Aanraken heftige reactie merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haflingerbo

Aanraken heftige reactie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 19:44

Heeft iemand dit eerder gehad? Ik twijfel of ik al de dierenarts moet bellen hiervoor.

De laatste tijd is mijn merrie enorm chaggerijnig bij het om doen van de deken en daarna was het ook weer klaar.

Vanochtend kwam ik bij haar en borstel ik haar vaak even eerst. Toen ik bij het achterste van haar onderbuik kwam. (Vlakbij de uiers) Gingen haar oren plat, been omhoog en slaan met de staart. Als ik het met mijn hand doe, geeft ze de zelfde reactie.

Ik dacht misschien een onprettig borstel, maar dat is het dus niet. Ik zal haar morgen even op zand testen en geef voor de rest ook geen koliekerige verschijselen en hengstigheid betwijfel ik. Ze is namelijk bijna 23 en heb zo'n reactie nog niet eerder gezien bij haar. Niet zo heftig in ieder geval.

Babootje

Re: Aanraken heftige reactie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:46

Verder alert? Temperatuur opgenomen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:47

Zit er geen vuil tussen haar uier?
Dat kan echt een soort plakkerige koek worden die gaat irriteren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:52

Ik zou maagzweren ook overwegen in de oorzaken… er zijn zooo ontzettend veel paarden die ze hebben, in de winter vaak geen gras meer, beperkt hooi en dan spelen ze extra op. Gevoeligheid aan de buik en bv opgetrokken flanken kunnen de enige tekenen zijn hiervan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:12

Ik zou zelf wel de veearts laten checken en ook op de eierstokken laten checken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:23

past je deken wel goed?
als het wat strak zit met name bij boeg en de bilriemen kan dat ook deze reacties geven.
ga echt even kijken of het anders kan,andere deken of deken af.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 20:24

Babootje schreef:
Verder alert? Temperatuur opgenomen?

Heel alert, niet warm en heb de temperatuur nog niet opgemeten. Goeie tip!

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 20:25

Albert schreef:
Zit er geen vuil tussen haar uier?
Dat kan echt een soort plakkerige koek worden die gaat irriteren.

Nee is echt het aanraken daarvoor. Heb de uier vorige week nog schoon gemaakt.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 20:26

tengeltje11 schreef:
Ik zou maagzweren ook overwegen in de oorzaken… er zijn zooo ontzettend veel paarden die ze hebben, in de winter vaak geen gras meer, beperkt hooi en dan spelen ze extra op. Gevoeligheid aan de buik en bv opgetrokken flanken kunnen de enige tekenen zijn hiervan.

Dat zit toch op een hele andere plek? Ze krijgt over de hele dag ruwvoer en heeft ook niet echt stress dacht ik

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 20:28

ellepel schreef:
past je deken wel goed?
als het wat strak zit met name bij boeg en de bilriemen kan dat ook deze reacties geven.
ga echt even kijken of het anders kan,andere deken of deken af.

Ze doet het ook zonder deken bij het aanraken van de buik, zodra ik haar staart al door de staartflap doe dan reageert ze erop. Ze vindt dekens gewoon niet prettig denk ik, maar aangezien ze al haar zomervacht bijna heeft is het wel erg fris met de kou

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:40

nou ja kijk gewoon of het allemaal wel goed past,ligt de schoft wel goed vrij?
heb er een gehad die je bijna aan vlooeg, en dat kwam echt omdat de deken te strak zat

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:22

Hoe is ze op de flanken? Singelplaats?
Heb je n osteo toevallig die haar kent?

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 21:27

ellepel schreef:
nou ja kijk gewoon of het allemaal wel goed past,ligt de schoft wel goed vrij?
heb er een gehad die je bijna aan vlooeg, en dat kwam echt omdat de deken te strak zat

Ja haar onderdeken is iets te groot wat klemt op haar borst en schouders. Alleen haar andere deken zit perfect, daar reageert ze minder op maar nog wel

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 21:29

Hutcherson schreef:
Hoe is ze op de flanken? Singelplaats?
Heb je n osteo toevallig die haar kent?

