Hoe oud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimy_Liam

Hoe oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 20:36

Hallo allen,

Als ik dit niet goed geplaatst heb, sorry daarvoor.
Mag/kan hij dan verplaatst worden?

Ik heb Liam gekocht in mei 2022.
In zijn paspoort staat dat hij geboren is op 01-01-2019. Ik heb al wel gehoord/begrepen dat daarin veel gesjoemeld wordt, maar nu is mij een aantal weken geleden opgevallen dat Liam plekken in zijn mond heeft, waarna ik eergisteren eens wat beter gekeken hebben dit zag:

Afbeelding

Mijn hoefsmid (holistische DA) geeft aan dat hij dan nu ongeveer 2,5 jaar zal zijn.
Dat wil dus zeggen dat ik een Tinker heb gekocht (destijds) van 1 jaar en 7/8 maanden, met een schofthoogte van 1,52 en geboren zou zijn in 2019.
Ik heb hier persoonlijk wat moeite mee omdat we vanaf het moment van aankoop zijn begonnen met grondwerk, in mijn beleving dus veel te vroeg.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Met vriendelijke groet,
Jaimy

Ibbel

Re: Hoe oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:51

Ja, het lijkt er op dat hij nu 2,5 is en dus geboren in het voorjaar van 2020 ipv 2019.

Zo lang je niet dagelijks uren hebt gelongeerd en er nog niet op bent gaan zitten vermoed ik dat het qua belasting wel mee valt. En je kunt de tijd toch niet terugdraaien, dus tja...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:20

De voorste tanden lijken gewisseld die groeien nu. Dus dan is een paard ongeveer 2,5 jaar oud.

Er wordt inderdaad veel gesjoemeld. Geïmporteerde tinkers krijgen vaak 01-01-**** als geboortedatum in het paspoort.
Mijne (geen tinker, warmbloedje) heeft 13-01-2020 als geboortedatum maar is eigenlijk van juli 2019.
Hij heeft de datum waarop hij zijn chip kreeg als geboortedatum, waarschijnlijk omdat de echte geboortedatum niet bekend was. Weet niet hoe het verder gegaan is helaas maar de tanden geven het vaak prima aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:37

2,5 jaar inderdaad.

Van grondwerk zal hij niet zoveel lijden, zolang je er maar niet op bent gaan zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:44

Dan maar niet volgende maand laten beleren. ;)
Heb je het net op tijd ontdekt.
Heb je nooit een dierenarts erbij gehad die dat gecheckt heeft?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:49

MirandaMalik schreef:

Waarom zou je dat doen als geen twijfels hebt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:06

pillow schreef:
MirandaMalik schreef:

Waarom zou je dat doen als geen twijfels hebt.

Nou ik heb bij mijn paarden altijd even een check laten doen, gewoon even hart en longen, gebitje.
Als de dierenarts een nieuw paard ziet zijn dat standaard dingen. :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:28

Inderdaad rond de 2,5 jaar. Als je hem niet heel heftig aan het werk gezet hebt komt hij er wel overheen, een beetje grondwerk als opvoeding is niet verkeerd.

Hij is nog niet gereden, dat is al heel fijn. Vorig jaar kwam er 1 op stal die 4.5 moest zijn. Die werdt wel al een half jaar (sinds aankoop) gereden. Bleek ook max 2,5 te zijn. Dat was wel sneu.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:01

Haal er voor de zekerheid even een tandarts bij die ook naar de rest van zijn tanden kijkt.
Op je foto's lijkt hij echt zo jong niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:16

Als ik de berichten van TS lees is er afgelopen eind herfst een tandarts bij geweest. Die heeft wolfskiesjes vewijderd en schatte hem 3 jaar. Huh. Vanwaar dan nog de vraag.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 08:07

pillow schreef:
Als ik de berichten van TS lees is er afgelopen eind herfst een tandarts bij geweest. Die heeft wolfskiesjes vewijderd en schatte hem 3 jaar. Huh. Vanwaar dan nog de vraag.

