Ervaring scintigrafie bij kreupelheid gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Ervaring scintigrafie bij kreupelheid gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 13:10

Hey,

Ik denk iets meer als een jaar/anderhalf jaar geleden begon het met af en toe een dagje onregelmatig maar na rust was dit al snel weer over, hij kan nog wel eens gek doen dus dacht iets verdraaid ofzo de dierenarts zei zelf ook als die na 1 a 2dagen rust weer goed loopt zal het ook een spierpijn oid kunnen zijn.

Mijn ruin is nu al een langere tijd kreupel dierenarts heeft hem vaak onderzocht, kreupelheidsonderzoek laten doen maar komt er niet aan uit.
Ze vinden het een apparte kreupelheid die lijkt te komen vanuit het schouder/ hals gebied.
Op aanraden ben ik bij een acepenturist, osteopaat etc geweest maar dit deed weinig tot niks na mijn idee. Wel reageerde die idd rond het schouder en hals gebied maar wat het is is een groot raadsel.

Foto's en echos hebben geen zin zegt de DA gezien er te veel achter zit.
Onze kliniek is een van de weinige klinieken die scintigrafie doen en raden dit ook aan om te doen.

Alleen nu weet ik niet waar ik goed aan doe...
Mijn ruin heeft al behoorlijk wat mee gemaakt toen ik hem net had gekocht eindelijk is hij goed ziek geworden met zijn longen en gevochten voor zijn leven.
Gelukkig heeft hij nu sinds anderhalf jaar niks meer met zijn longen gehad *\o/*

Alleen nu dit weer dus..
Onze merrie heeft net haar veulen verloren na een hectische week ook mijn ruin heeft toen een paar dagen alleen (met een tijdelijke vriendin) gestaan maar laat haar nu geen moment meer uit het ook.
Ik wil ze eigenlijk nu niet weer scheiden na zo'n hectische periode waar ze nu allebei (en wij) van aan het bekomen zijn...
Ik wil onze merrie niet alleen achter laten ben bang dat dat niet goed gaat (ze staan met zijn 2e aan huis).

Ik zal later vandaag even kijken of en hoe ik filmpjes kan uploaden.

De ene zegt wel doen dan hebben we duidelijkheid de andere zegt niet doen gezien het een dure behandeling is en het niet zeker is dat ze iets vinden.
Vandaar dat ik nu maar ga kijken/ vragen naar ervaringen en hoe andere erover denken.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:14

Waarom geen echo van de hals maken?
Mijn merrie had ook van die vage korte kreupelheden.
Dat bleek synovitis te zijn.
Echo kan vaak gewoon op locatie, dus kan het paard gewoon blijven waar het is.

Janneke2

Re: Ervaring scintigrafie bij kreupelheid gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:36

Ik snap de dierenarts maar half.
Volgens mij snapt in dit verhaal de DA zelf nauwelijks waarom het dier kreupel is, en dan is de uitspraak 'foto en echo hebben geen zin' raar (als je het niet snapt weet je dit niet)
en schijnt de DA ook nog gezegd te hebben 'er zit te veel achter'.
Dat kan ik al helemaal niet plaatsen. (Ik kan me levendig voorstellen dat er 'tien' kleine dingen misgaan en dat 'de zwakste schakel' van het paard dan kreupelheid geeft - maar als dat is wat de DA denkt, zou ik graag de verschillende factoren willen horen...)

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:42

Mmm ik zou ook beginnen met foto's vd hals (c6/c7 op malformaties, bepaalde hoek in de röntgen).
Dan terugkomend op je vraag: een paar jaar geleden scintigrafie gedaan bij paard met onverklaarbare kreupelheid achterbeen. Op de foto van alle gewrichten niks te zien. Uit de scint kwam een ontsteking aan het uiteinde van de zitbeenknobbel (naast de staart).

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 21:47

Geen echo/ foto omdat het deel waar het waarschijnlijk zit niet ging, en eerder dachten aan een blokkering tussen de schouder en de hals en het zonde van mijn geld zou zijn.
Ze rade me dus scintigrafie aanraden voor een duidelijker en meer compleet beeld.
Misschien dat ik het verkeerd verwoord hoor kan ook maar hij rade iniedergeval aan om geen echo en foto's te maken en gelijk dat onderzoek te doen.

Riviera87,
Was dat het uiteindelijk ook?

