Koliek/luchtzuigen/maagzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Des_sie

Koliek/luchtzuigen/maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 18:20

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw paard. Hij is nu 3 maanden bij mij en ben er helemaal blij mee <3 alleen heeft hij nu al 2x koliek gehad in 3 maanden tijd. De eerste keer echt liggen en niet willen opstaan dierenarts dus geweest darmontspanner en pijnstilling gehad oorzaak onbekend. Gister nacht zou ik ze nog wat eten geven en had hij weer koliek niet zo erg als de vorige x maar wel telkens trappen na zijn buik, schrapen en proberen te gaan liggen. Dierenarts weer geweest en weer medicatie gehad en nu heeft hij gelukkig nergens last meer van!
Oorzaak alleen weer onbekend. Het is ook een luchtzuiger maar volgens de dierenarts had het hier niks mee te maken dit lijkt mij inderdaad ook niet aangezien dit een fabel blijkt te zijn. Maar het kan natuurlijk wel dat hij is gaan luchtzuigen door een maagzweer en hierdoor weer koliek krijgt. Hij heeft verder helemaal geen symptomen van een maagzweer.
Wat zouden jullie hier mee doen? Hebben jullie nog adviezen voor mij?
Ik heb getest op zand maar er zat vrijwel geen zand in de mest. Ik heb nog wel een zandkuur staan dus misschien kan ik hem die voor de zekerheid geven.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen ik hoop toch niet dat mijn nieuwe paardje nu elke maand koliek heeft :(
Uiteraard heb ik ook contact met de DA maar die weet de oorzaak dus ook niet
Alvast bedankt!!

S_zanne

Re: Koliek/luchtzuigen/maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:36

Hoe staat je paard gestald? Hoeveel brok en ruwvoer krijgt het en in welke hoeveelheden? Hoe vaak komt je paard buiten?
Je geeft aan dat je paard geen symptomen van maagzweren heeft. Het de dierenarts dit geconstateerd?

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 18:39

Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Hij krijgt eigenlijk zo goed als onbeperkt ruwvoer. Het is wel eens op maar hij zal niet langer dan 2 uurtjes zonder staan.
Hij krijgt na het rijden een handje brokjes als beloning maar verder geen krachtvoer
Nee dit heeft de da niet geconstateerd maar wel gevraagd na symptomen en er is verder niks wat wijst op maagzweren enkel luchtzuigen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:48

Buiten op zand, gras platen??
Zand in darmen kan zeker deze klachten geven. En een zandkuur doe ik standaard elke maand in de winter/ herfst
En zand check via mestbal opsturen is snel gedaan en dan heb meer zekerheid
Ik heb kort geleden nog op stal meegemaakt wat , niet behandelen van zand in darmen kan veroorzaken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:49

Is hij gewend om 24 7 buiten te staan?

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 18:51

Ja op zand staat hij. Hooi word wel gegeven vanaf stenen in een ruif. Nee hij komt bij een handelaar weg daar stond hij op stal. Hoe die bij zn eigenaar daarvoor stond weet ik niet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:51

Ontwormd?

Wormen kunnen voor krampkoliek zorgen. M'n inmiddels verkochte draver had dat toen ik die pas kocht en die ging ook liggen en zo krom staan met z'n neus naar z'n buik gericht

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 18:52

Ja hij is pas geleden nog ontwormd

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:53

Zand controle in de mest geeft alleen aan of er zand uitkomt.

