Jonge pony blijft proppen maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Jonge pony blijft proppen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:34

Hoi bokkers,

Zouden jullie even met mij mee willen denken? Kortgeleden begon mijn pony, shetlander van 5,5 jaar, met proppen maken. Hij was bijna en jaar geleden door de paardentandarts behandeld en het leek me logisch dat het gewoon een jaarlijkse check moest zijn.

Dierenarts gebeld en de tandarts kwam. Er was eigenlijk weinig te zien. De achterste kiezen kwamen nog door wat voor ietwat geirriteerd tandvlees zorgde maar nergens grote haken, loszittende kiezen, etc. te zien. De paardentandarts vond dit ook niet een gebit wat proppen zou moeten veroorzaken.

De pony is onder sedatie behandeld nu bijna 4 weken geleden.

Echter, daarna is het niet beter geworden. Ik heb weer contact gehad met de dierenarts en deze gaf aan om even pijnstilling te gebruiken om te kijken of dat het beter maakte, dat was niet zo.

We besloten het een tijdje aan te kijken; gras eten gaat namelijk wel goed. Alleen nu na 4 weken is er nog niks verbeterd. Het lag er vanmorgen zo bij.

Afbeelding

Hij poogt het erna nog wel een keer op te eten maar dat gaat natuurlijk niet zeer succesvol. Ik vind het formaat proppen dat hij maakt ook best wel heel groot voor zo'n kleine pony (93 cm).

Hij is verder vrolijk, heeft energie voor 10, is nog steeds even enthousiast maar het wegkauwen gaat niet goed, alles verdwijnt in zijn wang in plaats van door de slokdarm.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en een idee waar dit vandaan kan komen? Uiteraard neem ik weer contact op met de dierenarts om dit te overleggen..

Merci alvast!

BigOne

Re: Jonge pony blijft proppen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:36

Kiezen zijn toch niet veel te glad geveild? Dan kan hij de grovere stukken ook niet wegkauwen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:46

Ik heb het wel meegemaakt, maar dan bij een paard dat aan het wisselen was. Daar zijn meerdere keren doppen verwijderd. Bij 5,5 jarige is wisselen niet aan de orde. Misschien nog een andere tandarts vragen voor een second opinion? Ik zou zijn gebit toch nog een keer willen laten nakijken. Stel dat die iets ziet wat een ander niet heeft opgemerkt...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:53

Ik zou een andere tandarts laten komen.
Die ook met camera kan kijken, dan zien ze het ook al beter.
En er zijn er zelfs die ook aan huis rontgen kunnen maken van het gebit.
Want deze leeftijd moet toch geen last meer hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:57

Zou het misschien niet kunnen dat zijn slokdarm beschadigd is, waardoor slikken zeer doet en hij het dus na het kauwen maar uit spuugt?
Krijgt de pony ook iets van Luzerne/ruwvoermix? Want ik begreep laatst van een fysiotherapeute dat ze meerdere malen mee had gemaakt, dat er in een ruwvoermix te harde stukjes (stro of ander spul) zaten, waardoor de slokdarm beschadigde....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:59

Angst om het in te slikken kan zeker. En dat kan ergens in de slokdarm zitten of in de maag (bv maagzweren).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:00

ja dat, is zou misschien ook verder denken dan de tanden....
Misschien het meest verstandige om dit op een kliniek te laten onderzoeken (om te voorkomen dat je allemaal dubbele kosten krijgt)
Zodat ze daar met een camera eerst in zijn mond kunnen kijken voor zijn gebit. En mocht dat het niet kunnen zijn, dat ze hem dan eens scopen.
Anders krijg je eerst nog een keer kosten van een andere tandarts, en als je pech heb kun je vervolgens alsnog een keer kosten maken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:17

Mogelijk te agressief vlak gemaakt. Dit kan je controleren door te voelen op welk punt de kiezen elkaar beginnen te raken. Je beweegt de onderkaak dan heen en weer. Er mag ongeveer 1/2 tand vrije beweging zijn. Oplossing: snijtanden inkorten tot gewenste vrije slag en tijd geven om weer kauwvlak/ maalvermogen te vormen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:02

De proppen ontstonden al voor dat de ta was geweest als ik het goed lees? De valt te vlak vijlen weg.
Heb je al eens hooi geprobeerd ts? Dat breekt eerder dan voordroog nl waardoor er geen proppen ontstaan. Verder eet hij met smaak alles?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:36

Wildgirl schreef:
De proppen ontstonden al voor dat de ta was geweest als ik het goed lees? De valt te vlak vijlen weg.

