Zomereczeem, mugjes of voeding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WupWinnie

Zomereczeem, mugjes of voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 22:34

(Hoort dit hier niet, mijn excuses, Bokt begrijp ik nog niet zo goed)

Ik ben op zoek naar “de” oplossing voor zomereczeem. Het is een heel verhaal maar als iemand mij kan helpen zou ik ze enorm dankbaar zijn!!

Het gaat om het tinkertje van een klant van mij. Pony is in mei 2021 bij hun gekomen, had nergens last van (medisch gezien) behalve wat de vorige eigenaar zei “mijt”. Van de mijt hebben wij nooit wat gezien, alleen rasp en winter 2021 een klein beetje mok. In het najaar van 2021 begon ze met schuren. Doordat het zo laat in het jaar was had ik eczeem al helemaal uitgesloten, maar doordat ze in 2022 in februari/maart al begon met schuren was het vrij duidelijk. Dekens etc werken niet, “wondermiddeltjes” zoals Sweet Itch doen ook niks. Nu denk ik dat het uit de voeding komt. Ze komt van een handelsstal uit ons buurland, en hier dagelijks op het gras gekomen met snachts hooi en een handje basisbrok per dag. Waarschijnlijk heeft ze daar alleen droog hooi gehad en verder niks. Door het kale weiland hebben ze in het najaar van 2022 een hooiruif gekocht doordat de pony’s veel zand in de mest hadden. Ze voeren (helaas) verpakt hooi/voordroog omdat ze geen plek hebben om onverpakt hooi te bewaren. Ik heb vorig jaar haar staartwortel deels geschoren omdat ik dacht dat ze wel mijt had, en sinds dien zit ze daar niet meer aan. Het is echt 20/30cm van haar hals wat ze schuurt, verder niks. Ik kan niet zomaar alles veranderen, maar als ik geleidelijk aan de pony kan helpen zou dat heel fijn zijn. Zelf zat ik sowieso al te denken aan een graasmasker (ook ivm overgewicht), maar dat helpt natuurlijk niet als ze alsnog de hele dag “vet” hooi kan eten. Ik wil haar graag op droog hooi hebben, maar hoe kan dit bewaard worden? Ze hebben een overkapping waar de balen nu onder liggen (ronde balen), kan onverpakt hooi ook met een zeiltje erover daaronder? En wat is verder nog qua voeding aan te passen?

Nicole288

Re: Zomereczeem, mugjes of voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:26

Los van de vraag over ZE. Ik bewaar mijn onverpakt hooi op een kunststof pallet en dan een zeil erover (zo'n blauw/groen dekzeil) tot op de grond met een aantal stenen er op zodat het niet opwaait. Dat werkt perfect.