijk maar ging langzaamaan beter. Eet weer gewoon. Is ook op zich logisch want het zal goed zeer doen. Ik zou als hij goed eet het nog even aankijken en opletten of hij niet uit zijn mond gaat stinken. Als hij uit zijn mond gaat stinken zou ik wel direct aan de bel trekken. En inderdaad de temperatuur in de gaten houden. Maar regel nummer 1 bij mij als je er zelf niet gerust op bent laat de veearts kijken. Sterkte ermee. Aanstaande maandag de tandarts die hopelijk niets vervelends tegenkomt.
Kaitlyn schreef:djengo schreef:Mijn 21 jarige ruin heeft vorig jaar vastgehangen aan zo’n inklapbare zadelsteun terwijl hij in de box stond.Halster was vergeten af te doen en hij zoekt dan alle mogelijke manieren om te gaan hangen/ zijn halster achter te haken. Zijn kaak zag er toen ook zo uit, was alleen de andere kant. Heeft ook aan de metacam gezeten en dat heeft wel een paar weken geduurd voordat de zwelling begon af te nemen. Ik heb geen foto’s laten nemen. Hij at de eerste dagen wat moeilijk maar ging langzaamaan beter. Eet weer gewoon. Is ook op zich logisch want het zal goed zeer doen. Ik zou als hij goed eet het nog even aankijken en opletten of hij niet uit zijn mond gaat stinken. Als hij uit zijn mond gaat stinken zou ik wel direct aan de bel trekken. En inderdaad de temperatuur in de gaten houden. Maar regel nummer 1 bij mij als je er zelf niet gerust op bent laat de veearts kijken. Sterkte ermee. Aanstaande maandag de tandarts die hopelijk niets vervelends tegenkomt.
Ik zou persoonlijk liever niet wachten tot ze uit hun mond gaan stinken, dan zit er al een dikke ontsteking en beter voorkomen dan genezen.
@TS, ik zou vandaag de dierenarts bellen. De meeste dierenartsen hebben tegenwoordig röntgenapparatuur die ze meenemen naar huis/stal om foto's te maken.