Haflinger met astma, hoe weer conditie rustig opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maria_D
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-02-23
Woonplaats: Gelderland

Haflinger met astma, hoe weer conditie rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 13:28

Hallo,
mijn lieve haf heeft voor het eerst een prednisolonkuur gehad ook met slijmoplossers, nu aan het afbouwen met de prednisolon en hoe kunnen we het beste opbouwen qua conditie?

We longeren rustig, stap en draf en korte galop en tussen door goed stappen om de ademhaling weer goed te krijgen. Ze hoest gelukkig niet meer en we gaan binnenkort naar een andere stal waarbij ze 24/7 buiten komt te staan en dan met de herfst en winter weer op stal. Dus ik hoop dat ze hier van op zal knappen.

Maar hoe hebben jullie dat aangepakt dat ze weer wat meer conditie krijgt?

Ze krijgt nu gedompeld, zeker 10 minuten, ruwvoer en de kuur is bijna klaar. Wie heeft dit ook meegemaakt met zijn haflinger, ze is net 7 geworden.

Misschien heeft iemand tips?

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Haflinger met astma, hoe weer conditie rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:54

Ander ras, veel ouder paard, maar ik heb 2 jaar geleden ongeveer een predinisolon kuur moeten geven aan mijn paard. Hij had toen een asmatische aanval gekregen na een weekendje weg waarbij hij op stal stond met hoogstwaarschijnlijk ook stoffig hooi. Ging niet weg met slijmoplossens en injecties, maar uiteindelijk wel met de prednisolon.

Periode voor de prednisolon was ruim 5 weken, de prednisolon zelf uiteindelijk maar een kleine week. Samen zo'n 6 weken geduurd voor hij weer helemaal goed was.

In de 5 weken wel rustig blijven longeren, veel stap, kleine drafjes, en veel wandelen. Zolang hij niet benauwd werd zou het kunnen volgens de dierenarts. Met galop ging hij steevast hoesten, dus dat ging niet. Uiteindelijk met de prednisolon was het als sneeuw voor de zon verdwenen en kon ik hem eigenlijk gewoon weer oppakken met intensief longeren en rijden. Hij werd (als bijwerking denk ik) enorm nerveus en heel druk van de Prednisolon dus hij wilde zelf ook echt veel bewegen. Uiteraard begonnen met wat longeer sessies, daarna het rustig rijden in de bak opgepakt en een stapritje gemaakt buiten en daarna eigenlijk gewoon weer alles met hem gedaan. Een aantal dagen na het stoppen met de prednisolon werd hij weer relaxt.

Vooral kijken naar wat jouw paard aankan en of je paard ook daadwerkelijk opgeknapt is. De tijd die ze uit het werk zijn geweest en de mate van de (chronische?) astma maken natuurlijk of er al schade is en of je überhaupt nog terug kan naar het werk wat je met je paard deed voor deze aanval.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Haflinger met astma, hoe weer conditie rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:12

ik denk dat je al goed bezig bent zo rustig aan te doen. zo heb ik het destijds ook met mijn paard die met astma op de prednisolon stond. zaak is wel het op conditie houden ook. Dat is ook heel belangrijk. mijn paard liep na de behandelkuur en het opbouwen gewoon nog in de sport zonder problemen.

een mens met astma moet ook goed op conditie blijven. dan blijft je lijf sterk

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Haflinger met astma, hoe weer conditie rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:33

Zoals al gezegd, rustig aan weer opbouwen en, heel belangrijk, proberen om hem in het werk te houden.
Een van onze paarden heeft, ondanks zijn longklachten, heel lang kunnen functioneren en ook in de sport gelopen maar een flinke hoefzweer, waardoor hij een tijd op rust heeft gestaan, gooide flink roet in het eten en sindsdien is het chronisch. Hij heeft goede en slechte dagen maar kan niet meer gereden of anderszins gewerkt worden.
Sommige paarden komen er prima weer bovenop, anderen niet. Wij stomen nog steeds hooi, hij krijgt pufjes ter ondersteuning en, als het echt te gek wordt op bijv. erg warme dagen, een spuit dexamethason. Bij ons paard is het ook niet alleen een hooi( schimmel) allergie maar ook een allergie voor verschillende grassoorten en bij warm/ vochtig ( dus benauwd) weer krijgt hij ook meer last. Waarschijnlijk ooit begonnen met een fikse verkoudheid en, dus ondanks behandelen, toch chronisch geworden.
Mijn advies is dan ook; hooi stomen ( nat maken doet wel iets maar de schimmels blijven in het hooi) en altijd in de gaten blijven houden. En natuurlijk zoveel mogelijk buiten of in een hele frisse, open, stal, waar geen hooi of stro ligt.

Maria_D
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-02-23
Woonplaats: Gelderland

Re: Haflinger met astma, hoe weer conditie rustig opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 10:25

Dank jullie voor de reacties! Ik blijf rustig aan bewegen met haar en de medicatie zijn we aan het afbouwen, dus nu hopen dat het over gaat, hierna gaat ze naar een andere stal waarbij ze 24/7 de komende maanden buiten zal zijn. Hoop dat dat haar goed zal doen!