Enting Droes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

julya

Enting Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 00:45

Hallo!

Volgende week vrijdag ga ik mijn nieuwe paardje ophalen, een friese merrie van 10 maanden.

Zij komt op een hardstikke mooie paddock paradise te staan. Nu is het echter zo dat zij ingeënt moet zijn tegen droes, voordat ze mag kennismaken met de andere paarden. Iets wat ik volledig begrijp.
Deze enting zal ze op de nieuwe stal krijgen.

Maar, nu komt de maar. Op 13 maart doet de stal een ronde rhino entingen. Ik begreep dat rhino en droes niet tegelijk geënt kunnen worden. Hier moet een week tussen zitten.

Nu zit ik dus met een dilemma. De periode dat mijn paardje haar droes enting nog niet heeft gehad, staat ze apart van de groep, en heeft ze maar 6 uur beweging per dag. Dat is niet wat ik al te lang wil voor haar.
Maar ik heb nu 2 opties:
Ofwel ik laat haar enten tegen droes op 6 maart. Wat dus 3 dagen na haar verhuizing is. Ik weet niet of ze daar heel blij vab wordt.
Of wel ik doe het de week na de rhino enting, en dat wordt dan 20 maart. Wat betekend dat ze bijna 2 weken met maar 6 uur beweging staat.

Ik wil graag eens horen wat er hier gedacht word.

Utixo

Re: Enting Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:47

Of je vraagt aan de huidige eigenaren of ze het nog kunnen regelen. Zo niet, dan gewoon 4, 5 of 6 maart. Dier is niet van suiker, dat prikje vergeet ze vast wel ;).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:56

Ik zou de huidige eigenaar vragen 1 van de twee al te regelen op jouw kosten.
Verhuizen is meestal niet goed voor de weerstand, dus meteen al die entingen erachteraan lijkt me niet ideaal. En dan kan ze ook eerder in de groep.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:02

Ik zou ook proberen te regelen dat dat nu nog op de stal gebeurd waar ze nu staat. Dat lijkt me voor het paard het minst vervelend en dan kan ze zo snel mogelijk bij de rest.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 09:07

Sorry dat was ik vergeten toe te voegen; ik heb het uiteraard al gevraagd aan de huidige eigenaar, die doet dat liever niet bij haar op stal

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:11

2 weekjes war minder bewegen gaat ze ook niet aan kapot. Kan ze rustig aan der nieuwe plek wennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:17

Moet dat dan eenmalig of zo? Wat is de logica erachter? Een drager is niet ineens geen drager meer bij een eenmalige inenting.
Blijvend tegen droes inenten moet je iedere 3 maanden herhalen.