Dit was overgins het verslag bij kreupelheidsonderzoek:

Paard is al langere tijd wisselend in been en ernst kreupel. Geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.
Paard wordt heel licht bereden veel grondwerk.
Stap niet duidelijk kreupel wel LV korter in de beweging naar voren.
Draf minimaal onregelmatig LV. Zachte bodem niet duidelijk kreupel in stap/draf & galop.
harde volte niet kreupel.
LV/RV onderzoek geen afwijkingen aan gewrichten en pezen waar te nemen; hoeven geen bijzonderheden.
Flexie niet gevoelig.
buigproeven voorbenen negatief.
Achterbenen geen afwijkingen aan gewrichten en pezen. Buigproeven negatief.
Opvallend is dat paard tijdens onderzoek LV trager naar voren gaat bewegen en been voor RV gaat plaatsen.
buigen strekken LV in boeg; geen toename kreupelheid.
conclusie middels onderzoek vandaag geen locatie te bepalen voor beschreven probleem.
Het lijkt dat de locatie meer van proximaal komt??
advies paard aanbieden bij Kral voor nader onderzoek en behandeling. Komt 28/2 retour.

Ik heb hier een link naar een video van toen het bijna op zijn ergst was onegveer een week of 2 geleden.
https://drive.google.com/file/d/1dY8BAImxXAA3p4ZYsmQTt6rifEc8q4J5/view?usp=share_link
Op deze video is te zien dat hij zijn linker been voor zijn rechter been zet.
https://drive.google.com/file/d/1dRHO_LumHu6inaiYAX-TjC0Io8OAVlFt/view?usp=sharing
Laatst bijgewerkt door Happy_Hippie op 09-04-23 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:50

Janneke2 schreef:
Volgens mij snapt in dit verhaal de DA zelf nauwelijks waarom het dier kreupel is, en dan is de uitspraak 'foto en echo hebben geen zin' raar (als je het niet snapt weet je dit niet)
Dat kan ik al helemaal niet plaatsen. (Ik kan me levendig voorstellen dat er 'tien' kleine dingen misgaan en dat 'de zwakste schakel' van het paard dan kreupelheid geeft - maar als dat is wat de DA denkt, zou ik graag de verschillende factoren willen horen...)

Ik lees het als: foto van de schouder heeft geen nut omdat er teveel structuren rondom zitten.

Verder geen tips, behalve of er al eens een compleet andere DA (dus andere kliniek) naar heeft gekeken?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 21:54

different1 schreef:
Janneke2 schreef:

Ik lees het als: foto van de schouder heeft geen nut omdat er teveel structuren rondom zitten.

Verder geen tips, behalve of er al eens een compleet andere DA (dus andere kliniek) naar heeft gekeken?

Daar zat ik ook al aan te denken alleen door welke laat ik dan die second opinion doen?
Wij zijn van omgeving Bergen op Zoom - NB
Ik wil hem op dit moment niet vervoeren/ uit elkaar halen ivm alles van afgelopen periode en alle beestjes even de rust geven thuis om bij te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:56

Er zijn idd paarden kreupel vanuit bijvoorbeeld de overgang van hals- naar borstwervels. (In plaatselijk jargon CTO gebied: Overgang van Cervix/hals naar Thorax/ ribkorf.)

Het woord proximaal: dichtbij het centrum van het lichaam wijst 'in die richting'. (Hoeven zijn zogezegd alles behalve proximaal.)

De woorden 'bewegingskreupelheid versus belastingskreupelheid' zijn wat glibberig, maar niet kreupel op het harde, maar wel op het zachte zou mogelijk kunnen betekenen dat spierkracht zetten op een vervormende ( = zware/ zwaardere) bodem pijn doet.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:11

Janneke2 schreef:
Er zijn idd paarden kreupel vanuit bijvoorbeeld de overgang van hals- naar borstwervels. (In plaatselijk jargon CTO gebied: Overgang van Cervix/hals naar Thorax/ ribkorf.)

Het woord proximaal: dichtbij het centrum van het lichaam wijst 'in die richting'. (Hoeven zijn zogezegd alles behalve proximaal.)

De woorden 'bewegingskreupelheid versus belastingskreupelheid' zijn wat glibberig, maar niet kreupel op het harde, maar wel op het zachte zou mogelijk kunnen betekenen dat spierkracht zetten op een vervormende ( = zware/ zwaardere) bodem pijn doet.

Toen tijdens het onderzoek was die niet kreupel op het harde idd maar thuis wel.
De kreupelheid is echt elke (moment van de) dag anders.
Soms ook ineens een dag weer zuiver en de volgende dag weer kreupel, ik snap er niks van...

