Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lovelygirly schreef:Goedemorgen allemaal,
Als eerst zal ik kort een introductie geven over mijn paard zodat mijn verhaal niet warrig over komt
Valentino
20 jaar
Ppid, astma, cornage en een flinke hartruis.
Staat 24/7 buiten op een paddock paradijs.
Niet lang geleden had mijn paard koliek achtige klachten , alleen het was niet helemaal koliek.
De dierenarts is toen geweest en die constateerde dat zijn voorheen lichte hartruis wel heel erg aanwezig was bij het luisteren.
2 maanden later opnieuw laten controleren om te kijken of dit niet kwam doordat hij op dat moment ziek was, echter was de hartruis nog net zo aanwezig als voorheen.
Advies: op pensioen zetten ( gelukkig reden we al amper omdat zijn lichaam veel klappen gehad heeft het afgelopen jaar) en de ziekte verschijnselen van toen pasten dus meer bij zijn hart probleem.
We hebben dus een hele mooie ritme gemaakt samen waarin we beide veel plezier uit haalden zonder dat er gewerkt werd.
Nu had hij de laatste tijd wat warrige klachten.
Enthousiast om te gaan eten, maar na het eten niet meer mee willen lopen , met zijn hoofd aan de grond staan en op die manier blokkeren.
Of juist heel druk met zijn hoofd en wat een verhoogde ademhaling ( het zelfde als in de zomer met de hitte en zijn astma )
Zijn vrijheids dressuur wou hij nog met overgave doen ( kusje geven, ja en nee schudden en beentje geven) maar niet verder dan op zijn voer plek.
Als eerst dacht ik dat dit kwam omdat hij blijkbaar vol enthousiasme had mee gespeeld met de rest van de paarden.
Of omdat er een ingeslapen paard in de buurt van zijn omgeving lag.
Echter bleven die “klachten” hangen en de dierenarts laten komen.
Deze heeft hem gecontroleerd en hoorde geluiden achter zijn longen . Aan de ene kant wat meer als de andere kant, maar het was er wel en het kwam toch wel “in de buurt van “ vocht achter de longen.
Tevens bloed afgenomen om te kijken hoe zijn ppid er voor stond ( we zijn 4 maanden geleden naar beneden gegaan met de dosis medicatie omdat hij achteruit ging, en hierdoor ging hij juist heel mooi vooruit, enthousiasme was weer terug.)
Zijn waarde was voorheen 11 en was nu licht verhoogd naar 26. Dus advies medicatie omhoog de aankomende maand om te zien of er verbetering komt.
Zijn klachten kan komen van de verhoogde waarde, en ik hoop ook dat dit een nieuwe bijkomende klacht is hiervan, maar ik ken mijn paard en dit voelt niet het zelfde…
Dus voelt het voor mij, alsof de vocht achter de longen toch een hogere rol speelt in zijn klachten.
Echter zegt de dierenarts dat hier maar weinig aan te doen is… hij kan het hier nog lang mee doen, maar hij kan ook snel achteruit gaan…
Nu wil ik toch wel graag een second opinion en een eventuele echo om te zien wat er speelt in zijn longen.
Maar ben ook heel benieuwd
Of er mensen zijn die hier mee bekend zijn.
Wat konden jullie doen, wat hebben jullie gedaan en wat is de levensloop met dit probleem?
Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt !