Paard zakt door kogel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

Paard zakt door kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 15:28

Hey,

Ik help iemand met het inrijden van haar paard. Dit gaat niet makkelijk - hij vindt alles eng en spannend. Hij staat (als er iemand op zit) nooit op twee benen, maar brengt zijn gewicht naar links/rechts (geen voorkeur voor een kant). Of hij staat wijdbeens. Daarnaast viel me op dat hij erg door zijn achterbenen zakt (de kogel raakt bijna de grond bij elke stap). Ik ken geen enkel paard dat dit zo extreem heeft. Is dit gewoon een kwestie van balans verbeteren/kracht opbouwen? Of zou er toch meer aan de hand zijn? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Hoor het graag. Dank alvast :)

Odysseus

Re: Paard zakt door kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:35

Heb je een foto? Hele zwakke koten met flink doorverende kogels kan anatomisch zijn maar ook DSLD, een progressieve ziekte waarbij de tussenpezen steeds zwakker worden waardoor de kogels steeds verder zakken. Dat laatste is erg pijnlijk. Omdat het aan twee achterbenen tegelijk (en soms zelfs 4 tegelijk) voorkomt lopen de paarden vaak niet kreupel maar gaan ze met stil staan steeds het gewicht van het ene op het andere been plaatsen.

Overigens zie je DSLD meestal pas wat later in het leven. Dus als het een jonkie is (gezien je over inrijden spreekt) niet direct het meest voor de hand liggend.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:37

Ik herken het doorzakken tot op de kogel wel van mijn paard. Die liep als veulen ook heel erg doorgezakt, met de kogel bijna op de grond. Dat werd wel steeds beter, maar ik heb toen we hem inreden ook foto's waarbij hij met springen weer bijna met zijn kogel de grond raakte (bij de afzet).
Hij is er gelukkig wel overheen gegroeid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:48

Odysseus schreef:
Heb je een foto? Hele zwakke koten met flink doorverende kogels kan anatomisch zijn maar ook DSLD, een progressieve ziekte waarbij de tussenpezen steeds zwakker worden waardoor de kogels steeds verder zakken. Dat laatste is erg pijnlijk. Omdat het aan twee achterbenen tegelijk (en soms zelfs 4 tegelijk) voorkomt lopen de paarden vaak niet kreupel maar gaan ze met stil staan steeds het gewicht van het ene op het andere been plaatsen.

Overigens zie je DSLD meestal pas wat later in het leven. Dus als het een jonkie is (gezien je over inrijden spreekt) niet direct het meest voor de hand liggend.

Vergis je hierin niet,
Ik zit op de Facebookgroep van DSLD en daar zijn ook mensen die het al aan hun 4 of 5 jarige paard zien én gediagnosticeerd is door de arts dmv echo (ultrasound).

TS hoe is het achterbeen van het paard in stand? Heeft die een heel recht achterbeen? Want die met dsld hebben vaak ook een heel recht achterbeen.

Zoals mijn paard. (al is het nog niet door een arts gediagnosticeerd).

Oudere foto maar de stand van benen goed zichtbaar inclusief het doorzakken.
Afbeelding

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 15:59

Dank voor de reacties!

Ik heb er geen foto van, maar ben er vanmiddag dus zal dan wat foto's maken. In mijn herinnering heeft hij een redelijk recht achterbeen, maar ik kan het ook mishebben. Zal er goed naar kijken zo!

Hij is 5 inmiddels, dus niet een echt jonkie meer.

Het doorzakken doet hij ook zonder ruiter erop en gewoon tijdens het stappen. Daarom baart het me een beetje zorgen (icm dat hij het duidelijk niet fijn vindt als er meer gewicht op hem zit).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:03

Mijn oudje heeft bij vorige eigenaren gesprongen maar gooide de ruiter er ook vaak af of weigerde vaak. Zoals ik vernomen heb heeft hij best lang bij een handelaar gestaan. Vorige eigenaar die hem naar opvangcentrum deed (waar ik hem vandaan heb) wist me gelukkig best veel te vertellen over het paard zijn verleden en dat zij ook nog andere oud eigenaren gevonden had.
Daarom weet ik dit ook.

Bij mij is hij gewoon grasmaaier, hij vind aandacht ook niet altijd even fijn, bekappen is een hel voor hem omdat op 3 benen staan echt lastig geworden is. Maar hij is ook al 24 jaar oud en er zal ook artrose mee spelen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:43

Art_Ificious schreef:
Odysseus schreef:

Vergis je hierin niet,
Ik zit op de Facebookgroep van DSLD en daar zijn ook mensen die het al aan hun 4 of 5 jarige paard zien én gediagnosticeerd is door de arts dmv echo (ultrasound).

TS hoe is het achterbeen van het paard in stand? Heeft die een heel recht achterbeen? Want die met dsld hebben vaak ook een heel recht achterbeen.

Zoals mijn paard. (al is het nog niet door een arts gediagnosticeerd).

Oudere foto maar de stand van benen goed zichtbaar inclusief het doorzakken.
[ [url=m/8GHquN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wisselt echt gigantisch idd. Heb het zelfs bij afgespeende veulens gezien. Jonge leeftijd zegt echt niks over of het wel of niet DSLD is, helaas.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 15:47

Ik had de DA ook gebeld en we hebben toch maar besloten een foto te laten maken. Ik hoop dat ik me gewoon zorgen maak om niks, maar wil het liever met zekerheid weten. Volgende week donderdag weten we het!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:09

Ik heb een 5 jarige in moeten laten slapen vanwege DSLD, dus leeftijd zegt helaas niks. Gewicht van been wisselen deed die van mij ook niet.
Afbeelding

Als het inderdaad DSLD is dan ga je met een foto niks wijzer worden. Het enige wat echt uitsluitsel geeft is een biopt, maar dat is nogal invasief. Je zou een echo kunnen laten maken van de tussenpezen, die geven de problemen bij DSLD, maar ook dat is geen garantie. Ben benieuwd wat de dierenarts er van zegt!