Paard trapt bij het aanraken van de buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laskalover

Paard trapt bij het aanraken van de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:16

Hoi!

Ik heb een pony van 5 jaar (bijna 6).
Ze heeft pijn aan haar buik vlak bij de achterbenen.
Als je er zachtjes over aait en nauwelijks aanraakt begint ze je al te bijten en te trappen.
Als je probeert te rijden gaat ze alleen maar bokken, ik dacht dat dit lag aan de rug en had een kraker laten komen dit heeft dus niet echt geholpen.
Ze heeft dit al een tijdje en ze is een merrie, echter denk ik niet dat het narrigheid is maar echt pijn.
Ook denk ik dat het pijn is omdat ze tijdens het rijden alleen maar bokt...
Volgens mij liggen haar darmen daar en denk dat ze dus iets met haar darmen heeft....
Ik heb haar tempratuur opgemeten, en ze heeft geen koorts.
Weet iemand wat dit is ?
Als je iets weet plaats dan alsjeblieft een reactie! :)

Laskalover

F_Orumster

Re: Paard trapt bij het aanraken van de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:20

Waarom ga je dan rijden?

Heb je er al meer mensen naar laten kijken dan een kraker? Dierenarts bijvoorbeeld?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:20

Denk dat je beter een keer de dierenarts kan laten komen want het klinkt alsof ze er echt last van heeft!

udokus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 02:23

MAAGZWEER??????

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 02:32

Ik weet niet wat het is, maar de dierenarts kan jou vast wel wat meer vertellen...

Nu heb ik ook een vraag aan jou: je weet dat je paard veel pijn heeft, geeft het zelf nog eens toe ook. WAAROM ga je er dan in hemelsnaam op rijden en haal je er geen dierenarts bij?

Het spijt me zeer, maar ik vind dit soort topics erg nutteloos. Wij kunnen niet aan de hand van een beschrijving zien wat er mis is met je paard en we hebben er ook niet voor gestudeerd. Gewoon de dierenarts erbij halen en die kan jou uitsluitsel geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:01

En dit deed ze voorheen niet?
Je kon vroeger gewoon de buik aaien en rijden zonder problemen?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:33

Ik denk dat TS ging rijden en er toen achter kwam dat haar paard er ook last van heeft met rijden.
Niet gelijk afzeiken dus.... er staat toch niet dat TS blijft rijden?

TS: ik zou er een DA bij halen. Wij kunnen van een afstand niet beoordelen wat het is.

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:31

Hoe gaat het nu? Is de DA al langs geweest?
Dat het 'iets' met de darmen is zou namelijk erg goed kunnen, maar de DA kan je hier het meest over vertellen. ;)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:39

Mijn paard hoef ik niet onder haar buik schoon proberen te maken. Ze is daar gevoelig. Heeft ze van jongsaf aan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:42

Lijkt wel maagzweer jaren geleden hadden wij ook een pony deed precies het zelfde en met rijden bokken en had ernstige maagzweren en hiervoor moet je echt na een dierenarts

Skyeenmeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:31

Heyy hooi, een soort gelijke vraag/probleem vanuit hier. Mijn merrie uit Spanje (heeft daar gediend als fokmerrie) doet hetzelfde, oren in dr nek en happen bij aansingelen en dr buik aanraken is echt een No go. Echter denk ik niet dat ze dit doet vanwege pijn (misschien spierpijn kan dat?) maar omdat ze fokmerrie is geweest en veel narigheid heeft meegemaakt in Spanje, denk persoonlijk dat ze traumatische ervaringen heeft. Als er een wortel voor haar neus wordt gehouden of een van dr paardenvrienden staat bij haar in de buurt of ze wordt afgeleid mag ik haar namelijk wel aansingelen en wel aanraken bij haar buik. Iemand hier ervaring mee ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:46

Skyeenmeike schreef:
Heyy hooi, een soort gelijke vraag/probleem vanuit hier. Mijn merrie uit Spanje (heeft daar gediend als fokmerrie) doet hetzelfde, oren in dr nek en happen bij aansingelen en dr buik aanraken is echt een No go. Echter denk ik niet dat ze dit doet vanwege pijn (misschien spierpijn kan dat?) maar omdat ze fokmerrie is geweest en veel narigheid heeft meegemaakt in Spanje, denk persoonlijk dat ze traumatische ervaringen heeft. Als er een wortel voor haar neus wordt gehouden of een van dr paardenvrienden staat bij haar in de buurt of ze wordt afgeleid mag ik haar namelijk wel aansingelen en wel aanraken bij haar buik. Iemand hier ervaring mee ?

Ik had een fokmerrie uit spanje die dat deed, ging uiteindelijk bokken naar het been en kort lopen. Toen ze van voordroog over ging op droog hooi was het gelukkig snel over.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:01

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:05

Het kan van alles zijn: maagzweer, iets met de darmen, iets met de eierstokken of baarmoeder, iets met het voer, en nog veel meer dingen. Je dierenarts kan dit beter uitzoeken dan Bokt. Wij zijn geen dierenarts en kunnen niet in je paard kijken.