Dit is een lastig verhaal, maar ik ga het proberen uit te leggen:
De kiezerij staat in een hoek van ongeveer 12 tot 15 graden omhoog, naar binnen. In rust raken de kiezen elkaar net niet. Tijdens het kauwen beweegt het paard de onderkaak opzij, waardoor de maalbeweging begint. Als de PT de kiezen te agressief afslijpt, wordt alleen het hoogste gedeelte van de kiezen gebruikt om te malen. Dit stuk slijt dan harder, waardoor de natuurlijke hoek uit de kiezenrij weggesleten wordt (de hoek wordt kleiner) en na verloop van tijd de vrije slag steeds groter wordt tot het einde van de kaakbeweging niet meer voldoende is om de kiezen op elkaar te krijgen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 12:23

Heel fijn, bedankt voor het meedenken! Hieronder even wat reacties op wat jullie hebben geschreven.

Te vlak gevijld
Dit weet ik niet maar het lijkt me niet te verklaren waarom de pony nog steeds proppen maakt. Hij maakte ook al proppen voordat de tandarts kwam. Dan zou het vlak al slecht zijn afgesleten en daarna nogmaals verkeerd zijn afgevijld. De tandarts heeft er weinig aan hoeven doen, enkel even een aantal scherpe randjes. Maar dat verklaart niet waarom hij (dezelfde) proppen ook maakte voor het bezoek. Daar is niks aan veranderd.

Hooi
Hij krijgt nu inderdaad voordroog sinds eind oktober. Hier was eerder ook geen probleem mee. Het probleem ontstond pas in januari. Uiteraard kan ik wel even een pakje halen en kijken of hij dat wel weg krijgt :)

Eetgedrag
Het is een shetlander dus alles is altijd heerlijk :+. Hij eet met smaak en ook de oortjes naar voren. De proppen die hij laat vallen eet hij daarna ook gewoon weer op. Het lijkt net alsof hij dus 2 (of 3) kauwrondes nodig heeft wil het weg te krijgen zijn.

Luzerne/ruwvoermix
Hij heeft nog nooit eerder dit gehad. Dit zou het dus niet kunnen zijn :)

Wisselen
Hij heeft inderdaad alles netjes gewisseld! Behalve die achterste kiezen dus, die moeten nog door komen. Dat vind ik ook frapant. Hij zou een jaar geleden toch klaar moeten zijn. Is wel een pony'tje met wat lichamelijke ellende. O-beentjes, insulineresistent, wat gek ingezette staart. Dus ons kneusje heeft weer eens wat.

Maagzweren
Maagzweren zou kunnen maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.
1. Pony heeft geen enkele andere klacht die er op zou kunnen wijzen
2. Pony staat nooit zonder eten. Er is altijd iets te knabbelen.
3. Pony heeft geen stress, heel koel beestje, werkt ook nog niet op zo af en toe een wandeling na. Hele rustige, stabiele kudde van 3 pony's.
4. Bij de tweede/derde keer kauwen krijgt hij het wel weg en slikt hij het ook gewoon door.

Second opinion
Goed idee!

Het lijkt echt bij het kauwen die wang in te schuiven tot hij een giga lange sliert heeft gemaakt, hij lijkt het niet bewust uit te spugen. Verder is hij vrolijk en fit en staat vooraan als hij eten krijgt.

Nog een ding wat ik nog niet had geschreven; hij krijgt ook vitaminebrokjes. Die zijn wat hard en die at hij ook eventjes niet terwijl hij altijd de brokjes als eerste op had. Nu doet hij dat wel weer. Zachtere brokjes wilde hij destijds wel eten. Het lijkt dus toch daar wat in te zitten.

Ontzettend bedankt voor het mee denken!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:57

Heb je er al over nagedacht om een röntgenfoto laten maken van de kaak bij een kliniek? Misschien zit er ergens een ontsteking/breuk die zo van buitenaf (nog) niet zien is, maar wel pijnlijk is met kauwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:40

wat ik eigenlijk een beetje denk dat die achterste kiezen die dan nog door moeten komen wel het probleem zijn.
als ze het ruwvoer kauwen gaat het steeds een stuk naar achter in de mond tot de laatste kiezen ze het fijnst kauwen en ze het doorslikken….zo is het mij uitgelegd.
en daar gaat het mis,lukt niet dus spuugt hij het uit.

kijk ook in elk geval even wat er gebeurd als je heel zacht en kort hooi haalt?
even wat van dat konijnenhooi van de welkoop bijvoorbeeld.

foto lijkt me inderdaad ook best een goed idee,dan kun je we, zien of die laatste kiezen misschien scheef zitten ofzo?
oh hee je woont in drenthe toch?
eventueel benader je roos stoop? die heeft mobiele röntgen en kan op locatie komen.
toen appie zijn kaak had gebroken heb ik haar ook eerst laten komen om foto’s te laten maken