Insulineresitentie: hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WupWinnie

Insulineresitentie: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 16:23

Na aanmerking van mijn vorige bericht over de zomereczeem, kreeg ik via Facebook een berichtje met de vraag of de tinker geen insulineresitentie heeft. Nu had ik daar zelf nog helemaal niet aan gedacht :oo Ik ga kijken of ik ervoor kan zorgen dat de pony daarop getest wordt, maar in de tussentijd: wie heeft hier ervaringen mee? Wat is belangrijk om te weten over insulineresitentie? Ik ben hier zelf totaal niet bekend mee, maar in het symptomen lijstje kon ik bijna alles afstrepen :’)

Romy0405

Re: Insulineresitentie: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:30

Mijn merrie heeft dit ook. Gluco balance samen met magnesium zijn echt een uitkomst! Ook op advies van dierenartsen en osteo.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:35

Mijn pony is positief getest op insuline resistent. Ik weet dit nu ongeveer een half jaar..
Belangrijk om te weten is dat het eigenlijk suikerziekte is. En je heel erg moet gaan opletten met wat je voert. ruwvoer, weidegang, brok snoepjes etc.

Ik ben er achter gekomen omdat mijn paard altijd honger heeft, harde manenkam heel veel jeuk en ze wilde niet afvallen..

Ik heb heel mijn management om moeten gooien..

Ze krijgt getest voordroog hooi met zo min mogelijk suikers.(het beste is hooi maar ik heb helaas geen opslag daarvoor)
Dat word min een half uur geweekt. En min 2 uur tot heel de nacht laat ik het uithangen. (zo week je de suikers er uit) Langer dan een uur zou ik het niet weken omdat je dan andere voedingstoffen er ook uit kan weken.
Ze krijgt een vitamine brokje (metazoa) en sinds kort glucose support en magnesium poeder van Horseflex. Ik merk nog weinig verschil.

Mijn pony mag alleen nog maar op de wei met een grasmasker. Het liefst ook op een weide met ingezaaid paardengras. (wij hebben onze weide opnieuw ingezaaid.)

Ook is het heel belangrijk dat IR paarden genoeg beweging krijgen, zodat hun stofwisseling goed werkt. En voor het afvallen natuurlijk. Ik probeer elke dag te wandelen en 3 keer per week te rijden.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven voor je. Als je nog vragen heb mag je die altijd vragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:46

Mijn ruin is inmiddels al 15 jaar insuline resistent (bijna 19 jaar oud). Ik heb alles om moeten gooien qua hoe ik hem hield toen (24/7 op het gras, dat is in de loop der jaren afgebouwd naar het grasvrije leven op de paddock) en natuurlijk ook in het algehele voermanagement. Hij doet het goed op oningepakte, kleine baaltjes hooi (getest, zo suikerarm mogelijk).
Kuil en voordroog, krijgt hij meteen een harde manenkam plus dat is sowieso niet zo goed voor de darmflora van een paard.

Verder zorgen dat je paard nooit te dik is, veel beweging, zorgen dat ze veel kunnen lopen. Supplementen heb ik jarenlang héél veel geld aan uitgegeven, maar heb nooit iets gemerkt van verbeteringen. Helaas. Nu twee jaar mee gestopt en hij doet het prima. Inmiddels is er ook ppid gediagnosticeerd sinds vorig jaar oktober. De medicatie hiervoor lijkt ook een goede werking op de IR te hebben, dus dat is fijn.

Het is een lastige aandoening, zowel voor het paard als voor zijn eigenaar. Sterkte!!!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:01

Sluit bij een tinker ook geen PSSM1 uit, dat is ook een suiker(opslag) probleem. Enige manier om zulke dingen uit te sluiten is laten testen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:19

Hier een haf met IR, getest nav hoefbevangenheid, stond destijds overdag op de wei 8 uur ongeveer per dag, was te dik.
Na afvallen opnieuw getest, nog steeds veel te hoge waardes.