Nee het is echt onder haar buik, aan de zijkant van haar flanken heeft ze geen last. Singelplaats heeft ze ook geen last. De osteopaat komt in maart pas weer

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:59

Het klinkt alsof ze buikpijn heeft. Niet per se koliek maar als je een plaatje googled van de organen van een paard, bij welk orgaan zit je hand dan als ze dit aangeeft? Dikke darm? Reageert ze aan 2 kanten gelijk?
Heeft ze zich niet vastgerold toevallig vannacht en nu last van haar rug en daarmee haar buik omdat haar spieren nu ook aan die buik trekken? Niks stoms gedaan waardoor ze haar rug verrekt heeft en haar buik daar nu last van heeft?

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 22:05

Sas_Mon schreef:
Het klinkt alsof ze buikpijn heeft. Niet per se koliek maar als je een plaatje googled van de organen van een paard, bij welk orgaan zit je hand dan als ze dit aangeeft? Dikke darm? Reageert ze aan 2 kanten gelijk?
Heeft ze zich niet vastgerold toevallig vannacht en nu last van haar rug en daarmee haar buik omdat haar spieren nu ook aan die buik trekken? Niks stoms gedaan waardoor ze haar rug verrekt heeft en haar buik daar nu last van heeft?

Vanochtend reageerde ze alleen rechts heel heftig en links viel wel mee. maar vanavond reageerde ze aan beidde kanten. Zou zomaar kunnen dat ze zich vast gerold. Ik weet het helaas niet, niks gezien. maar het is inderdaad de dikke darm daar ja

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:47

Zitten de singels en bilriemen van je deken niet te strak? Als ze gaan liggen gaan ze namelijk strakker.
Een passende deken is sowieso wel erg belangrijk want ze kunnen daar veel pijn van hebben en drukplekken krijgen maar dat is meestal bij de borst en schoft.

ZarahZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 01:05

Bij mijn merrie was hetzelfde gedrag een teken van maagzweren en later darmproblemen. Ondanks 24/7 ruwvoer en een redelijk stressloos bestaan... dus onderschat het niet, het kan zomaar!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:27

Dat vinden eigenlijk heel veel merries onplezierig. Ik zou er niet teveel achter zoeken. Bij heel veel paarden en met name merries is onder de buik en vooral meer naar achteren een vervelende plek.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:30

Bij twijfel, ja laat je dierenarts komen. In het ergste geval komt hij voor niks. Maar ook dan ben jij gerust gesteld

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:51

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het aan de deken ligt. Je zegt dat onderdeken minder goed past. Waarom laat je die er niet onderuit? Als ik het zo lees, is je paard niet eens geschoren? Denk niet dat ze zal smelten van een paar graadjes kouder.

Hier trouwens ook eentje dat een hekel heeft aan dekens, heeft me ooit 4 hechtingen in mijn achterhoofd opgeleverd. Maar is ééntje die al gaat miepen als er een haartje tussen een gesp terecht komt, dus ja, er kan meer aan de hand zijn, maar misschien heb jij ook gewoon zo'n "prinses op de erwt" als ik :)

De mijne heb ik trouwens na die winter zonder deken gehouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:21

Sommige merries raken hormonaal wat ontregeld als het voorjaar er aan komt. Dit kan ook een rol spelen.

Bij twijfel kun je het inderdaad het beste laten controleren door de dierenarts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:30

Ik zou eerst aan buikpijn denken.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 20:30

anjali schreef:
Ik zou eerst aan buikpijn denken.

Heb haar vanmiddag Colosan geven voor de zekerheid en ze reageert al minder heftig tot bijna niet meer.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 20:32

hwn schreef:
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het aan de deken ligt. Je zegt dat onderdeken minder goed past. Waarom laat je die er niet onderuit? Als ik het zo lees, is je paard niet eens geschoren? Denk niet dat ze zal smelten van een paar graadjes kouder.

Hier trouwens ook eentje dat een hekel heeft aan dekens, heeft me ooit 4 hechtingen in mijn achterhoofd opgeleverd. Maar is ééntje die al gaat miepen als er een haartje tussen een gesp terecht komt, dus ja, er kan meer aan de hand zijn, maar misschien heb jij ook gewoon zo'n "prinses op de erwt" als ik :)

De mijne heb ik trouwens na die winter zonder deken gehouden.

Is ze wel een beetje, maar aangezien ze een blessure heeft en vrij weinig tot niet beweegt verkies is toch een deken. Denk dat ze gladde dekens toch fijner vindt inplaats van dat ruwe stof bucas (quilt). Maar denk niet dat het alleen daarvan komt. Uit een biotensor, kwam ook dat ze gevoelige darmen, lever en iets met zink had. Dus laat haar ook maar testen op KPU