Ik heb nu sinds een week een nieuw paard. Het is een 3 jarige merrie die ik zelf heb opgehaald bij een grote stal vandaan. Vrij schraal, doffe vacht en te mager. Had een wormenspuit gehad en goed op ruwvoer gezet.
Bij het ophalen geen bult tussen kaaktakken opgemerkt. Een dag nadat ik haar had opgehaald een bult ter grootte van een golfbal en voelde niet opmerkelijk warm aan, wel hard maar beweeglijk. Drie dagen bleef het dezelfde grootte houden. Geen koorts en ook geen snotneus. Naar mijn idee wel wat sloom voor een 3 jarige en ze at met lange tanden. Het slikken doet haar overduidelijk pijn of het gaat gewoon heel moeilijk in ieder geval.
In tussentijd een gebitsverzorger erbij: doppen en wolfkiesjes eruit. Maar het abces zat volgens de tandarts te hoog om van een kiesontsteking te spreken.
De vierde dag een vitaminespuit gegeven ivm schraalheid. De vijfde dag was het abces gegroeid ter grootte van een appel en voelde wel warmer aan. Dus de DA erbij en een neusswab afgenomen, maar negatief getest

Paard heeft na een week nog steeds geen koorts of snotneus. Het abces is nog wel iets groter gegroeid, maar de grootte is nu ongeveer 3 dagen ‘stabiel.’ Voelt niet meer veel warmer aan dan de rest van haar lichaam. Ze at wel weer wat makkelijk uit de hand en van de grond matig, maar alsnog gaat het slikken moeilijk.
Dus ik zit met een hele hoop vragen. Volgende week nogmaals een (andere)tandarts erbij. Wellicht ook het abces scheren en trekzalf erop in de hoop dat het opengaat. Nog steeds vraag ik mij af of het inderdaad droes is.
Wie heeft hier ervaring mee?