Voorbeeld: je hebt 2 paarden. Beide eten 1 kilo zand per maand.
Paard 1 poept 1 kilo zand per maand uit. De mest bevat dus veel zand. In de darmen is geen zand.
Paard 2 poept het zand niet uit. Test is negatief, maar die heeft een kilo zand in de darmen.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 18:54

Dat is ook zo ja. Ik heb nog een zandkuur van de dierenarts thuis die zal ik hem geven voor de zekerheid!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:13

De overgang naaf 24 7 kan ook te groot zijn als hij dit niet gewend is. En ook nog in de winter.. niet een hele vriendelijke tijd.
Ik zou zelf, als je niet weet hoe die stond voor de handelaar, paard verhuizen naar stal voor de nacht en vanuit daar verder kijken. Meer naar hoe hij gewend is en dan ij de zomer lekker 24 7 naar buiten en kijken hoe hij dit op pakt.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 19:15

Hij staat inmiddels al 3 maand 24/7 buiten. Met een dekentje op en hij staat regelmatig in stal hier kan hij gewoon zelf in lopen. Het enige verschil zou dan zijn dat ik de deur dicht doe dus ik ben bang dat dit niet de oorzaak is

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:16

Dat kan heel goed een oorzaak zijn. 3 maand is niks. En wederom; niet in de vriendelijkste tijd deze keuze gemaakt.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 19:18

Nee ik snap dat 3 maanden niks is. Maar hij komt dan in dezelfde stal met de deur dicht terwijl hij er nu ook regelmatig een paar uren staat en dan weer even na buiten gaat. Als dit helpt wil ik dat natuurlijk best doen. Maar denken jullie echt dat als ik de deur dicht doe dat dat een verschil maakt?
Ook het ruwvoer ect is gewoon beschikbaar in de stal als hij daar graag wilt eten en dit doet hij dan vaak ook

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:19

Des_sie schreef:
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Hij krijgt eigenlijk zo goed als onbeperkt ruwvoer. Het is wel eens op maar hij zal niet langer dan 2 uurtjes zonder staan.
Hij krijgt na het rijden een handje brokjes als beloning maar verder geen krachtvoer
Nee dit heeft de da niet geconstateerd maar wel gevraagd na symptomen en er is verder niks wat wijst op maagzweren enkel luchtzuigen

Beweegt hij buiten voldoende?
Kijk als ze de hele dag bij de hooibak stil staan te eten dan kunnen ze alsnog te weinig beweging hebben wat invloed kan hebben op de darmen.
Zou zeker kijken dat er dagelijks minimaal een half uur goed bewogen word.
Ik had er zelf namelijk een die daardoor gevoelig voor koliek was.
En kijk of de mest niet te droog en te hard is, zorg voor voldoende drinken,eventueel slobber aanbieden of water met smaakje er aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:22

Ik zou stallen zoals op de vorige plek is gestald. Daar kun je best gelijk wat in veranderen maar als paard gewend is om 20 uur op stal te staan en nu ineens 24 7 buiten is dat vragen om problemen. Kleine stapjes. Verhuizen is al een grote stap.
En de 1 is er gevoelig voor en de ander niet. De 1 krijgt iets met de gezondheid, de ander uit in gedrag.

Ik zou het zeker niet geheel uitsluiten. Net als ander ruwvoer bijvoorbeeld.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 19:28

Ja hij beweegt voldoende. Zie hem regelmatig een paar x per dag wat rond scharrelen of spelen.
Slobber en/of water met een smaakje is ook wel een goede inderdaad! Zou lijnzaad ook goed zijn voor de ondersteuning?
Bij de handelaar heeft hij hooguit 2 weken gestaan gewoon in een boks. Ik heb hier ook gewoon een normale boks maar dan met de deur altijd open.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:41

Soms is het zo,mijn twee paarden zijn ook net vorige week verhuisd doordat hun vorige stal stopte.
Stonden wel al buiten,maar op een grote track en nu op een klein weitje en mijn merrie had gister ook wat buikpijn door de verandering van ruwvoer( denk ik, en minder bewegen,ze zat wat verstopt)
Lijnzaad weet ik zo niet.overleg even met je veearts of dat geschikt is.

