Onrustig paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maroes

Onrustig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 16:30

Ik heb een vraag over onze 16 jarige fjorden merrie.
Eerst wat geschiedenis, ze heeft vanaf 1 jaar in een stabiele kudde gestaan met 3 merries. Op een gegeven moment zijn de 2 merries verhuisd en zijn er 2 shetlander ruintjes in plaats gekomen. De kudde bestond dus uit 2 fjorden merrie en 2 Shetlanders.dit was een hele fijne stabiele omgeving. Altijd buiten met stallen en bak open. Helaas gingen de eigenaren verhuizen en moest Ciara op zoek naar een andere plek.

We vonden een prachtige plek aan huis van iemand met 2 geiten.Ze vond het daar in het begin erg fijn, was gelijk rustig. Graag wilden we er een maatje voor haar bij, maar de eigenaar van de plek vond dit geen goed idee. Ze heeft dan ook ruim een half jaar alleen gestaan met 2 geiten. Wel 2 keer per week les op een manege in de buurt.
Omdat wij het idee hadden, dat ze toch andere paarden om haar heen moest hebben zijn we op zoek gegaan naar een andere plek. Viel niet mee in de randstad.
Nu hebben we een fijne plek gevonden met andere paarden om haar heen. Merries en ruinen. Ieder heeft een eigen paddock en in de nacht op stal.

Helaas is Ciara vreselijk onrustig in de paddock, loopt zich in het zweet loopt rondjes. Vindt haar rust niet. Ze krijgt hooi in de paddock om te eten. Ze staatver nu 6 weken ongeveer.

We hebben al bach remedie geprobeerd. Nu krijgt ze rode klaver en kamille. Ook coolstance copra en esparcette, omdat ze heel veel en snel afvalt in korte tijd en slecht eet....ja een fjord eet dus toch niet in een stress situatie.

Ciara is verder in de omgang heel rustig en ook in de bak gewoon zichzelf. Zodra ze uit de paddock is ontspant ze.
We hebben haar al in verschillende paddock gehad, om te kijken of dat scheelt. Ook dat maakt niet uit. Heeft iemand dit ook meegemaakt. Of een idee waar dit gedrag vandaag komt? En wat kunnen we nog meer proberen om de rust terug te krijgen?

Bowo

Re: Onrustig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:38

Het klinkt voor mij toch als een situatie die niet past bij het paard. Is de paddock ook kleiner dan de eerdere plekken? Want dan staat ze nu ineens deels op stal met weinig beweging, een paddock die mogelijk ook niet voldoende plek biedt om energie op een goede manier kwijt te raken en daarnaast nog steeds minimaal contact als er geen maatje in de paddock erbij staat.

Daarnaast klinkt dit als een veel drukkere locatie dan waar ze eerder stond. Misschien dat ze letterlijk haar rust niet kan vinden omdat er teveel gebeurd om haar heen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:40

Is daar - naast een paddock, wat bij heel veel (zo niet de meeste stallen) een verkapte stal is zonder dak - ook een mogelijkheid om haar overdag in een bak of weide te zetten? Wellicht mist ze bewegingsruimte die ze eerder weg had?
En anders nog eens kijken bij de stal hiervoor? Als ze daar gelijk weer rustig is, dan heeft ze waarschijnlijk toch geen behoefte aan gezelschap?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:04

Ik denk dat je paard heel erg blij is met weer paardenvriendjes om haar heen, maar dat het apart staan niets voor haar is. Kun je haar niet samen met een ander paard in een paddock zetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:05

Captain schreef:
Ik denk dat je paard heel erg blij is met weer paardenvriendjes om haar heen, maar dat het apart staan niets voor haar is. Kun je haar niet samen met een ander paard in een paddock zetten?

dit was ook het eerste wat ik dacht

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 17:51

Ze stond voor heen dag en nacht buiten. Nu in de nacht op stal en overdag in paddock zonder stal.haar paddock is ruim, maar niet zoals voorheen. De bedoeling is dat ze uiteindelijk bij de kudde gaat, alleen eerst op de wei, daarna in de paddock. Dit vanwege wennen aan elkaar. Van ons mag ze er nu al bij, maar de staleigenaar wil wachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:33

Ik denk dat dit opgelost is zodra ze bij de kudde mag en daar haar plekje vind, deze situatie geeft voor een paard heel veel sociale onzekerheid zeg maar. Ik zou vragen of er alvast een paard die die bij haar mag staan, een andere niet te dominantie merrie zodat haar behoefte aan sociaal contact bevredigd kan worden.

Overigens vind ik een 6 weken wen periode ook best wel lang in een niet zo gunstige situatie voor haar.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:46

maroes schreef:
Helaas is Ciara vreselijk onrustig in de paddock, loopt zich in het zweet loopt rondjes. Vindt haar rust niet. Ze krijgt hooi in de paddock om te eten. Ze staatver nu 6 weken ongeveer.

We hebben al bach remedie geprobeerd. Nu krijgt ze rode klaver en kamille. Ook coolstance copra en esparcette, omdat ze heel veel en snel afvalt in korte tijd en slecht eet....ja een fjord eet dus toch niet in een stress situatie.

Als ik het goed lees, veel verhuizen, slecht eten, stress en afvallen? Ik zou ook wel eens met dierenarts durven overleggen of er sprake kan zijn van maagzweren. Eventueel een aantal dagen maag medicatie geven, kijken of dat helpt.

Mijn paard werd ook (met periodes) compleet lijp van maagpijn. Tot steigeren en zich laten vallen in zijn stal aan toe.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:30

Ik ga met Elisa2 mee, voor jouw paard is het helemaal niet goed dat ze zes weken op deze manier moet wennen. Ik zou dus (eventueel met de dierenarts om de stal eigenaar te overtuigen) in overleg of ze niet bij de kudde kan voor haar gezondheid of in ieder geval één ander paard erbij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:17

maroes schreef:
Ze stond voor heen dag en nacht buiten. Nu in de nacht op stal en overdag in paddock zonder stal.haar paddock is ruim, maar niet zoals voorheen. De bedoeling is dat ze uiteindelijk bij de kudde gaat, alleen eerst op de wei, daarna in de paddock. Dit vanwege wennen aan elkaar. Van ons mag ze er nu al bij, maar de staleigenaar wil wachten.

Dit had ik niet begrepen uit de OP, vandaar dat mijn reactie dan niet helemaal klopt. Als ze er al zes weken staat, dan had ze allang bij of met andere paarden kunnen staan.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 19:42

Bedankt voor jullie reacties. Het gekke is dat ze in de bak, naast alle paddocks helemaal relax is. Ook op de poetsplaats, alleen buiten rijden helemaal zichzelf.het samen staan zal denk ik al een groot deel van het probleem wegnemen. Maar de eigenaren van de andere paarden durven het niet aan. En willen wachten tot de weiperiode aanbreekt.
Vandaag helemaal bezweet weer.Afbeelding

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:50

Wat zielig. Hopelijk komt er snel een oplossing.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:37

Wat slecht, of staan alle andere paarden ook alleen>?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:13

Er staan er 2 samen, de rest apart. Ze komt daarna bij die 2 en nog een andere ruin erbij. De rest is oud. En zijn ze bang voor blessures.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:43

Wat een paardenmensen :roll: je ziet toch snel genoeg of ze elkaar mogen? En in de bak mag ze zeker niet staan?