Klopt inderdaad. In november heeft een tandarts hem gezien en schatte hem toen 3 jaar. De reden dat ik dit topic geopend heb is omdat ik dus wat 'raars' leek te zien in zijn gebit en met het maken van de foto zag ik dat hij aan het wisselen was. De huidige tandarts gooit het nog steeds op 3 jaar zijn, maar mijn hoefsmid, tevens holistisch DA geeft aan dat hij nu rond de 2,5 zou moeten zijn. Hierdoor kreeg ik dus even wat vraagtekens, want als ik naar zijn geboortejaar kijk in zijn paspoort (2019) en dan nu 2,5 jaar zou zijn, dan is hij dus ergens in 2020 geboren.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:55

2.5 jaar! Komt Liam uit Ierland?

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 08:56

jansje73 schreef:
2.5 jaar! Komt Liam uit Ierland?

Yep! Ierland inderdaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:13

Jaimy_Liam schreef:
pillow schreef:

Klopt inderdaad. In november heeft een tandarts hem gezien en schatte hem toen 3 jaar. De reden dat ik dit topic geopend heb is omdat ik dus wat 'raars' leek te zien in zijn gebit en met het maken van de foto zag ik dat hij aan het wisselen was. De huidige tandarts gooit het nog steeds op 3 jaar zijn, maar mijn hoefsmid, tevens holistisch DA geeft aan dat hij nu rond de 2,5 zou moeten zijn. Hierdoor kreeg ik dus even wat vraagtekens, want als ik naar zijn geboortejaar kijk in zijn paspoort (2019) en dan nu 2,5 jaar zou zijn, dan is hij dus ergens in 2020 geboren.

https://www.paardentandartspinkster.nl/het-gebit/

Interessant en vooral correct verhaal.
Als je erop googled, vind je nogal wat verschillen wanneer welke tanden gewisseld worden, zelfs op sites waarvan je zou verwachten dat ze weten waar het over gaat.

Tenzij er iets mafs aan de hand is, wat onwaarschijnlijk is, ga ik met de rest mee: hij is 2,5.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:37

ikke schreef:
https://www.paardentandartspinkster.nl/het-gebit/
Interessant en vooral correct verhaal.
Als je erop googled, vind je nogal wat verschillen wanneer welke tanden gewisseld worden, zelfs op sites waarvan je zou verwachten dat ze weten waar het over gaat.

Waarom zou deze site dan wel het juiste/correcte verhaal vertellen? Ik vind hem nogal beperkt. Weinig tot geen info over afwijkingen bijvoorbeeld.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:15

In principe zou ik aan de hand van foto's en in combinatie met import ook zeggen 2,5 met foutief paspoort.

Maar als de tandarts aangeeft dat de rest van het gebit wel op 3+ aanduidt zou ik dat ook niet zomaar wegwuiven.

Van mijn pony weten we zijn geboortedatum exact en al zijn snijtanden zijn een half jaar 'te laat' getrokken omdat hij ze niet vanzelf wisselde maar de nieuwe er wel al onder zaten.
Alleen de laatste, onderste buitenste snijtanden, zijn niet getrokken door andere omstandigheden, die heeft hij uiteindelijk wel ruim een jaar te laat toch zelf gewisseld. Deze staan hierdoor ook iets scheef en dit heeft ook altijd wat extra aandacht nodig bij de tandarts. Zijn kiezen heeft hij wel normaal en zonder hulp gewisseld.

In de loop der jaren zoveel vreemde verhalen van tandartsen gehoord over andere paarden die niet de standaard volgen qua wisselen. Ook juist een jaar vroeger dan zou moeten bijvoorbeeld.