Maar probeer variatie er in aan te brengen hoe je voert,doe in netten, of hooizakken..
zet voer en water ver uit elkaar om lopen te stimuleren.
geef ook wat takken om mee te spelen.
En ik zou wel kijken naar een supplement wat betreft het luchtzuigen.
Is wel een topic hier op bokt met info daar over dacht ik?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:47

Is het ruwvoer onverpakt hooi of voordroog? En wat kreeg hij bij de vorige locatie? Bij verstoppingskoliek duurt het een paar dagen voordat de verstopping is verwerkt (bij te veel stro eten bijvoorbeeld) en bij zand in de darmen kan het zijn dat er gaskoliek te horen is. Dan ligt onverteert hooi vanwege gebrek aan 'doorstroming' in de darmen te verrotten en dat geeft gas. Het is ook goed hoorbaar bovenin de buik en bij kloppen op de goede plek ook te horen. Ik zou de DA even vragen wat hij geconstateerd heeft. Ik zou dit paard toch eens een week of 2 op een zandkuur zetten, met een flinke dosis psyllium, en lijnzaad gaan bijvoeren. Psyllium is in elk geval prebiotica voor de darmflora.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 19:49

Thanks voor jullie tips!
Hij krijgt voordroog wat hij daar kreeg durf ik niet te zeggen maar hij heeft daar maar kort gestaan na mijn weten was die van het zomer nog in frankrijk en toen na nederland gekomen, dierenarts heeft inderdaad na de darmen geluisterd en die zei dat het wel gewoon goed klonk en ook zijn pols was normaal. Maar was er ook vroeg bij omdat we de nacht ingingen.
Ik heb nog twee grote dozen psyllium staan dus dit ga ik hem zeker geven
Laatst bijgewerkt door Des_sie op 30-01-25 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:50

Hoe dik is de deken die hij opheeft?
Kou op de lendenen kan ook een oorzaak zijn. Pak hem gerust iets dikker in

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:51

Het hooi wat je nu voert kán te grof zijn voor zijn pijnlijke maagwand, als dat het geval is zou je eens kunnen kijken met een baaltje wat fijner hooi. Verder geen krachtvoer met veel suiker/zetmeel geven.
Verder heb je veel middeltjes die verlichting geven bij een gevoelige maagwand/maagzweer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:08

Ik zou goede kwaliteit onverpakt hooi gaan voeren. Goede kans dat hij dat veel beter kan verdragen en verteren omdat de vezels van hooi onbewerkt zijn. In voordroog, wat zuurstofloos in plastic zit, worden de vezels door het fermentatieproces deels voorverteerd. Dat proces gebeurt normaal gesproken in de darm van het paard pas, en door voordoog te voeren wordt dat proces verstoord. Je ziet het verschil tussen beide ook terug bij in mest, die wordt anders.
Niet elk paard heeft problemen met voordroog; er zijn er bij die er geen problemen mee hebben maar er zijn er ook genoeg die het niet verdragen.

Citaat:
De melkzuurbacteriën gaan zich vestigen in de darm en gaan suikers en eiwit verteren. Helaas produceren ze in ruil voor de voedingsstoffen geen waardevolle stoffen voor het paard. In plaats daarvan produceren ze melkzuren die door de darmslijmhuid van het paard opgenomen worden. Dit irriteert het darmslijmvlies waardoor er laaggradige ontstekingen ontstaan en en er uiteindelijk “leaky gut” ontstaat. En bij veel paarden resulteert dat uiteindelijk in bijvoorbeeld eczeem (jeuk), hoefbevangenheid, natte mest (diarree) of water bij de mest of koliek.

Bron:
https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... %20gelegen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:11

Ik ga met bovenstaande mee.
Stoppen met voordroog. Ik heb een paard in de kliniek gehad door voordroog waar raaigras in zat, enkel en alleen door schimmels die je niet altijd ziet.

Mijn ervaring is ook dat in voordroog vaker schimmels zitten. 1 gaatje in het plastiel kan al ervoor zorgen dat het binnenin gaat schimmelen.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 21:39

Dat is een goeie inderdaad! Ik ga kijken of ik daar zo snel mogelijk aan kan komen in de hoop dat het dan beter word