Dus er voor gekozen om geheel van de wei te halen, staat alleen maar op de paddock met hooi sinds dien.

Ook PPID overigens sinds een jaar en aan de medicatie. Ze gaat tegenwoordig 2x per week 1.5 uur op de wei als de fructaan index laag is. Suiker inname uit voer wordt dus beperkt.
Ook qua krachtvoer, weinig suikers en zetmeel voeren.

Testen op PSSM1 via Duitsland is aan te bevelen, kost weinig en is erg verstandig.
Die van mij was gelukkig negatief.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:59

Goede tips krijg je al. Zorg ervoor dat je paardje tussen zo’n beetje nu en zeker tot en met juni zeer beperkt gras binnenkrijgt. En bewegen! Heel veel bewegen. Rijden belast weer veel, maar ga wandelen of hardlopen of fietsen met je paardje. Ben je goed in Engels? Ik kan je aanraden deze webinar te kijken:
https://youtu.be/sDQleAasVEI
Gaat weliswaar over chronische hoef pijn, maar wordt heel veel duidelijk uitgelegd over IR. Vooral het verschil tussen EMS, insuline resistentie en insuline dysregulatie en de testmethodes. Erg verhelderend.
Qua management dus beginnen met weinig tot geen gras, al je voer checken op zetmeel en suikers. Als je zetmeel en suiker waardes optelt mag dit niet meer dan 10% zijn. Idealiter geldt dit ook voor je hooi. Je kunt hooi eenvoudig en relatief goedkoop testen via Pavo.
En vooral: heel veel succes! Het is onwijs veel werk en zorg om paardjes met IR stabiel te krijgen. Ik weet er alles van. En zeker als je met pensionstallen te maken hebt, is het onwijs lastig. Neem ook de tijd om te zoeken naar een plek die echt geschikt is voor je paardje. Anders moet je jezelf in allerlei bochten wringen om het werkend te krijgen. Hopelijk lukt het allemaal goed!

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 09:56

Marigo schreef:
Goede tips krijg je al. Zorg ervoor dat je paardje tussen zo’n beetje nu en zeker tot en met juni zeer beperkt gras binnenkrijgt. En bewegen! Heel veel bewegen. Rijden belast weer veel, maar ga wandelen of hardlopen of fietsen met je paardje. Ben je goed in Engels? Ik kan je aanraden deze webinar te kijken:
https://youtu.be/sDQleAasVEI
Gaat weliswaar over chronische hoef pijn, maar wordt heel veel duidelijk uitgelegd over IR. Vooral het verschil tussen EMS, insuline resistentie en insuline dysregulatie en de testmethodes. Erg verhelderend.
Qua management dus beginnen met weinig tot geen gras, al je voer checken op zetmeel en suikers. Als je zetmeel en suiker waardes optelt mag dit niet meer dan 10% zijn. Idealiter geldt dit ook voor je hooi. Je kunt hooi eenvoudig en relatief goedkoop testen via Pavo.
En vooral: heel veel succes! Het is onwijs veel werk en zorg om paardjes met IR stabiel te krijgen. Ik weet er alles van. En zeker als je met pensionstallen te maken hebt, is het onwijs lastig. Neem ook de tijd om te zoeken naar een plek die echt geschikt is voor je paardje. Anders moet je jezelf in allerlei bochten wringen om het werkend te krijgen. Hopelijk lukt het allemaal goed!

Het vervelende is ook nog dat het niet mijn pony is, en de eigenaren nou niet bepaald paardenmensen zijn :( Het bewegen heeft vorig jaar een tijdje stil gelegen omdat de pony ineens begon met staken/steigeren, en we weten nog steeds niet waarom (doet ze alleen in de wei, op buitenrit doet ze niks) maar stel ze heeft last van IR/PSSM/oid dan zou dat natuurlijk de oorzaak kunnen zijn. Ze staat aan huis bij die mensen dus dat geluk heb ik wel, alleen komt het waarschijnlijk op mij aan mbt voer etc gezien hun daar echt geen verstand van hebben %)