Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Maris_ schreef:1 van mijn paarden heeft ook de diagnose 'ernstige astma' gekregen in april/mei '22 dus stalmanagement compleet om moeten gooien daardoor. Bij haar week ik het hooi en staat ze dus wel op zaagsel (snachts waarbij de achterdeur open is van haar stal en ze genoeg frisse lucht krijgt). Mijn ervaring is niet dat zaagsel stoffig is en ze heeft ook geen benauwdheidsaanval /hoest meer gehad sinds haar diagnose en ze zo ziek was geweest. Dus als het echt stoffig/niet goed was geweest, het zaagsel, dan zou haar hoest toch minstens terug zijn gekomen (zou je verwachten althans )
Cilianne schreef:Wij hebben de strokorrels onder de rubbermatten gelegd en waar de randen van de matten zijn, besproeien we met het vervangen van de strokorrels met water met azijn in, dat eten ze niet.
Je hebt zo in verhouding minder strokorrels nodig, het loopt erg zacht (wat goed is voor mijn artrosemerrie) en geen stof, wat goed is voor mijn merrie met stofallergie.
Groot nadeel: veel werk: bij het vervangen van de strokorrels moeten de matten er (gedeeltelijk) uit, we maken dan ineens de matten mee schoon. En je moet dagelijks mesten en vegen (Ze staan aan huis dus in de praktijk is dat 3x per dag even poep scheppen maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen haalbaar is).
Werkt prima maar wel arbeids en tijdsintensief bij het vervangen en proper houden.
Jennifer9131 schreef:Maris_ schreef:1 van mijn paarden heeft ook de diagnose 'ernstige astma' gekregen in april/mei '22 dus stalmanagement compleet om moeten gooien daardoor. Bij haar week ik het hooi en staat ze dus wel op zaagsel (snachts waarbij de achterdeur open is van haar stal en ze genoeg frisse lucht krijgt). Mijn ervaring is niet dat zaagsel stoffig is en ze heeft ook geen benauwdheidsaanval /hoest meer gehad sinds haar diagnose en ze zo ziek was geweest. Dus als het echt stoffig/niet goed was geweest, het zaagsel, dan zou haar hoest toch minstens terug zijn gekomen (zou je verwachten althans )
Dat klinkt dan toch wel goed, dan zou zaagsel misschien toch een optie kunnen zijn mits het juiste merk. Mag ik vragen welk merk je gebruikt?