Meer bokkers paarden met bijwerkingen enting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovechicco

Meer bokkers paarden met bijwerkingen enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 21:21

Beste bokkers,

Afgelopen jaar, op 09-06-2023 zijn 3 van de 6 paarden bij een vriendin van mij gevaccineerd. 3 betreffen mini pony's die nooit van het terrein af gaan en worden dus niet ieder jaar standaard geënt. (Goed bedoeld advies is niet nodig ;) De andere 3, een C, D en E pony zijn wel geënt. Echter hebben alle 3 de grotere pony's na de enting, los van elkaar, dezelfde klachten gekregen. Ze kregen dikke benen, ogen en alle 3 hoesten ze ook flink. Ze zijn alle 3 geënt uit dezelfde batch en de klachten zijn na de enting dan ook ontstaan. De 3 mini's hebben nergens last van en huppelen vrolijk in het rond.

Ik vroeg mij af of meerdere bokkers hier last van hebben. Het gaat om de Prequenza enting (zie foto), met batch (lotnummer) A148A01

Afbeelding

Ik hoor graag van jullie

Liefs medebokkertje Lovechicco

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:23

Hier één die na zijn vaccinatie een fikse zwelling kreeg op de borst en kort erna ook hoefbevangen werd. Werd normaal altijd met de tegenhanger gevaccineerd, maar in 2022 voor het eerst in 10 jaar met bovenstaand product. 10 jaar geleden had hij er ook een, veel lichtere, reactie op gedaan, maar toen nooit echt de "link" gelegd. Dit jaar voorlopig niet gevaccineerd, maar als hij nog gevaccineerd wordt zal het terug met het vaccin van de andere producent zijn. Ik zou het moeten nakijken in zijn boekje, maar was ook Equilis Prequenza als ik mij niet vergis. Sowieso wel een ander lot (2023).