Ik zit met mijn handen in het haar wat betreft mijn mini Shetlander Beer. Om een lang verhaal iets korter te maken: Beer is bij ons gekomen toen hij een halfjaar oud was, toen had hij al van zijn oude huis een fikse worm besmetting. Hij wordt begin Juli 6. Die worm besmetting is tot januari 2025 altijd gebleven, soms erger (2023 een EPG 7200) en soms minder (EPG 1000). In januari 2025 had hij eindelijk een EPG van 50. Ik ontworm hem nu 1,5 jaar preventief op een schema voor beer gemaakt door de dierenarts. Maar nu vond ik afgelopen weekend een worm in zijn nest en na een mestonderzoek vanmiddag bleek hij toch weer een EPG van 2250 te hebben.
Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. Een week lang na het ontwormen mest ik dagelijks of meerdere keren per dag de wei uit en gooi de mest in de grijze container. In normale weken probeer ik zo vaak mogelijk de wei uit te mesten (dit is vaak 1 of 2 keer per week omdat ik het momenteel helaas erg druk heb) en dit gaat dan op de mest bult een paar meter over het stek van de wei heen.
Ze staan op zand, beer krijgt muesli en weightlift brok bij gevoerd, gaat wanneer het kan vaak even een halfuurtje op het gras. Hij had afgelopen maand maagzweren, hij is nu op week 3 van de 4 weken durende behandeling en die slaat goed aan. Waar hij eerst zijn brok en hooi slecht at, eet hij het beide nu een stuk beter en helemaal op!
Tandarts is 4 weken geleden geweest, hoefsmid is maandag geweest, maagzweren gaat een stuk beter.
Alleen de wormen zitten hem nog ontzettend tegen. Ik gun het hem zo om gezond te zijn voor hoe ver dit voor hem mogelijk is. Als iemand tips heeft, mee wilt kijken of op een andere manier hulp kan bieden, ik hoor het heel graag!!
Ik wil zo dat mijn kleine mannetje zijn leven volop kan leven en lekker kan eten, spelen en paard zijn.