Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:34

De behandeling moet je samen met je veearts doen. Eerst de goede diagnose laten stellen.

En als het maagzweren zijn,
Maagzweren gaan niet zomaar over. Daar zijn medicijnen voor nodig en verandering van voer en management etc om nieuwe maagzweren in de toekomst te voorkomen.

Je paard geeft duidelijk aan dat ze hulp nodig heeft, aan jou de taak om de goede hulp te zoeken. Beterschap

.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:25

Skyeenmeike schreef:
janouk schreef:
Misschien interessant om deze video te bekijken en te zien of je iets herkent

[ Video ]

Het gaat over gevoeligheid door maagzweren (ulcer)


Super interessant! En ik herken mijn paard heel erg in het 2de paard. Misschien ook maar een kuurtje omeprazol (zo heet dat toch?) geven. Maar nu de vraag kan ik dat krijgen zonder dat maagzweren officieel zijn vastgesteld ?


Een kuurtje Omeprazol (gastroguard/ulcergold) kost je tussen de €500,- & €1200,- wil je het goed doen. Vandaar dat artsen een gastroscopie doen om het zeker te weten. Dat is goedkoper dan het medicijn namelijk.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:24

Maagzweren kunnen erg goed (deels) de oorzaak zijn van het gedrag van dit paard. Verhuizing, stress van de nieuwe situatie enz is vaak de oorzaak van een maagzweer. Laat de DA komen en stel een behandelplan op na diagnose door de DA.

Daarnaast met je nieuwe instructie aan het werk. Paard snapt jullie niet (logisch, alles is nieuw) en jullie snappen haar niet (logisch, totaal ander type dier dan je in NL zou kopen, ook qua achtergrond).
Ga bezig met respect en vertrouwen. Vanuit die basis en een goede gezondheid, kan je verder bouwen aan een fijne toekomst met elkaar.

Babootje

Berichten: 26387
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:00

Skyeenmeike schreef:
Super interessant! En ik herken mijn paard heel erg in het 2de paard. Misschien ook maar een kuurtje omeprazol (zo heet dat toch?) geven. Maar nu de vraag kan ik dat krijgen zonder dat maagzweren officieel zijn vastgesteld ?


Los van het feit dat het niet kan, waarom zou je een geneesmiddel willen geven zonder dat je weet dat je daarmee het probleem oplost? Het is ook geen "baat-het-niet-schaadt-het-niet" middel want het remt de opname van vitaminen en je paard kan er overgevoelig op reageren.
Het middel moet dus onder begeleiding van een dierenarts worden gegeven.
Maagzweren onbehandeld kunnen verergeren en kunnen leiden tot koliek, of erger een maagruptuur met de dood van het paard tot gevolg.
Wellicht heeft je paard geen maagzweren, maar met haar geschiedenis en ras ligt dit erg voor de hand. Alleen een dierenarts kan dat vaststellen.
Hoog tijd dat je een dierenarts goed naar het paard laat kijken. De meeste mensen doen dat voordat ze een paard kopen, wat heel verstandig is, maar dat is hier nu eenmaal niet gebeurd.

Een paard verzekeren voor dierenartskosten kan alleen als een dierenarts het paard heeft gekeurd en heeft vastgesteld dat het gezond is.

Zamak
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:09

Skyeenmeike schreef:
Rocamor schreef:

Nee ik voel me totaal niet aangevallen in tegendeel zelfs denk dat ik gewoon verkeerd uit de hoek kom. Wel kan ik er inderdaad niet tegen als mensen zeggen dat ik geen respect heb voor mijn paard of mensen die bijdehand gaan doen en zeggen dat ik me gedraag als een 12 jarige omdat ik mijn paard een trutje noem. Maargoed kan aan mij liggen ik bedoel t allemaal niet verkeerd. Rug en hals heeft osteopaat nagekeken en knopen behandeld met needling


Dan weet je dus niet of er alsnog iets stuk is in de rug of de hals.

Leuke foto's van je paard. Staat ze vaker / vaak zo breed met haar voorbenen?


Dit vind ik een hele goede vraag. Volgens mij heb ik het antwoord nog niet gezien. Staat dit paard vaak/vaker zo?

Elisa2

Berichten: 37450
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard trapt bij aanraken buik en aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:20

Het probleem bij veel import Spanjaarden is de gezondheid, daar wordt wat minder streng op geselecteerd in Spanje en vele mankeren dan ook wat in de goedkope prijsklasse waarin ze in Nederland aangeboden worden en veel mensen laten ze juist vanwege die prijsklasse niet keuren.

Mijn advies zou dan ook zijn: maak een afspraak bij de DA, laat alsnog uitgebreid keuren en neem het maagzweer verhaal mee. Soms geven DA medicatie mee om te proberen hiervoor zonder dat ze een dure gastrocopie doen op basis van de symptomen en als je dan verbetering merkt dan is de diagnose ook gesteld.
Laat de DA ook extra aandacht besteden aan het bekkengebied, kijken of het bekken recht staat etc.

Ondertussen werken aan grondwerk met de nieuwe instructrice, consequent zijn, afspraken maken tussen jou en je paard etc. en pas als paard helemaal goed is weer gaan rijden onder begeleiding van de nieuwe instructrice. Eventueel ook onder begeleiding (en als paard goed is) wat longewerk eerst mee pakken.