Met de osteopaat/ accepunturist liet hij in dit gebied behoorlijke pijn zien op moment van kreupelheid:
Afbeelding

ongeveer 1,5 maand later ging ik weer en een dag voor de behandeling liep die ineens weer goed en ook tijdens de behandeling liet die geen pijn daar zien dit was begin vorige week geloof ik.
Ik denk dat die zichzelf deze week weer heeft verdraaid of iets (maandag toen zijn maatje weg ging en hij een tijdelijk maatje kreeg) sinds toen weer opniew kreupel...
De kreupelheid verschilt ook weer van dag tot dag.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:16

[quote="Happy_Hippie"]Geen echo/ foto omdat het deel waar het waarschijnlijk zit niet ging, en eerder dachten aan een blokkering tussen de schouder en de hals en het

Riviera87,

Ja dat was de oorzaak waarschijnlijk wel. Maargoed was nsaid erin en rust dus als t iets anders was had het ook kunnen genezen.

Foto vd schouder snap ik inderdaad dat dat niet geadviseerd word, maar hals kan in principe wel natuurlijk. Al toont t beeld wellicht meer een 'been' probleem. Nu weet ik niet of een evt synovitis/ontsteking op basis van malformatie ook op een scintigrafie naar boven komt..
Het is best prijzig vandaar dat ik denk, een foto van de hals is makkelijk gemaakt maargoed als dat het niet is dan kom je wellicht alsnog uit bij die scint..

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:19

Riviera87 schreef:
Happy_Hippie schreef:
Geen echo/ foto omdat het deel waar het waarschijnlijk zit niet ging, en eerder dachten aan een blokkering tussen de schouder en de hals en het

Riviera87,

Ja dat was de oorzaak waarschijnlijk wel. Maargoed was nsaid erin en rust dus als t iets anders was had het ook kunnen genezen.

Foto vd schouder snap ik inderdaad dat dat niet geadviseerd word, maar hals kan in principe wel natuurlijk. Al toont t beeld wellicht meer een 'been' probleem. Nu weet ik niet of een evt synovitis/ontsteking op basis van malformatie ook op een scintigrafie naar boven komt..
Het is best prijzig vandaar dat ik denk, een foto van de hals is makkelijk gemaakt maargoed als dat het niet is dan kom je wellicht alsnog uit bij die scint..

Tijdens het kreupelheid onderzoek gaf die nergens pijn aan over zijn been, behalve rond de schouderpartij (zie foto) bij de osteopaat/ acepenturist.

Het geld groeit me niet op men rug en zeker die scintigrafie is een dure behandeling, daarom moet ik daarin keuzes gaan maken wat voor behandeling ik ga doen en ervaring zoek en evt mensen die mee willen kijken naar het evt probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:24

Ik denk dat je de vraag moet stellen wat je daarna met de kennis doet.
Het is immers geen behandeling maar een methode om een diagnose te stellen. Als er diep in de schouder een probleem zit, is de kans dat er iets te behandelen valt ook minimaal.
Heel vervelend zulke situaties.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:29

Sizzle schreef:
Ik denk dat je de vraag moet stellen wat je daarna met de kennis doet.
Het is immers geen behandeling maar een methode om een diagnose te stellen. Als er diep in de schouder een probleem zit, is de kans dat er iets te behandelen valt ook minimaal.
Heel vervelend zulke situaties.

Dit is dus wat een vriendin van me ook zei (die op de hoge school utrecht bezig is met opleding tot dierenarts).
Als ze het probleem al vinden en het bv dieper zit heb je kans dat dit niet valt te behandelen...
Ook schijnt heel die behandeling met scan enzo een vrij heftige ervaring te zijn?

Ik vind dit allemaal heel moeilijk deze keuzes allemaal, ik ben ook zo bang voor de uitslag aan de ene kant.
Mijn portomonee is ook niet bodemloos.
Wat nou als het erger word en ik hem dus toch moet laten gaan omdat het niet te behandelen valt maar wat als het nou toch wel te behandelen valt?
Wil men maatje echt niet kwijt, zeker op het moment heb ik er allemaal veel moeite mee gezien we onze kleine Knoxx ook zijn verloren deze week.
Deze angst zit best diep namelijk, ben ook Hippie al een keertje bijna kwijt geweest -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:30

... voor problemen tussen de schouders zou je ook thermografie kunnen overwegen.

Daarmee stel je geen harde diagnose, maar naar de letter van de wet geldt dat voor alle beeldvormende technieken.