Het komt niet heel vaak voor maar vaker dan je zou denken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:19

Het dier kan ook in de herfst van 2019 geboren zijn en dat scheelt een halfjaar en ms ook in de ontwikkeling.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:48

Wie hebben er nu naar gekeken?

Een tandarts, was dat een echte tandarts die ook dierenarts is of een gebitsverzorger? Er zitten nogal wat kwakzalvers tussen.

En een hoefsmid die 'holistisch dierenarts' is? Heeft de man de universitaire opleiding tot dierenarts gedaan? Zo nee dan is hij geen dierenarts.

Ik zou in plaats van allerlei holistische figuren er eens een gewone dierenarts bij halen die ervoor gestudeerd heeft. Sowieso snap ik niet dat je al ruim 1,5 jaar een paard hebt waarbij je nog nooit in de mond hebt gekeken en hebt gezien hoe oud 'ie ongeveer is..

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 00:57

Schapenwol schreef:
Wie hebben er nu naar gekeken?

Een tandarts, was dat een echte tandarts die ook dierenarts is of een gebitsverzorger? Er zitten nogal wat kwakzalvers tussen.

En een hoefsmid die 'holistisch dierenarts' is? Heeft de man de universitaire opleiding tot dierenarts gedaan? Zo nee dan is hij geen dierenarts.

Ik zou in plaats van allerlei holistische figuren er eens een gewone dierenarts bij halen die ervoor gestudeerd heeft. Sowieso snap ik niet dat je al ruim 1,5 jaar een paard hebt waarbij je nog nooit in de mond hebt gekeken en hebt gezien hoe oud 'ie ongeveer is..

Zoë Veurman <— schat hem 2,5 https://www.paardenpraktijk-equimira.nl/
Roos Stoop <— schat hem 2,5
https://www.dierenartsroos.nl/
Marcel Harmelink <— schat hem 3.
http://paardengebitverzorger.nl/

Ik denk dat je mijn tekst niet goed gelezen hebt. Waar lees jij dat ik Liam al 1,5 jaar heb?
Ik heb Liam in mei 1 jaar. In november is hij bij Marcel geweest.
Laatst bijgewerkt door Jaimy_Liam op 12-02-23 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:00

Qua gebit loopt hij gelijk met de mijne, die is nu 2 jaar 9 maanden. Dus, ik zou zeggen, ergens tussen de 2,5/3 jaar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:02

Je was in je openingspost niet erg duidelijk, over dat er al door tandartsen was gekeken.
Gewoon lekker nog anderhalf jaar laten staan en dan ga je gewoon eens beginnen.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 01:04

MirandaMalik schreef:
Je was in je openingspost niet erg duidelijk, over dat er al door tandartsen was gekeken.
Gewoon lekker nog anderhalf jaar laten staan en dan ga je gewoon eens beginnen.

Ik heb het even teruggelezen en snap de verwarring. Deze info had ik er even bij moeten zetten. Ik ga het even toevoegen

Ik kan het niet aanpassen, helaas.

Marcel schat Liam nog steeds 3 jaar
Roos schat Liam 2,5
En Zoë ook 2,5.

Zoë is degene waar ik het over had in mijn beginpost. Marcel kreeg ik de volgende dag pas reactie van en van Roos vanochtend.

Excuses voor de onduidelijkheid

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:14

Geeft niet hoor maar het is gewoon veel lastiger inschatten.
Op Roos haar antwoord zou ik het meest vertrouwen.
Bovendien neem je toch het zekere voor het onzekere, als je niet 100% zeker weet of hij echt drie is wacht je gewoon wat langer, beter wat later dan te vroeg.
Kan hij nog even bijkomen van het grondwerk. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:13

Hebben ze allemaal op basis van een foto van de tanden hun oordeel gegeven?
Of is er 1 bij die ook recent in de mond heeft gekeken en op dat moment op basis van de doorgekomen/gewisselde kiezen heeft gezegd: kies 5 is door en dus moet-ie 3 zijn?