Wormendrama!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myponyhoward

Wormendrama!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:07

Hoi iedereen!

Ik zit met mijn handen in het haar wat betreft mijn mini Shetlander Beer. Om een lang verhaal iets korter te maken: Beer is bij ons gekomen toen hij een halfjaar oud was, toen had hij al van zijn oude huis een fikse worm besmetting. Hij wordt begin Juli 6. Die worm besmetting is tot januari 2025 altijd gebleven, soms erger (2023 een EPG 7200) en soms minder (EPG 1000). In januari 2025 had hij eindelijk een EPG van 50. Ik ontworm hem nu 1,5 jaar preventief op een schema voor beer gemaakt door de dierenarts. Maar nu vond ik afgelopen weekend een worm in zijn nest en na een mestonderzoek vanmiddag bleek hij toch weer een EPG van 2250 te hebben.

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Een week lang na het ontwormen mest ik dagelijks of meerdere keren per dag de wei uit en gooi de mest in de grijze container. In normale weken probeer ik zo vaak mogelijk de wei uit te mesten (dit is vaak 1 of 2 keer per week omdat ik het momenteel helaas erg druk heb) en dit gaat dan op de mest bult een paar meter over het stek van de wei heen.

Ze staan op zand, beer krijgt muesli en weightlift brok bij gevoerd, gaat wanneer het kan vaak even een halfuurtje op het gras. Hij had afgelopen maand maagzweren, hij is nu op week 3 van de 4 weken durende behandeling en die slaat goed aan. Waar hij eerst zijn brok en hooi slecht at, eet hij het beide nu een stuk beter en helemaal op!

Tandarts is 4 weken geleden geweest, hoefsmid is maandag geweest, maagzweren gaat een stuk beter.

Alleen de wormen zitten hem nog ontzettend tegen. Ik gun het hem zo om gezond te zijn voor hoe ver dit voor hem mogelijk is. Als iemand tips heeft, mee wilt kijken of op een andere manier hulp kan bieden, ik hoor het heel graag!!

Ik wil zo dat mijn kleine mannetje zijn leven volop kan leven en lekker kan eten, spelen en paard zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:13

En je dierenarts? Wat zegt die? Je ontwormt wel gewoon goed? Voldoende gewicht?
Geen zand in de darmen?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:16

Muze schreef:
En je dierenarts? Wat zegt die? Je ontwormt wel gewoon goed? Voldoende gewicht?
Geen zand in de darmen?

Ik ontworm gewoon goed, het is voor de dierenarts ook echt een geval apart. Ze gaan morgen even overleggen of het ontworm schema ook anders moet. Hij is wel mager, maar mede door de maagzweren dus ik hoop dat hij snel wat aankomt. Ik geef hem regelmatig een psyllium kuur, als hij klaar is met de maagzuurremmers zal ik hem weer eentje geven want ik wil niet alles tegelijk geven.

Muze

Re: Wormendrama!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:19

Het kan wel invloed op elkaar hebben, zand, maag, wormen..
mijn paard knapte op na een 5 daagse panacur en die blijf ik nu heel strak managen iom dierenarts en de mest onderzoekers.
Verder ga ik die ondersteunen met Puur Parasitus en geef ik hem ook regelmatig wat pompoenpitten: dit alles om in elk geval m’n best te doen de wormen te ontmoedigen.
De maagzuur medicatie wel echt langzaam afbouwen hè, anders heb je de zweren zo weer terug

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:21

Ik lees regelmatig goede verhalen over 5 dagen achter elkaar Panacur geven. Misschien het proberen waard.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:24

Geen tips maar volg Beer al wel lang! Wat vervelend dat de wormen zo hardnekkig blijven zeg, je zou haast denken dat die allemaal resistent zijn voor de wormen kuur :=

Ondanks dat vind ik het top dat jij zo goed voor hem bent! Je doet alles wat kan, hopelijk krijg je hier nog wat tips

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:24

Muze schreef:
Het kan wel invloed op elkaar hebben, zand, maag, wormen..
mijn paard knapte op na een 5 daagse panacur en die blijf ik nu heel strak managen iom dierenarts en de mest onderzoekers.
Verder ga ik die ondersteunen met Puur Parasitus en geef ik hem ook regelmatig wat pompoenpitten: dit alles om in elk geval m’n best te doen de wormen te ontmoedigen.
De maagzuur medicatie wel echt langzaam afbouwen hè, anders heb je de zweren zo weer terug

Oh dankje! Dan bel ik morgen de dierenarts even om te vragen naar panacur. Mag ik vragen wat de puur parasitus en de pompoenpitten precies doen? Ja klopt! Van de dierenarts meegekregen: eerst 4 weken elke dag voor 100 kg en daarna elke dag een kwart streepje totdat de spuiten op zijn.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:25

RanjaRietje schreef:
Geen tips maar volg Beer al wel lang! Wat vervelend dat de wormen zo hardnekkig blijven zeg, je zou haast denken dat die allemaal resistent zijn voor de wormen kuur :=

Ondanks dat vind ik het top dat jij zo goed voor hem bent! Je doet alles wat kan, hopelijk krijg je hier nog wat tips

Ja daar ben ik ook bang voor.. daarom is het voor de dierenarts ook zo lastig om een ontwormschema te maken. Je wilt niet te vaak geven want heb je meer kans op resistentie maar ook niet te weinig want dan komen ze te snel terug..

