Ervaringen gevraagd - revalidatie na ocd-operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Ervaringen gevraagd - revalidatie na ocd-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 17:41

Wij hebben een 3 jarige merrie waarbij een chip is weggehaald uit een spronggewricht.
Ze staat nu op stal. Advies van de dierenarts: 4 weken boxrust, daarna 4 weken stapmolen en/of stappen aan de hand en dan weer normale weidegang opbouwen.

Gisteren sprak ik toevallig een andere dierenarts die vertelde dat dit een goed advies is, maar dat er zoveel brokken ontstaan door het stappen aan de hand met een jong paard, dat zij als alternatief 6 weken boxrust adviseren en daarna direct opbouwen van de weidegang.

Ik vind dat nogal een verschil, en ben op dit moment vast van plan het advies van mijn eigen DA op te volgen. Dus boxrust en daarna stappen aan de hand. Maar ik word nu wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Hoe is het bij jullie gegaan? En wat zijn de risico's van welke aanpak?

Caily

Re: Ervaringen gevraagd - revalidatie na ocd-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:48

Ik snap beide. Als paard los komt tijdens stappen aan de hand, ben je nog veel verder van huis. Jij kan zelf inschatten hoe jouw paardje dat zal doen en hoe je daarbij kan helpen.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:51

Gedurende 3 weken volledige boxrust.

Vervolgens 3 weken gecontroleerde beweging, dit houdt in 2x per dag stappen aan de hand of gedurende een korte periode in een kleine paddock.

Na deze 6 weken kunt u uw paard weer langzaam op gaan pakken. 

Dit advies geven wij de eigenaren mee na een arthroscopische operatie. Dus bij ons is het 2 weekjes korter en zou je hem evt de laatste 3 weken in een kleine paddock kunnen zetten gedurende korte tijd.
Paddock natuurlijk zo dat hij niet kan ontploffen en sprintjes trekken, maar wel iets kan bewegen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:05

Wij kregen toen 3 weken boxrust, 3weken stappen aan de hand en dan naar buiten. Als dat stappen aan de hand te pittig was dan boxrust iets verlengen en daarna ohz stappen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 20:36

kiwiwitje schreef:
Wij kregen toen 3 weken boxrust, 3weken stappen aan de hand en dan naar buiten. Als dat stappen aan de hand te pittig was dan boxrust iets verlengen en daarna ohz stappen.

Thnx! Dat was het advies, maar hoe ging het in de praktijk?
Dit gaat om nl. een 3 maar in het echt 2,5jarige, dus ohz is nog even niet aan de orde :-).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:45

De jonkies werden na 4/5 weken de wei op gegooid. Want daar was anders geen land mee te bezeilen. Die kwamen recht uit de opfok en gingen op de foto voor verkoop/inrijden dus amper in de hand geweest.
Ze doen dan 1x gek. En daarna gewoon gelijk dag en nacht buiten of hoogstens de nacht op stal als t minder weer was. Die zijn dan t gekke wel weer kwijt.

Maar die kwamen recht uit de opfok. Die waren pas kort weer in de hand. Das wel een verschil of je er eentje hebt die gewoon veel in de hand kwam en ook aan de hand al wel t een en ander mee gedaan hebt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 20:52

Deze komt ook ongeveer rechtstreeks uit het land, één week voordat ze geopereerd werd 's nachts op stal gezet. Dus veel dank, zo kan het dus ook. Voorlopig staat ze nog op stal en ik ga zeker mijn best doen om aan de hand te stappen. Maar als het straks een drama wordt doen we haar denk ik ook snel weer gewoon in de wei. Het is geen woest beest, dus denk ook dat het na 1 x gek doen wel weer over is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:00

Ik zie mezelf al stappen in de winter met die 2,5 jarige beesten aan de hand na 3/4 weken boxrust...
Gelukkig heb ik een molen ter beschikking en zorg ik dat ze die voor die tijd al kennen. Daarmee is het tot nu toe altijd gelukt, maar anders ging ik voor de aanpak van Danmaarzo of ze verhuisden naar een van de loopstallen na de strikte boxrust. Dan kunnen ze niet heel oncoulant raar doen, maar wel wat meer bewegen dan in een gewone box.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:05

Onze 1,5 jarige is afgelopen zomer geopereerd aan haar sprong en er kwamen flink wat botstukjes uit. Wij kregen ook boxrust als advies maar hebben in overleg een box in de paddocks bij de rest van de paarden gemaakt waar ze overdag in stond. Dit paard was op stal zo onrustig dat dat herstel in de weg stond.

In overleg ook besloten het stappen te laten omdat dat teveel ontploffingen gaf. Ze werd enkel van stal naar haar paddock gestapt en weer terug (haar paddock was net zo groot als haar stal 4x4).

Na 6 weken controle en alles zag er top uit en is ze weer terug bij de jonge paarden het land op gegaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:06

Kendra schreef:
Wij hebben een 3 jarige merrie waarbij een chip is weggehaald uit een spronggewricht.
Ze staat nu op stal. Advies van de dierenarts: 4 weken boxrust, daarna 4 weken stapmolen en/of stappen aan de hand en dan weer normale weidegang opbouwen.

Gisteren sprak ik toevallig een andere dierenarts die vertelde dat dit een goed advies is, maar dat er zoveel brokken ontstaan door het stappen aan de hand met een jong paard, dat zij als alternatief 6 weken boxrust adviseren en daarna direct opbouwen van de weidegang.

Ik vind dat nogal een verschil, en ben op dit moment vast van plan het advies van mijn eigen DA op te volgen. Dus boxrust en daarna stappen aan de hand. Maar ik word nu wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Hoe is het bij jullie gegaan? En wat zijn de risico's van welke aanpak?

Ik doe altijd 6 weken in de box en daarna is het ok. Geen gedoe met stuiterende paarden aan je hand en dat stappen draagt nergens aan bij. Dat is alleen voor het gevoel van het baasje.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:11

Bij de mijne (beide sprongen OCD verwijderd) was het advies.
6 weken boxrust, daarna 3 weken stappen en/of op een klein stukje paddock/weide.
Dat laatste heeft hij welgeteld 1 dag volgehouden toen is hij al over het draad gesprongen om bij de andere paarden tekomen.
Daar was hij rustig en ging niet rennen.
Dus daar maar laten staan overdag.
En is nooit dik geworden, geen stap kreupel gelopen.
Na 2,5 jaar nog steeds geen enkel probleem mee gehad.