Paard met blessure jaar op de wei, hoe maak je die beslissing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bibin

Paard met blessure jaar op de wei, hoe maak je die beslissing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 14:00

Heb je die beslissing zelf genomen of in overleg met arts?

Onze merrie staat sinds 3 maanden met een aseptische ontsteking in het spronggewricht , na een val partij. Ander letsel is uitgesloten na meerdere echo's en foto's. Het gewricht is 2 keren ingespoten met ontstekingsremmers, vanmiddag wordt dit voor de 3e keer gedaan. Het lijkt elke keer te helpen maar na een week of wat, loopt het gewricht weer op . We stappen nu 3 maanden 3x per dag 20 minuten. En mevrouw is het zat, wat ik helemaal begrijp. Elk hoekje en geluidje vraagt om een explosie, wat uiteraard niet goed is voor haar been.

Ik snap echt dat rust en geduld belangrijk is bij een blessure, maar als er geen vooruitgang komt is dat heel deprimerend. Ze wordt vanmiddag opnieuw behandeld en dan even afwachten of het dit keer wel doorzet. Maar zo niet... wat dan?

Straks gaan de andere de wei op, het liefst zet ik haar voor een aantal maanden, of langer, op een rustige plek, zodat ze ook nog een leuke tijd heeft. In de hoop dat dit de ontsteking tot rust brengt.

Maar na dit lange verhaal, hoe maak je die keuze, doe je dit zelf, of met de arts, en wat nou als het daardoor erger wordt, sla je jezelf dan niet voor je kop. Op mijn huidige stal zijn geen mogelijkheden, dus ze zou ook moeten verhuizen.

Wie o wie wil zijn ervaringen delen?

Lusitana

Re: Paard met blessure jaar op de wei, hoe maak je die beslissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:16

Ik weet niet of je aan de kust woont of de kans hebt om haar aan de kust te weiden, maar de mineralen in de grond en de kruiden die er groeien helpen goed om kreupelheid te genezen in heel veel gevallen. Zoals het nu gaat helpt het ook niet dus ik zou zelf het risico nemen dat het erger kan worden, maar de hoop hebben dat het beter zal worden.
Er is natuurlijk ook altijd kans op permanente schade waar niet overheen te komen is, maar dan maakt het echt niet uit of je haar in de wei zet of niet en dan hefet ze het in de wei in elk geval nog prettig (als ze tenminste gezelschap en beschutting heeft en genoeg te eten.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:17

Tja gewoon uitproberen. De behandeling nu helpt ook niet, en daarnaast staat het paard veel op stal. Ze gaan echt niet meer lopen als het been echt pijn zou doen.
Wat is de prognose überhaupt?

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 14:25

Prognose was positief, het zou eigenlijk na 2 behandelingen over moeten zijn.( 10 weken) er waren geen beschadigingen enkel een ontsteking die we op de echo ook duidelijk zagen. Ontstaan door een flinke klap op de sprong.We zouden nu mogen opbouwen. Echter been werd weer steeds dikker en bij controle bleek dat ze nog niet goed liep. Minimaal kreupel, ten opzichte van zwaar kreupel in het begin. Dus advies opnieuw inspuiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:27

Ik ben sowieso geen fan van boxrust. Zelfs toen paard met hechtingen in de knie stond op het beweeglijke gedeelte, heb ik ze in een uitloop van 5*3 met een box gezet. Goed ingepakt en naast andere weliswaar, maar wel buiten.
Ik zou in dit geval dus opteren om ze gewoon buiten te gooien, ofwel op een apart stuk paddock naast of met een ander paard, of als dat niet goed gaat / paard alsnog op een vierkante meter staat dom te doen, gewoon mee met de groep de weide op. De eerste dag rennen ze een beetje, maar meestal komt de rust daarna snel terug. In het weideseizoen gaan de mijne niet zo vaak gaan rennen eigenlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:30

Ik was met die van mij al 3/4 jaar bezig met het herstel van een blessure aan de peesaanhechting die niet beter werd of wel maar in de opbouw gelijk weer slechter…
Omdat mijn paard ook pssm had werd dat stil staan en beperkt bewegen steeds funester voor zijn hele lijf.
In overleg met de dierenarts toen besloten hem nog een half jaar op wei te zetten om het beide los te kunnen laten en hem nog weer even paard te kunnen laten zijn.
Na dat half jaar was hij helaas eerder verslechterd dan verbeterd dus toen de knoop doorgehakt om hem in te laten slapen..
Zo had hij in ieder geval nog een mooie half jaar gehad…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:32

