Zouden jullie even met mij mee willen denken? Kortgeleden begon mijn pony, shetlander van 5,5 jaar, met proppen maken. Hij was bijna en jaar geleden door de paardentandarts behandeld en het leek me logisch dat het gewoon een jaarlijkse check moest zijn.
Dierenarts gebeld en de tandarts kwam. Er was eigenlijk weinig te zien. De achterste kiezen kwamen nog door wat voor ietwat geirriteerd tandvlees zorgde maar nergens grote haken, loszittende kiezen, etc. te zien. De paardentandarts vond dit ook niet een gebit wat proppen zou moeten veroorzaken.
De pony is onder sedatie behandeld nu bijna 4 weken geleden.
Echter, daarna is het niet beter geworden. Ik heb weer contact gehad met de dierenarts en deze gaf aan om even pijnstilling te gebruiken om te kijken of dat het beter maakte, dat was niet zo.
We besloten het een tijdje aan te kijken; gras eten gaat namelijk wel goed. Alleen nu na 4 weken is er nog niks verbeterd. Het lag er vanmorgen zo bij.

Hij poogt het erna nog wel een keer op te eten maar dat gaat natuurlijk niet zeer succesvol. Ik vind het formaat proppen dat hij maakt ook best wel heel groot voor zo'n kleine pony (93 cm).
Hij is verder vrolijk, heeft energie voor 10, is nog steeds even enthousiast maar het wegkauwen gaat niet goed, alles verdwijnt in zijn wang in plaats van door de slokdarm.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en een idee waar dit vandaan kan komen? Uiteraard neem ik weer contact op met de dierenarts om dit te overleggen..
Merci alvast!