Afgezien van het prijsverschil: thermografie kan het beste op stal en geeft doorgaans een beeld van het hele dier - daarna kun je gaan puzzelen 'waarom is dit plekje gloeiend heet - of dat plekje ijskoud...?'.
En in die puzzel kun je soms zeer waardevolle informatie (en/of de oplossing) vinden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:35

Hier na veel onderzoeken, echo’s en foto’s uiteindelijk een scintigrafie uit laten voeren. Helaas kwam ook daar geen duidelijk beeld uit. DA deed het af als ‘verzuring’ in het achterbeen. Helaas zijn we er bij dit paard nooit achter gekomen wat de oorzaak was..

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:40

Janneke2,
Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden in de buurt die dit doet.
Bedankt! Wellicht dat we hiermee wel een locatie van de pijn kunnen vinden en vanuit daar verder kunnen kijken :j

Padoertje ,
Wat vervelend zeg.
Hier ben ik ook enorm bang voor, iemand anders waar ik contact mee heb gehad had dus precies hetzelfde als wat jij nu zegt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:45

Uiteindelijk weet je ook alleen maar of er een reactief gebied zit, je weet dan waarschijnlijk nog altijd niet wat er dan precies mis is. Daar zou je een MRI voor nodig hebben.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar het is echt iets wat alleen jij zelf moet besluiten. Als het blijft knagen dan kun je het beter wel doen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 22:50

Sizzle schreef:
Uiteindelijk weet je ook alleen maar of er een reactief gebied zit, je weet dan waarschijnlijk nog altijd niet wat er dan precies mis is. Daar zou je een MRI voor nodig hebben.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar het is echt iets wat alleen jij zelf moet besluiten. Als het blijft knagen dan kun je het beter wel doen.

Heel eerlijk, ik weet echt niet wat ik moet doen...
Hij wilt zo graag mee naar buiten, wandelen, vrijheidsdressuur/ grondwerk doen alleen ik zie aan hem dat die gewoon pijn heeft.
Als ik alleen maar beetje poets vind die echt niet leuk hij word dan ook heel chagerijnig enzo.
Hij komt zegmaar ook echt aangelopen en probeert alles uit de kast te halen, hij gaat gewoon door de pijn heen.
Een paard die kreupel loopt heeft gewoon pijn naar mijn mening (ook kan ik het zien aan zijn ogen vaak).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:56

Heel naar :(:)

Misschien toch eerst eens een foto maken van de laatste halsvervels die nog zichtbaar zijn?
Of wellicht eerst een second opinion?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:57

Als je echt een second opinion wil en als je ze misschien samen naar de kliniek kan laten gaan, zou ik kiezen voor het SMDC in Heesch. Die hebben heel veel ervaring met kreupelheden en kunnen al heel snel zien waar ze vandaan komen. Zij hebben ook super apparatuur en weten precies wat nodig is om een klinische bevinding te ondersteunen met beeldvorming. Ik denk dat ik daarvoor zou kiezen in plaats van doormodderen en iemand bij jullie thuis laten komen, De meeste apparaten die bij je thuis gebruikt worden zijn qua kwaliteit een stuk minder dan die bij de DA-praktijk zelf. Ja, je zal weer een rib uit je lijf moeten halen om het te betalen, maar als je echt weet wat er mis is en of en hoe het te behandelen is vrees ik dat dat toch het beste is.

Sterkte nogmaals met het verlies van Knoxx en het opknappen van Jade, eigenlijk kan je dit er nu natuurlijk helemaal niet bij hebben!!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 23:01

Hier scinti van volledig lichaam laten doen in Equitom. Echter kwam er niet echt iets duidelijk naar voor. Zelfs over alle rode plekken hoefde ik me geen zorgen te maken zeiden ze, terwijl zowat elk gewricht rood kleurde.

Ik vind scinti dus weggegooid geld.
Probleem lag blijkbaar aan de kogels, beginnende artrose in beide voorbenen (kogels) en artrose in de rug. Dit was er echter bij kreupelheidsonderzoek niet uit gekomen. Pas bij uit verdoven in de kliniek liep hij duidelijk beter na uitverdoven van de kogels en op de RX was dus lichte artrose zichtbaar.

Hals zou ik ook foto's van laten nemen. Daar had m'n pony ook iets van waarnemingen op de RX.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 23:23

Sizzle
Alleen waar ga ik die laten doen? Op dit moment zit verplaatsen er iniedergeval nog niet in.