1 stap per keer. Eerst vanmiddag afwachten, ik begrijp dat er al een flinke verbetering is ten opzichte van het begin. Misschien is 3x wel scheepsrecht en kunnen jullie straks wel rustig opbouwen of is juist opbouwen onderdeel van jullie revalidatie. Even 6x zuchten en vanmiddag afwachten.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:43

Niet bij elke blessure is weidegang een goede oplossing, dit moet je dus echt wel eerst met je arts bespreken.
Soms duurt herstel nou eenmaal lang. 3 maanden vind ik nog te kort om te zeggen dat er geen vooruitgang in zit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:34

Wat naar dat het niet goed hersteld! Ik zou verder kijken naar ondersteunende opties naast de behandeling. Trilplaat, magneetveldtherapie bijvoorbeeld. Indien dat geen kwaad kan overdag op de paddock, daarnaast stappen en dagelijks op de trilplaat bijvoorbeeld geeft mentaal al een heel ander paard en kan lichamelijk weleens veel verbetering brengen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:37

En geef je dan na zo'n injectie geen ontstekingsremmers meer ? ook niet op natuurlijke basis ? Ik kan me voorstellen dat dagelijkse ondersteuning naast zo'n injectie wel fijn zou zijn.
Traumeel druppels b.v.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 18:33

Zojuist met de arts besproken dat we het nu nog 6 weken de kans geven. Het komt vaker voor dat de behandeling een aantal keer herhaald moet worden. Vooral bij zo n stuiterbal als die van ons. En als ze dan nog niet goed is mag ze idd de wei op. Dus dat is een hele geruststelling. Nog wel een plekje vinden maar dat is het volgende probleem.

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 18:34

Maris schreef:
En geef je dan na zo'n injectie geen ontstekingsremmers meer ? ook niet op natuurlijke basis ? Ik kan me voorstellen dat dagelijkse ondersteuning naast zo'n injectie wel fijn zou zijn.
Traumeel druppels b.v.

Ja die krijgt ze, en heeft ook weken op ontstekingsremmers en antibiotica vd kliniek gestaan, maar helaas zonder voldoende resultaat.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 18:35

Sanet schreef:
1 stap per keer. Eerst vanmiddag afwachten, ik begrijp dat er al een flinke verbetering is ten opzichte van het begin. Misschien is 3x wel scheepsrecht en kunnen jullie straks wel rustig opbouwen of is juist opbouwen onderdeel van jullie revalidatie. Even 6x zuchten en vanmiddag afwachten.

Bedankt! Stukje relativering heb ik af en toe wel nodig

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 18:36

Nouvel schreef:
Ik was met die van mij al 3/4 jaar bezig met het herstel van een blessure aan de peesaanhechting die niet beter werd of wel maar in de opbouw gelijk weer slechter…
Omdat mijn paard ook pssm had werd dat stil staan en beperkt bewegen steeds funester voor zijn hele lijf.
In overleg met de dierenarts toen besloten hem nog een half jaar op wei te zetten om het beide los te kunnen laten en hem nog weer even paard te kunnen laten zijn.
Na dat half jaar was hij helaas eerder verslechterd dan verbeterd dus toen de knoop doorgehakt om hem in te laten slapen..
Zo had hij in ieder geval nog een mooie half jaar gehad…

Oei dat is een minder leuke uitkomst maar idd erg fijn dat hij nog een mooie laatste maanden heeft gehad.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:52

Toen mijn paard een tweede keer een peesblessure kreeg heb ik hem een jaar op de wei gezet. De eerste keer had mijn paard boxrust en kreeg hij shockwave therapie. Ik heb maanden lang 3x daags gewandeld en daarna voorzichtig het rijden opgebouwd. Mijn paard en ik werden daar toen zo ongelukkig van, dat ik dat niet een tweede keer wilde doen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard de tweede keer al wat ouder was. De blessure is overigens de tweede keer ook helemaal genezen, in ongeveer dezelfde tijd als de eerste keer.