wat te doen bij dikke hak en spronggewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

wat te doen bij dikke hak en spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 10:57

Ik ben voor meerdere doeleinde eens kurkuma voor mijn paarden gaan gebruiken, 1 reageert er erg goed op maar bij de ander (3 jarige merrie) die kreeg bij de 2e dag ineens hele dikke hakken en wat verdikte kogels achter.
Gelijk met de kurkuma gestopt. Dikke kogels waren volgende dag weg, maar dikke hakken bleef, nu dan ook beiden benen dik spronggewricht.
Zelf eerst aan het smeren geweest met groene leem, wat wel wat hielp, daarna met Osmonds witte olie, hielp ook wat maar best agressief spul, ze kreeg er kale plekken van, dus mee gestopt.
Twee weken geleden dierenarts erbij, paard loopt gewoon goed, ontstekingsremmers gekregen voor 6 dagen en compa gel. Nu na 2 weken geen verbetering, dierarts had nog een optie met medicijn (waar ik de naam even niet van weet) wat vocht afdrijvend is, maar waar ze wel hoefbevangen van kunnen worden.
Daar wil ik dus nog niet aan beginnen.

Dus graag jullie ervaring met dikke hak en spronggewricht (hak is nu wel aardig het vocht uit maar blijft nu beetje piephak over)

- magneettherapie?
- roodlicht therapie?
- inspuiten?
- ?

Change3x

Re: wat te doen bij dikke hak en spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:32

Bij een zachte piephak smeren met compagel en eventueel de uren op stal een Back on Track hakbeschermer om doen.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:44

Bandage met azijn opdoen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:00

Ik gok dat de da prednison wilt geven.
Sommige worden er idd bevangen van maar ken er ook genoeg die er geen hinder van ondervinden.
Nu geven hun ze wel voor 9 uur in de ochtend ( meestal rond 8 uur), niet op het gras zolang ze dat krijgen.

1 Van die 2 krijgt het idd ook om het vocht uit het been te krijgen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:51

kiki1976 schreef:
Ik gok dat de da prednison wilt geven.
Sommige worden er idd bevangen van maar ken er ook genoeg die er geen hinder van ondervinden.
Nu geven hun ze wel voor 9 uur in de ochtend ( meestal rond 8 uur), niet op het gras zolang ze dat krijgen.

1 Van die 2 krijgt het idd ook om het vocht uit het been te krijgen

Ik gok dat het gaat om Oedex, want prednisolon drijft geen vocht af.
Oedex is een vochtafdrijver met een snufje dexamethason. Dat laatste is - net als prednisolon - een corticosteroid.

De kans dat ze van Oedex bevangen worden is erg klein omdat je het vaak maar kortdurend (3-4 dagen maximaal) geeft en het een lage dosering is. Wel is het advies om het in de ochtend voor 8-9 uur te geven altijd extra wijs.

Overigens hier altijd goeie ervaringen met Oedex. Trekt het allemaal droog en daarna blijft het ook droog. Ik heb het altijd in de EHBO kist zitten voor bij dit soort stommigheden of bij dikke benen na ongelukjes in de wei/getrapt tegen omheining etc.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 23:22

Dank jullie wel voor jullie reacties, zal bij de dierenarts eens navragen over Oedex, maar dierenarts heeft me voor nu geadviseerd om Lymfdrainage te laten doen, donderdag een afspraak gemaakt hiervoor.