Hematoom, ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hematoom, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:47

Hallo allemaal,

2 weken terug kreeg ik einde van de middag een berichtje dat mijn paard een paar behoorlijke klappen had gekregen van een ander paard. Op het eerste oog kon niemand wat zien en ze liep niet kreupel. Na mijn werk meteen naar stal gegaan en samen met de staleigenaresse gekeken maar we konden beide niks vinden. Enkele dagen later wilde ik gaan rijden en tijdens het poetsen merkte ik tussen haar voorbenen een flinke zwelling op die er absoluut niet hoorde te zitten. Ik kon er op duwen en knijpen maar ze gaf geen pijnreactie ook had ze geen koorts. Ik heb haar eventjes kort aan de longeerlijn laten lopen om te kijken of ze kreupel zou lopen. Dit was ook niet het geval.

Het zag er toen zo uit
Afbeelding

Staleigenaresse wist mij te vertellen dat het een hematoom was en dat dit in principe vanzelf door het lichaam opgeruimd moest worden. De dagen erna gesmeerd met arnica gel en het werd echt zichtbaar minder. Gisteren viel het mij ineens op dat de bult hard was geworden en naar mijn idee ook weer iets groter geworden was. Vandaag meteen de dierenarts gebeld en die gaf mij aan dat ik een gel kon komen ophalen die ik dagelijks stevig moest in masseren. De gel zou er voor zorgen dat het weer vloeibaar zou worden en dan zou hij het volgende week kunnen open maken.

Zijn er mensen die ook zo iets hebben meegemaakt? En hoe is de genezing uiteindelijk gegaan? Hoelang heeft het geduurd voordat de bult helemaal weg was?

Dennis

Re: Hematoom, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:59

Mijn merrie had vorig jaar een grote schijf onder de singel, geen idee hoe ze er aan gekomen is omdat ze in een heel fijn stabiel groepje staat.

Heb met een gel (weet ff niet welke, van de dierenarts) gesmeerd 2x per dag. Het werd wel minder maar duurde echt wel een week of 3 voor het helemaal niet meer te zien en voelen was.

Heb haar aan de lange teugel en aan de enkele longe wat in beweging gehouden, want een singel was geen optie.

Het was niet pijnlijk, ook niet kreupel of zielig geweest.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:18

Mijn Fries heeft ook een keer een flinke klap op de borst gehad, waaruit een behoorlijk hematoom is ontstaan. Ik heb hem gewoon op de weide laten lopen, iedere dag gekoeld. Na een paar weken was het helemaal weggetrokken. De masseur die voelt onderhuids wel een verkleving/ littekenweefsel, maar paardlief heeft er verder geen last meer van :)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:38

Wauw die ziet er wel heftig uit DJZ. Bij hem is het uiteindelijk dus vanzelf weg gegaan? Was die bult ook ineens keihard geworden?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:23

Je hebt waarschijnlijk compaqgel gekregen (gele tube).

Het ziet er altijd wat eng uit, maar in principe is het een hele grote blauwe plek. Hij hangt zo te zien al op het laagste punt, anders willen ze ook nog wel eens zakken. Vaak ruimt het lichaam het vanzelf op na een week of 2, zo niet moet de veearts even een naald erin steken. Het is inderdaad een rotgezicht, maar over het algemeen niet heel ernstig.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:27

mijn merrie had vorig jaar een trap tegen de boeg gehad waarna ze ook een hematoom kreeg wat wat naar onder zat.
ik heb er helemaal niks aan gedaan of gesmeerd en het is vanzelf weggetrokken.
was na een week of drie al minder.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:37

LV19952 schreef:
Wauw die ziet er wel heftig uit DJZ. Bij hem is het uiteindelijk dus vanzelf weg gegaan? Was die bult ook ineens keihard geworden?

Bij hem is het inderdaad vanzelf weer weg gegaan. Ik heb er wel een arts naar laten kijken en adviseerde ook om het een paar weken aan te kijken. Als het na een paar weken niet minder werd, of als hij koorts zou krijgen, dan moest ik gelijk aan de bel trekken. De bult werd inderdaad wat harder :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:54

Bij die van mij leek er de eerste week ofzo niks mee te gebeuren, tot er opeens een hele deuk in kwam en vanaf toen ging hij opeens heel snel weg.
Bij mijne zat het bij de flank /boven achterbeen en ik heb het alleen de eerste dag gekoeld, daarna alleen elke dag heel zachtjes geborsteld. Niks gesmeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:22

Dankjewel voor jullie reacties!

@ Utixo: nee ik heb geen compaqgel gekregen. Ik heb Tendease meegekregen.

Fijn om te horen dat het bij de meeste ook vanzelf is weg getrokken.

Gisteren zag de hematoom er zo uit:
Afbeelding
Ik merkte dat het na 1 keer smeren al iets zachter geworden was.