En ga zolang je niet weet wat het is maar niet meer rijden.

Skyeenmeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:18

fohadie schreef:
Het kan van alles zijn: maagzweer, iets met de darmen, iets met de eierstokken of baarmoeder, iets met het voer, en nog veel meer dingen. Je dierenarts kan dit beter uitzoeken dan Bokt. Wij zijn geen dierenarts en kunnen niet in je paard kijken.

Misschien had ik erbij moeten vermelden dat ze geen opvoeding kent en pas een paar maanden bij ons is het is een paard van 13 maar qua wat ze weet en kan is ze 3. Ze loopt door je heen, als ze iets niet wilt gebeurd het niet, werken houd ze niet van en als iets dr niet sind gaat ze bijten of trappen. We zijn bezig met haar her opvoeden en mijn probleem komt hier dus ook bij kijke

Skyeenmeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:30

Azmay schreef:
Skyeenmeike schreef:

Ik had een fokmerrie uit spanje die dat deed, ging uiteindelijk bokken naar het been en kort lopen. Toen ze van voordroog over ging op droog hooi was het gelukkig snel over.

Ze sopt haar hooi vaak in water, kan dat er iets mee te maken hebben ?

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:37

Ik ga mee in het verhaal van fohadi.
Klinkt meer als ongemak/pijn dan een stout paard.
Paarden hebben het best pittig als ze uit het buitenland komen (ook nog na een paar maanden). Ander voer, ander klimaat, vrienden weg, andere routine, andere omgeving…

Skyeenmeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:44

SilvanoN schreef:
Paarden hebben het best pittig als ze uit het buitenland komen (ook nog na een paar maanden). Ander voer, ander klimaat, vrienden weg, andere routine, andere omgeving…

Geloof mij maar als ik zeg dat ze het hier niet zwaarder heeft dan in Spanje, altijd moeten vechten om voer, altijd moeten vechten voor een plekje in de groep, zonder liefde en geduld maar met de zweep bekeerd worden etc etc

Skyeenmeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:47

SilvanoN schreef:

Maar ik snap wat je zegt, zou het kunnen zijn dat ze gewoon een enorme cultuurshock heeft ? Ik wil best geloven dat ze pijn heeft maar dan snap ik niet waarom ze het gedrag niet vertoond op het moment dat ze iets lekkers voor dr neus heeft of wordt afgeleid

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:00

Skyeenmeike schreef:
fohadie schreef:

Misschien had ik erbij moeten vermelden dat ze geen opvoeding kent en pas een paar maanden bij ons is het is een paard van 13 maar qua wat ze weet en kan is ze 3. Ze loopt door je heen, als ze iets niet wilt gebeurd het niet, werken houd ze niet van en als iets dr niet sind gaat ze bijten of trappen. We zijn bezig met haar her opvoeden en mijn probleem komt hier dus ook bij kijke

Huh, ben jiij enTS dezelfde of hebben jullie het over hetzelfde paard? Mijn advies was voor TS (Topic Starter)

Skyeenmeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:07

fohadie schreef:

Ik ben niet de TS sorry ik dacht dat je het tegen mij had sorry !

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:08

Fohadie, die skyeenmeike is een natuurtalent in het opduiken van zwaar verouderde topics om daarna het topic over te nemen.

Sky... wellicht handig als je zelf eens topics opent ipv topics uit de krochten van bokt te zoeken

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:10

Skyeenmeike schreef:
fohadie schreef:

Ik ben niet de TS sorry ik dacht dat je het tegen mij had sorry !

Geeft niet, dacht even dat het over het paard ging. Maar ook bij jou zal ik eerst medisch uitsluiten voor je "strenger" gaat worden. Kan hoor, dat het met opvoeding te maken heeft, maar zou niet eerlijk naar het paard zijn als de klachten medisch zijn, en jij alleen denkt dat je het met strenger zijn oplost.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:11

Rocamor schreef:
Fohadie, die skyeenmeike is een natuurtalent in het opduiken van zwaar verouderde topics om daarna het topic over te nemen.

Sky... wellicht handig als je zelf eens topics opent ipv topics uit de krochten van bokt te zoeken

Oh, shoot me!! Zie nu pas hoe oud dit topic is. OK, ik trek me weer terug... Zucht.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:12

fohadie schreef:
Huh, ben jiij enTS dezelfde of hebben jullie het over hetzelfde paard? Mijn advies was voor TS (Topic Starter)

Het oorspronkelijke topic is uit 2014 dus TS is waarschijnlijk al lang uit beeld.
Skyeenmeike heeft dit topic blijkbaar gevonden en naar boven gehaald om haar eigen vraag te stellen.