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:37

Al geprobeerd om te ontwormen en na 3 weken herhalen? Eerder gebeurde dit altijd. Geeft bij een besmetting vaak het beste resultaat

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:40

Zou je eventueel nog winst kunnen behalen met een voedingsdeskundige? Kans dat onbalans in het darmstelsel ook meedraagt aan het wormenprobleem.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:45

scrabbel schreef:
Al geprobeerd om te ontwormen en na 3 weken herhalen? Eerder gebeurde dit altijd. Geeft bij een besmetting vaak het beste resultaat

Ja ik moet van de dierenarts bij een besmetting altijd ontwormen en dan na 14 dagen weer ontwormen!

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:45

noviceh schreef:
Zou je eventueel nog winst kunnen behalen met een voedingsdeskundige? Kans dat onbalans in het darmstelsel ook meedraagt aan het wormenprobleem.

Mij werd Eqinful.nl aangeraden, dus ik denk dat ik met haar even contact opneem voor een consult.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 18:51

Voor echt goed meedenken missen we wat informatie.
Hoe oud is Beer?
Waarmee ontworm je regelmatig? Elke keer hetzelfde middel, krijg je wel eens wat anders?
Hoe vlot na het ontwormen laat je weer mest onderzoeken?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 18:57

prugelpiet schreef:
Voor echt goed meedenken missen we wat informatie.
Hoe oud is Beer?
Waarmee ontworm je regelmatig? Elke keer hetzelfde middel, krijg je wel eens wat anders?
Hoe vlot na het ontwormen laat je weer mest onderzoeken?

Beer wordt in Juni 6. Hij krijgt steeds wat anders, er wordt gewisseld tussen Nemantel, Eraquel en Equest. Als er een besmetting wordt vastgesteld ontworm ik met het middel dat door de dierenarts wordt aangeraden en daarbuiten houdt ik nu dit schema aan door de dierenarts gemaakt:

april: Equest

Juli: Nemantel

September: Equest

Januari: Nemantel

Ik onderzoek het zelf, met mijn eigen microscoop. En laat het ongeveer 6 keer per jaar checken bij de dierenarts.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:07

Heb je al eens getest wat er gebeurt als je stopt met de ontworming? Want je bent nu steeds rommel erin aan het doen die ook zijn hele darmflora om zeep helpt en daar worden voedingsstoffen opgenomen en tevens zit daar een groot deel van het immuunsysteem. Waarschijnlijk zijn de wormen hartstikke resistent geworden. Wellicht dat het lichaam zelf een hoop kan uitbannen.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 19:11

Hutcherson schreef:
Heb je al eens getest wat er gebeurt als je stopt met de ontworming? Want je bent nu steeds rommel erin aan het doen die ook zijn hele darmflora om zeep helpt en daar worden voedingsstoffen opgenomen en tevens zit daar een groot deel van het immuunsysteem. Waarschijnlijk zijn de wormen hartstikke resistent geworden. Wellicht dat het lichaam zelf een hoop kan uitbannen.

Zijn lichaam is zo aangetast dat het helemaal niks meer doet tegen de wormen. De dierenarts zegt dat doordat hij al als zo’n jong veulen wormen heeft gekregen en altijd heeft gehad zijn lichaam het niet meer als iets vreemds ziet dus er niks meer tegen doet zegmaar.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:37

Myponyhoward schreef:
Mij werd Eqinful.nl aangeraden, dus ik denk dat ik met haar even contact opneem voor een consult.
Daar heb ik ook goede ervaringen mee :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:59

Myponyhoward schreef:
Beer wordt in Juni 6. Hij krijgt steeds wat anders, er wordt gewisseld tussen Nemantel, Eraquel en Equest. Als er een besmetting wordt vastgesteld ontworm ik met het middel dat door de dierenarts wordt aangeraden en daarbuiten houdt ik nu dit schema aan door de dierenarts gemaakt:

Welke wormen heeft hij?
Alleen 'wormen' zegt niet zoveel, elke worm reageert anders op een bestrijdingsmiddel, of al niet meer vanwege resistentie. Het is dus zaak om 'de wormen' met het juiste (nog) werkzame middel of een combinatie van middelen aan te pakken. Anders is het nutteloos, net als preventief ontwormen.

