Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Ania schreef:Heb je haar achterbenen wel eens op de RG foto gezet? Het zou best eens iets van artrose kunnen zijn. Ook de terugval in spieren en de verkramping ervan (de laatste foto's zie je het heel duidelijk bij de bekken, rug en schouders).
Mijn gevoel zou zeggen spat (icm stand achterbeen) of KS ter hoogte van onderrug nav je omschrijving maar dat was wel uit de RG foto's gekomen bij de DA.
Edit: Heeft ze al eens een veulen gehad? Ze zou nog best wel eens last van haar bekken kunnen hebben.
puppy1128 schreef:Krijgt je paard wel voldoende voedingstoffen zoals eiwit binnen?
Janneke2 schreef:Ik mis 1 dingetje.
Na de osteopaath ging het een tijdje beter 'maar de correctie hield niet'.
Wat zei de osteopaath daarvan...?
(Ik kan me voorstellen dat de eerste behandeling 'de goede richting op ging', maar dat de kern nog niet was bereikt. Ik heb geen idee wat die kern is, maar de osteopaath wellicht wel.)
puppy1128 schreef:Pssm2 is niet getest? Zover ik weet komt pssm1 bij IJslanders niet voor maar dat weet ik niet zeker. Als je paard pssm2 vrij is lijkt het eiwit mij ook niet zo snel het probleem, kan wel natuurlijk. Het ene paard is de ander niet. Vitamine e en selenium is dat ook getest?
Ibbel schreef:Klinkt als een zachte weefsels rugprobleem. Dus de banden van de rug.
Kom ik weer met DLSD/ESPA. Ik ben daar een Paso aan verloren, en ik herken veel van de symptomen.
DSLD begint regelmatig in de rug, de 'verweking' van de pezen in de benen komt dan pas later. Ook mijn Paso begon op jonge leeftijd met staken, en liep in de wei in stap achter de rest aan, liep nooit mee te dollen.
Er is geen enkele bloedtest die DSLD aantoont, de enige manier om (bij leven) DSLD aan te tonen is een biopt te nemen van de peesplaat in de nek. Welke DA in NL dat doet weet ik niet, het is een Amerikaanse 'uitvinding'.
Wat je zóu kunnen doen is alle pezen van de benen laten scannen. Vaak zie je daar toch ook al schade aan.
Maak eens een foto op harde grond, zodat de koten ook zichtbaar zijn?
Bowo schreef:Door wie is haar zadel gecheckt? Ik vind haar rugbespiering op de laatste foto van oktober niet prettig.
Hoe denkt je instructeur over dit probleem? Hoe gaat het rijtechnisch?
vierspan schreef:Bowo schreef:Door wie is haar zadel gecheckt? Ik vind haar rugbespiering op de laatste foto van oktober niet prettig.
Op de foto’s daarna ook niet. Ik heb zelf ook met een aantal merken boomloos geprobeerd, maar ben erachter gekomen dat het hier niet werk. Wellicht toch eens (tijdelijk) met boom?
Pumpkins schreef:Je vertelde dat ze kort behandeld is geweest voor maagzweren, haar humeur knapte op, maar rijden geen verbetering. Mogelijk heeft ze nogsteeds last van de maagzweren? Hoe lang heb je een kuur gegeven? Maagklachten gaan vaak samen met rugklachten. Als een paard last heeft van zijn maag verkrampen spieren en is lopen, met name draf en galop geen pretje. Bij mijn paard uitte haar maagklachten ook in heftig staakgedrag, kaken op slot en stijf. Haar rugpees bleek uiteindelijk ook ontstoken. Ze reageerde ook heftig op drukplekken langs de wervelkolom. Helemaal verhuizen, andere kudde brengt stress met zich mee. Als je maagzweren wil uitsluiten zou ik haar scopen. Veel sterkte met de zoektocht!
Ibbel schreef:Klinkt als een zachte weefsels rugprobleem. Dus de banden van de rug.
Kom ik weer met DLSD/ESPA. Ik ben daar een Paso aan verloren, en ik herken veel van de symptomen.
DSLD begint regelmatig in de rug, de 'verweking' van de pezen in de benen komt dan pas later. Ook mijn Paso begon op jonge leeftijd met staken, en liep in de wei in stap achter de rest aan, liep nooit mee te dollen.
Er is geen enkele bloedtest die DSLD aantoont, de enige manier om (bij leven) DSLD aan te tonen is een biopt te nemen van de peesplaat in de nek. Welke DA in NL dat doet weet ik niet, het is een Amerikaanse 'uitvinding'.
Wat je zóu kunnen doen is alle pezen van de benen laten scannen. Vaak zie je daar toch ook al schade aan.
Maak eens een foto op harde grond, zodat de koten ook zichtbaar zijn?
Tancreda4 schreef:Stilstaan en staken kan zoveel zijn en die zoektocht is lastig.... Mijn merrie stopte ook, en daar is uiteindelijk een rectale scan gedaan om enig beeld van de SI gewrichten te krijgen (die zijn niet op de röntgen te zien en ook met scan kan je niet alles zien maar wel meer dan op de foto). Bij haar bleek het artrose te zijn bij heiligbeen en nog iets ter hoogte van SI (maar niet si zelf). Wellicht is dat nog een optie om SI na te laten kijken bij een kliniek die dat kan.
Vervelend probleem en je doet zo je best... Verder kan dit stilstaan ook voortkomen uit scheefheid of missen van voldoende balans, en kan gericht rechtrichten (eerst aan de hand) ook wat helpen. Maar ik zelf eerst willen uitsluiten of het echt niet iets anders is, vooral ook vanwege die vele spanning die ze in haar rug vertoond.
Sterkte!!
Nado schreef:Iemand hierboven zei spat. Heb je dat al uitgesloten? In een aantal oudere bloedlijnen in NL kwam spat namelijk best veel voor en aangezien je zegt dat ze uit een natuurgebied komt, zou het kunnen dat daar weinig aandacht is besteed aan fokbeleid, het fokdoel is daar immers anders (grazers) dan bij iemand die rijpaarden fokt. Pijn toont zich ook vaak in andere delen van het lijf omdat ze gaan compenseren.
Morganlefay schreef:Allereerst wat ben jij een lief baasje dat je zo goed naar je paard luistert.
Zet de achterbenen SI en het achterste deel van haar rug op de foto.
Kijk eens wat een acupuncturist kan vinden.
Pumpkins schreef:Je vertelde dat ze kort behandeld is geweest voor maagzweren, haar humeur knapte op, maar rijden geen verbetering. Mogelijk heeft ze nogsteeds last van de maagzweren? Hoe lang heb je een kuur gegeven? Maagklachten gaan vaak samen met rugklachten. Als een paard last heeft van zijn maag verkrampen spieren en is lopen, met name draf en galop geen pretje. Bij mijn paard uitte haar maagklachten ook in heftig staakgedrag, kaken op slot en stijf. Haar rugpees bleek uiteindelijk ook ontstoken. Ze reageerde ook heftig op drukplekken langs de wervelkolom. Helemaal verhuizen, andere kudde brengt stress met zich mee. Als je maagzweren wil uitsluiten zou ik haar scopen. Veel sterkte met de zoektocht!
Gebruikers op dit forum: Facebook, Ubermetrics en 14 bezoekers