Jet ,
Op dit moment wil ik ze beide niet verplaatsen wegens het herstel van Jade, wil ze beide even de rust geven.
Hippie word al helemaal gek als hij Jade niet kan zien (ook hij is behoorlijk van slag nog).
Degene die Thermografie doet waar ik nu contact mee heb, rade mij ook aan naar SMDC in Heesch te gaan.
Wellicht dat dit over een paar weken/ een maand wel een optie is.
Ik zit natuurlijk ook wel een beetje met het financiele plaatje.

Art_Ificious ,
Bedankt voor je bericht hier was ik zelf ook al bang voor.
Mijn ruin loopt dus te wisselvallig kreupel om uit te doven zeiden ze ook omdat hij niet reageert aan de benen zelf (maar hoger schouder enzo maar ook niet met het kreupelheidsonderzoek).
Hiervoor zou ik echt moeten wachten tot hij net zo kreupel is als op de onderstaande video's.
Bij de kliniek liep die dus ook ineens een stuk beter (zat wel vol adrealine).
Hals op de foto kan dat thuis of moet hij daarvoor naar de kliniek dat iemand weet?

Is het dan niet gek dat deze kreupelheid elk moment verschilt van dag tot dag?

Ik heb hier een link naar een video van toen het bijna op zijn ergst was tijdje terug.
Enige wat echt duidelijk is is dat het linksvoor is.

https://drive.google.com/file/d/1dY8BAI ... share_link
Op deze video is te zien dat hij zijn linker been voor zijn rechter been zet.
https://drive.google.com/file/d/1dRHO_L ... sp=sharing

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 04:59

Riviera87 schreef:
Happy_Hippie schreef:
Geen echo/ foto omdat het deel waar het waarschijnlijk zit niet ging, en eerder dachten aan een blokkering tussen de schouder en de hals en het

Riviera87,

Hier juist een scintigrafie laten maken bij verdenking van halsproblemen en die liet inderdaad een hotspot zien in de hals waar de ontsteking zat. Daarna gericht echo kunnen maken en behandelen. Maar hier was die ontsteking een gevolg van trauma en geen aangeboren afwijking. Was op foto's uiteindelijk ook artrose te zien, maar vanwege het vage beeld was de scintigrafie erg prettig, omdat we meteen konden zien of er niet nog meer speelde in het lichaam. Vooral omdat we al langere tijd bezig waren met vage kreupelheden en andere da niet verder wilde kijken. Dus absoluut geen weggegooid geld, maar hier was de ervaring ook dat de plekken die tevoorschijn kwamen niet genegeerd werden door de da. Ik ga ook altijd naar smdc die hier al genoemd is. Daar ben ik terecht gekomen juist door die vage klachten van paard. Ook wisselend beeld. En idd, een kreupel paard heeft pijn dus zo rond laten lopen wol je ook niet.

Maar ik vond het nou geen heftige methode hoor? Het heftigste was dat we 2 dagen oid niet langs mochten komen.

Ik zou zeker naar een kliniek toe gaan, juist met zulke vage klachten. Thuis is de beeldvorming toch lastiger vooral bij de moeilijke plekken en dat is ook zonde van het geld. Net als allerlei therapeuten terwijl er geen oorzaak bekend is. Een thermografie kost ook weer geld en moet je alsnog daarna gaan zoeken wat er op de plekken zit. Plus het kunnen ook nog 'valse' plekken op laten lichten.

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:03

Het wisselende beeld in kreupelheid werd bij mijn paard veroorzaakt door HKO. Ander paard op stal heeft 2 jaar gesukkeld met schouderprobleem maar bleek uiteindelijk ook HKO te hebben.

Weet natuurlijk niet of dat hier het geval is

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:33

Hier lang geleden (+10 jaar) ook scintigrafie van het SI-gebied van mijn hengst, zonder resultaat. Bij thermografie zagen we dan wel de "hotspot", is dan geïnfiltreerd, maar hij leek slechter dan voorheen (al vermoed ik dat hij op de kliniek ook maagzweren ontwikkeld had, is hij nog steeds gevoelig aan). Is met de jaren wel goed gekomen.

Je zegt dat het verbetert met rust? Kan je hem niet een tijdje naast zijn vriendje op een kleine paddock (10x10m) zetten en zien of het zo verbetert? Dan heb ik het niet over weken maar eerder een paar maanden. Misschien is het iets dat wel kan genezen, maar loopt ie zich iedere keer weer "stuk"?