Misschien heb je hier wat aan? https://irisvangulik.nl/bewust-ontwormen-cursus/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:09

Ja ik wilde ook vragen welke wormen hij heeft, als dit bijvoorbeeld bloedwormen zijn dan helpt alleen panacur.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:09

Myponyhoward schreef:
RanjaRietje schreef:

Ja daar ben ik ook bang voor.. daarom is het voor de dierenarts ook zo lastig om een ontwormschema te maken. Je wilt niet te vaak geven want heb je meer kans op resistentie maar ook niet te weinig want dan komen ze te snel terug..

Resistentie krijg je niet door vaak ontworpen maar door onder te doseren. Als je paard te weinig wormenkuur binnen krijgt omdat hij bijvoorbeeld knoeit of je zijn gewicht niet goed hebt ingeschat. Daarom is het vooral belangrijk dat je niet te laag doseert. Beter iets te veel dan te weinig.

Heeft beer wel eens op een weegschaal gestaan? Alleen de aller kleinste mini pony's wegen onder de 100kg. En gewone Shetlander weegt vaak meer dan je denkt. Zeker bij zoveel wormbesmettingen is het belangrijk om niet onder te doseren!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:19

Pompoenpitten bevatten een stofje die de darmen kort gezegd “ minder aantrekkelijk “ voor wormen maken.
De Puur Parasitus is een mengsel van diverse kruiden, die elk een werking hebben op onder meer de darm.
Zoals ook onaantrekkelijk maken, helpen slijmvlies te herstellen, weerstand helpen verhogen.
Het zijn natuurlijk geen wondermiddelen.

Ik zie nu net dat je al een lange historie met je pony hebt, en dat de wormen inderdaad niet “ op zichzelf” staan. Dan kan je zeker baat hebben bij een holistische ondersteuner, naast ook de adviezen van de dierenarts ( of liefste iemand die misschien daarmee kan overleggen)..

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 21:06

Lindsey_99 schreef:
Myponyhoward schreef:

Welke wormen heeft hij?
Alleen 'wormen' zegt niet zoveel, elke worm reageert anders op een bestrijdingsmiddel, of al niet meer vanwege resistentie. Het is dus zaak om 'de wormen' met het juiste (nog) werkzame middel of een combinatie van middelen aan te pakken. Anders is het nutteloos, net als preventief ontwormen.

Misschien heb je hier wat aan? https://irisvangulik.nl/bewust-ontwormen-cursus/

Hij heeft momenteel een spoelwormen infectie, maar heeft in het verleden ook vaak bloedwormen gehad.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 21:08

Resistentie krijg je niet door vaak ontworpen maar door onder te doseren. Als je paard te weinig wormenkuur binnen krijgt omdat hij bijvoorbeeld knoeit of je zijn gewicht niet goed hebt ingeschat. Daarom is het vooral belangrijk dat je niet te laag doseert. Beter iets te veel dan te weinig.

Heeft beer wel eens op een weegschaal gestaan? Alleen de aller kleinste mini pony's wegen onder de 100kg. En gewone Shetlander weegt vaak meer dan je denkt. Zeker bij zoveel wormbesmettingen is het belangrijk om niet onder te doseren![/quote]

Beer is een minishetlander met dwerggroei door de wormen. De dierenarts schat hem op niet eens 100 kg, dus ik ontworm hem voor 100/125 kg.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:48

Nematel helpt prima tegen spoelworm, maar niet als je 1x per half jaar doet bij een besmetting.

Die cyclus duurt 8 weken geloof ik, dus je moet 2x achter elkaar geven omdat je alleen de volwassenen in de darm dood en de jonge larven niet.

En je weide zit dus ws vol met eieren. Dat had ik ook. Al mijn paarden tot en met 3 jaar krijgen standaard spoelworm uit de wei.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:34

Grote kans dat er op de weide een worm besmetting zit. En daardoor steeds een herbesmetting krijgt.
Dagelijks mest weghalen is echt belangrijk in zulke gevallen.
Laat de wei even rusten en laat deze begraven door bv schapen. Dan haal je al een groot deel van de besmettingsbron weg.

Worm, maag en zand problemen hangen vaak samen. Dus goed om het alle aan te pakken.
Maar dat doe je al!

Bij flinke worm besmetting ben ik zelf meer van, geen mestonderzoek maar opnieuw ontwormen. Per kuur verschilt hoe snel weer. Ik zou persoonlijk wel richting de 150 kg gaan met ontwormen. Of hem eens op de weegschaal zetten. Mini shet van vriendin was ook absoluut niet dun. Op de schaal zat doe dichter naar de 150 dan de 100 die de da dacht.