Kale plekken shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sennali0219

Kale plekken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 13:29

Hallo allemaal,
Ik heb een 10 jarige shetlander ruin. Elk jaar heeft hij wel een beetje last van jeuk maar hij heeft geen zomereczeem.
Nu is het laatst toch wel heel erg geworden want hij heeft 2 hele grote plekken gemaakt door al het krabben. De plekken zitten beide aan dezelfde (rechter) kant en de plek bij de manen was even aan het bloeden.

Onder zijn hele vacht zitten er wel overal losse huidschilfers, zou dit hiermee te maken hebben? Of is het beter dat hij gewoon geschoren wordt omdat zijn vacht kriebelt?
Hij is namelijk ook geschoren aan zijn borst en daar heeft hij geen jeuk meer.
Hopelijk weet iemand wat ik hiermee moet, en ik zou ook heel graag een product hebben want ik aan een bloedend wondje kan doen.

Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:34

Dit kan van alles zijn. Een bacteriële huidinfectie, allergie, luis, een te dichte vacht die gaat irriteren toen het vorige week ineens best warm was. Ik zou niet zomaar gaan scheren of iets gaan smeren maar eerst de dierenarts erbij halen om uit te zoeken wat er precies aan de hand is zodat je gericht kan gaan behandelen :j

Jolynne

Re: Kale plekken shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:20

Ziet eruit als luis, hebben veel shetties last van momenteel :)

Scheren hoeft niet altijd bij luis.
Behandelen met spuitje Butox over de rug is meer als voldoende.
Wel 2 weken nadien herhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:21

ja ik zou de veearts even vragen, iets tegen luis kun je namelijk niet zomaar kopen.

kiwiwitjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:21

Ik ga ook uit van Luis. had er bij ons ook eentje. Wij schoren hem en kregen toen nog sebacil tegen de luizen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:32

Staat je shet op het gras in de zomer? Dan is het goed mogelijk dat hij op de suikers reageert. Hadden mijn ponys ook. Toen ze vanwege hun gezondheid nog maar heel beperkt op het gras stonden was het schuren meteen over.

Op de foto lijkt me ook luis. Even je dierenarts laten uitsluiten. Die heeft dan meteen een middeltje voor je. Scheren is dan niet perse nodig

Sennali0219

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:39

Dankjewel voor alle reacties iedereen!

Hij heeft deze plekken nu ongeveer al 2 weken en vanaf toen zijn er geen meer bij gekomen.
Ik dacht eigenlijk dat bij luis er telkens nieuwe plekken ontstaan en dat is hier dus niet, ook heeft hij al eens luis gehad maar toen zag je de luizen echt op de vacht en dat is hier ook niet het geval.
Ik ga er toch zeker de dierenarts voor laten komen, dankjewel!

Sennali0219

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:43

Oh en sorry voor de dubbelpost, maar in de zomer staat hij inderdaad op gras. Nu staat hij overdag in een paddock/weitje zonder gras en 's nachts op stal, met 24/7 hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:06

Meestal is de oorzaak luis of schimmel, bij één van onze shetten bleek het te komen door het niet verdragen van luzerne. Nu hij volledig luzerne-vrij gehouden wordt (marstall force is luzernevrij) heeft hij dit gelukkig niet meer.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:22

mijn shet heeft dit gehad op haar hoofd. Ze was helemaal kaal geworden. Bleek het te komen door bloedmijten/ bloedluizen. Die waren op haar gekomen via de kippen. De kippen sliepen soms bij haar in de stal. Ik heb haar moeten wassen met een middel en 2 weken lang in moeten smeren met honingzalf. Zijn een hoop tubes doorheen gegaan maar heeft wel geholpen.

Maar vraag het gewoon aan de dierenarts. Die zal het waarschijnlijk kunnen zeggen wat het is.